Avatar billede KEF89 Nybegynder
04. januar 2015 - 02:44 Der er 13 kommentarer

380 v kaffemaskine til 220 v stik?

Hej allesammen

Jeg står og overvejer at erhverve mig en espressomaskine der oprindeligt har været brugt til kommercielt formål. Den er tilsluttet el via kraftstik. Jeg ønsker dog at benytte den i hjemme i privaten, og vil så spørge jer om det overhovedet er realistisk at få den sluttet til en normal stikkontakt? og i givet fald hvordan? Jeg er ikke bevandret ud i det tekniske omkring faser osv. derfor spørger jeg jer.

Af sælger har jeg fået følgende indformation:

"Kan også tilsluttes 230V, enten 16A, hvor man lægger faserne parallel, eller 13A, hvor man kun bruger en fase, men da udnyttes kun 1500W af varmelegemet, hvorfor opvarmningstiden forlænges."

Varmelegemet er egentlig på 3000W og som nævnt fortæller han, at maskinen ved tilslutning til et normalt 230 stik vil bruge længere tid på at varme vandtanken op. Ikke at det nødvendigvis er et stort problem, men jeg kan ikke gennemskue om en tilslutning til 230 kan have andre konsekvenser for funktionen af en sådan maskine? (ikke at jeg forventer i er espressomaskineeksperter, men måske i har et bud på hvad en sådan manøvre normalt gør ved elektriske apparater med kraftstik?)

Da jeg bor i lejemål har jeg ikke umiddelbart mulighed for at få lavet et kraftstik udtag. Tror i den vil kunne fungerer på et 230 net og hvordan gøres det bedst?

Mvh. og på forhånd tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 10:52 #1
Hej og velkommen til.
Som det er med andre hvidevarer der både kan køre på 230 og 400 volt, så er der altid en vejledning til hvordan dette gøres. I terminalerne på maskinen skal dette vises. Er der ingen manual her til hvordan det skal gøres havde jeg ikke købt den.

Hvad hedder denne maskine? Model nr og navn.
Avatar billede KEF89 Nybegynder
04. januar 2015 - 12:03 #2
Når du siger terminalerne mener du så de mærkater der er klistret på maskine, ex på bagsiden?
Det er denne maskine der er tale om:
http://www.dba.dk/espressomaskine-futurmat/id-1005677145/

Jeg har kigget en del rundt på diverse kaffe fora, men er ikke blevet meget mere sikker i hvad jeg skal tro. Her er en snak om samme emne:

http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/614128

Kan der siges noget ud fra disse informationer? Jeg har ikke set maskinen endnu, så kan ikke selv tjekke hvad der evt skulle stå på bagsiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 12:25 #3
Synes den forklaring der kommer i annoncen ser noget kryptisk ud, og så vidt jeg ved kan man ikke bare "flette" to faser sammen for at få mere ydelse på.
Jeg er ikke elektriker, men umiddelbart så strider det mod det som jeg kender fra strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 12:30 #4
Jeg har prøvet at søge på maskinen og se om jeg kan finde en manual. Det kan jeg ikke umiddelbart.

Firma her http://www.hwl.dk/da/products/espressomaskiner ser ud til at være eksperter på disse maskiner. Prøv at kontakte dem om din forespørgsel. De kan måske give dig et brugbart svar.
Avatar billede KEF89 Nybegynder
04. januar 2015 - 14:53 #5
Tak for hjælpen 220661, jeg vil kontakte hwl i morgen. De kan måske give et bud på det i hvert fald.

Til andre der måtte have set denne tråd, så smid endelig et svar hvis i har et bud også!

