Avatar billede Tenkatrance Nybegynder
15. januar 2015 - 05:27 Der er 8 kommentarer

Netværk: Fil backup, tv/audio streaming multiroom xbmc m.m.

Hej all! :)

Jeg sidder og skal lave et nætværk (Jeg er novice, inden for netværk, masser knowhow med pc/mac med alt andet end netværk).

Min ide er at mit netværk skal kunne følgende:

1. Være server for hele huset/studie (Jeg er musiker og har derfor flere computere, mac og pc)

2. Backup alle computere på netværket (mac og pc)

3. Fungere som live streaming af tv, (XBMC, m.m.) (Meget gerne med multiroom funktion (så man ikke behøver se det samme i alle rum samme tid)

Mit setup ser således:

Indgang 100/100 mbit fiber.

- Studie -
1. Studie computer MAIN (PC)
2. Studie Computer 2 (Imac)
3. Studie computer 3 (PC)
4. Studie - Ipad 2
5. Studie . Ipad 2

- Home -

1. Server: (Ikke installeret endnu) - PC (I7, masser ram, disk)
2. Office: PC I7, 32, ram, massser disk, m.m)
3. Room 1: PC laptop (starndard)
4. Room 2: PC laptop (starndard)
5. Room 3: PC laptop (starndard)
6. Room 4: PC laptop (starndard)
7. Room 5: PC laptop (starndard)
8. Room 1: MacBook Pro

Hvis der er en expert derude som har styr på sit shit, og kan forklare mig hvad jeg skal gøre, eller om det overhovdet kan lade sig gøre, så ville jeg sgu blive virkelig glad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen
Jesper Tenka
Mail: tenkatrance@gmail.com
web: www.tenkatrance.dk
Avatar billede Tenkatrance Nybegynder
15. januar 2015 - 05:30 #1
Hov glemte at skrive...

Mit Studie ligger ca 15 meter fra mit hus derfor kan mit wifi ikke ordenligt nå... så der skal nok laves en Wifi-bridge ud til studiet som er i et annex i haven..!!

og ps. Jeg er musiker ikke it-mand, derfor ved jeg ikke så meget om netværk, databaser, dns, osv.. ! :) haha.. men jeg kan lære det hvis jeg får en god forklaring! :)

tusind tak! :)
Jesper Tenka
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2015 - 07:39 #2
main serveren skal fordele filerne fra NAS, og lave backup.
du deler mappen med filer (film/billeder/dokumenter), og på hver klient laves et netværsdrev til dette. (Z:)

i din router laver du en DHCP IP-range, og fordeler til alle klienter.

der er ikek så meget i det.. klienterne vil selv opdage de delte ting fra NAS. ved ikke hvad din NAS kan, men jeg ville jo bare dele ting, med Active Directory.

start med at lave serveren, og få den til at dele mediebiblioteket, og tilgå alt dette fra en klient med et netværksdrev. virker det på 1 computer, virker det på resten.
Avatar billede Tenkatrance Nybegynder
15. januar 2015 - 15:18 #3
Hey Sidwave.
TAK for dit svar!!!!

Det var også min første ide.. og jeg var igang med installere FreeNAS men så støtte jeg på flere limits.

Hvad vil du sige jeg skal bruge af OS på min server? For jeg tror ikke det der FreeNas er så skide smart alligevel. Jeg ville jo entlig bare installere win7 det kender jeg og det har jo alt mere eller mindre alligevel?

Jeg skulle nok også lige sige at jeg ville være glad hvis jeg bare kunne adde NAS på NAS på min server, da jeg har 3 af dem.

- 2TB WD
- 2TB BUFFALO
- 3TB LG

Og jeg har på fornemmelsen at jeg skal bruge flere hen af vejen! :) Bare at backe min studie computer op tager 6TB. Så jeg skal bruge MEGET plads. :)

Jesper
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2015 - 15:45 #4
Nogle NAS har 2 usb stik, til at sætte yderligere diske til, eksternt.

jeg ville jo nok vælge at bruge windows server 2012..
Avatar billede Tenkatrance Nybegynder
15. januar 2015 - 15:52 #5
Jamen så bruger jeg windows server 2012 :)

Kom til at tænke på.. hvis jeg har masser disks som ligger og flyder. Er der en måde hvor på man kan sætte dem i serveren og den bare "udvider" "Z:" inkl nas's osv?

Under freenas var der noget som hed "volume pool" eller "storage pool" der kunne man frit impotere og add'e nye drev til "pool'en" hvis man havde en extra disk man satte ind/på. Er det muligt under win-ser-2012?

:)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2015 - 15:55 #6
jeg vil tilføje: en server i døgndrift, koster jo elektricitet-penge.
du kan med fordel lave en win2012 server der kører på et stort compact flash kort.  det har IDE controller og kan fungere som harddisk.
så kan du lave en maskine der kun bruger 30+ watt. (bundkort+cf kort)

serveren skal jo ikke have noget data, men blot dele medier/printere og styre rettigheder.

http://www.altomdata.dk/lav-en-stroembesparende-server
Avatar billede Tenkatrance Nybegynder
15. januar 2015 - 20:08 #7
Hey igen Sidwave.
Og tak for dit svar.

Det betyder ikke så meget med strømmen. Den skal stå tændt konstant og have masser drev da jeg udvider konstant. Det jeg mest har brug for lige nu er vide hvordan jeg når jeg har installeret win-ser-2012 får alle mine gamle harddiske og nass's til være EN disk hvor alt ligger på.

phua det vist noget af et projekt jeg er gået i gang med her! :)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2015 - 03:42 #8
ja, du kan sætte en samling diske sammen, til en VOLUME.
eller et volume sæt, eller hvad det kaldes.

det er der ingen grund til..
hvis en disk fejler får du en masse bøvl!

har du 2x3 tb med film på, så er det bedre at kalde dem film1, film2.

det der volumespan har fanden skabt! :)