Mvh. KE
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 15:25 #6
>"Kan også tilsluttes 230V, enten 16A, hvor man lægger faserne parallel, eller 13A, hvor man kun bruger en fase,

der kommer til at være noget fasekontrol/styring, ellers dur det ikke.
der kommer ikke 13 amps ud af stikkontakten.
Avatar billede hkandersen Praktikant
04. januar 2015 - 16:50 #7
Blander mig lige med lidt "oplysninger"...  :-)
Hvis du kan få den ned på 1500 W kan du bruge et almindeligt stik med 10A (mener at 1500 W svarer til 7-8 A).
Der kan være forskellige måder at gøre det på. Enten at lægge en "lus" ind, eller lægge et par ledninger sammen. Det skal gerne fremgå at vejledningen hvilken metode der skal bruges.
Det er lidt af det samme man gjorde "i gamle dage", når man tog en vaskemaskine til kraft, og satte den til almindeligt stik. Den vaskede OK, men det tog længere tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 17:18 #8
#7 Det er jeg enig i. Der stod så også tydeligt hvordan man skulle gøre det for at det virkede, og at den ikke knaldede sikringerne.
Avatar billede KEF89 Nybegynder
05. januar 2015 - 00:02 #9
Tak for alle jeres svar. Det har hvert fald sat lidt tanker i gang..jeg fornemmer at konklusionen (delvist) er, at det kan lade sig gøre vis og såfremt maskinen kan køre på 1500W som sælger skriver..hvad der helt lavpraktisk skal ske har jeg ikke helt forenemmelse af.
Når i skriver manual, mener i så et diagram over hvordan stikket skal laves om fra 380 til 230 stik? (Beklager, men er grøn på dette felt..derfor vil jeg til enhver tid få en fagmand til at lave arbejdet hvis det bliver relevant, i første omgang forsøger jeg blot at forstå jeres gode svar :-)).

I en tråd om samme maskine har vedkommende der bakser med samme problem talt med producenten og tilsyneladende modtaget et diagram. Måske i kan gennemskue det?
Det kommer lidt nede på siden:
http://www.home-barista.com/espresso-machines/reviving-futurmat-ariete-t5413-10.html

Hvert fald vil jeg kontakte HWL, de har måske praktisk erfaring med opgaven.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2015 - 12:16 #10
Formoder det er indlæg #15 i tråden du henviser til.
Og umiddelbart så ser det ud til at de samler de to faser i maskinen og kører en ind.
Jeg havde dog alligevel kontaktet firma der sælger maskinerne. Du skal være helt sikker på at den sikring du kører med kan trække det. Der er ikke meget ved hvis den springer hvert andet minut fordi du overbelaster gruppen den kører på.
Avatar billede rynke10 Novice
08. januar 2015 - 02:35 #11
Du får bare elektrikeren til at tilslutte maskinen for dig, så skal det nok gå.
Når du tilslutter den til 230 Volt og ikke 400, trækker den naturligvis også mindre strøm.
Du må forsikre alm stikkontakter med 13 Ampere.
#6 Der kommer ikke 13 A ud af stikkontakten -> Jo det gør der faktisk, ellers kan man skifte sikringen hvis man kun har en 10 A, det er vist snart 20 år siden at det blev ændret.

Forskellen bliver naturligvis som nævnt at den ikke har så stor effekt og derfor bruger længere tid på at varme op, da du ikke trækker 3000 Watt.
Avatar billede KEF89 Nybegynder
09. januar 2015 - 14:37 #12
Her en lille update på denne føljeton

Med jeres gode svar og en længere mailkorrespondance med en meget imødekommende sælger, valgte jeg at købe maskinen. Han arbejder selv med vedligehold af den slags maskiner til dagligt, og lavede derfor selv maskinen om til et 230v stik. Efter skift af 10a til 13a i min lejlighed kører den nu uden problemer, endda med flere lamper i gang på samme fase. Med denne modificering skulle den efter sælgers udsagn stadig køre på 3000w. Den korte opvarmningstid svarer i hvert fald til den oprindelige med kraftstik.

Tak for de gode svar, de er meget værdsat :)

Mvh. KE
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2015 - 15:15 #13
Velbekomme.