Avatar billede aGrower Praktikant
08. februar 2015 - 19:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opgradere Lenovo bærbar

Hej,

Jeg har en efterhånden 5 år gammel bærbar, som jeg vil høre om det kan betale sig at opgradere. Den er blevet fuldkommen ryddet op, gendannet til fabriksindstillingerne med onkey, og den kører faktisk udmærket.

Dog syntes jeg den godt kunne bruge lidt mere power. Den er stadig en smugle langsom til at starte op (har ryddet op i opstarts programmer) Også bruger den rigtig lang tid på at åbne de programmer jeg bruger fra adobe-pakken, photoshop, illustrator mm. og når den skal åbne billeder i programmerne går det ikke altid lige hurtigt.

Uden at have den stor computer kompetence, tænker jeg det måske kunne hjælpe med flere RAM. Hvis dette kunne være en løsning, hvordan finder jeg ud af hvilke passer, og hvor mange jeg kan stoppe i?

Udgifterne til opgraderingen skal selvfølgelig helst ikke løbe så meget op jeg ville kunne købe en ny bærbar ;-)

Her er mine specs, håber nogle kan komme med indput.

http://peecee.dk/upload/view/427012
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 19:30 #1
Billedet er for utydeligt til at læse specs på..

Det du skriver lyder mere som om du burde købe en SSD til din bærbar. Kan anbefale Samsung evo 850 (Eller 840 hvis du vil spare lidt)..
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2015 - 19:57 #2
Blueeyes - klik på 'vis det originale billede'
Men ellers er ssd nok den bedste løsning.
http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=Samsung%20850%20EVO%20SSD
jeg ville nok gå efter 250gb disken til 1000kr - har du brug for mere plads, så kør det på ekstern disk.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 20:10 #3
Jep 250 GB er det bedste.. 120 GB er ikke nok, men over det er spild af penge.. En ekstern er meget bedre.. (Især hvis det er med usb3)
Avatar billede aGrower Praktikant
08. februar 2015 - 20:25 #4
Du kan bare trykke på vis originale billede, men her er det igen lidt større http://peecee.dk/uploads/122013/Oplysninger.jpg

Den harddisk jeg har nu er en samsung dh 103si, med 500gb. hvor jeg har brugt ca. 200gb.

Har kigget lidt på den mulighed med en SSD, det vidste jeg slet ikke fandtes, men det lyder måske til at kunne være en fin løsning, til overkommelige penge også.
Avatar billede aGrower Praktikant
08. februar 2015 - 20:28 #5
Jeg har en ekstern harddisk i forvejen på 1tb. så mangler ikke plads. Hvor meget bliver en SSD så påvirket af at næsten være fyldt op? mit indtryk er at når en alm. HDD er ved at være fyldt op bliver den noget kun langsommere.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 21:30 #6
En regel er at du IKKE må fylde en hdd helt op.. en anden regel er at al data bør være på en ekstern eller disk2 (Hvis man kan have det i sin pc)..

Fordelene ved en SSD:
Meget hurtigere (Hurtigere opstart af OS og programmer mm)
Lydløs
minimalt strømforbrug (Bruger vidst 0.1W eller 1W hvor en alm hdd bruger 4 - 9W..
Synes os de er mindre varme, men har hørt om folk hvor de oplever det modsatte dog ikke om Samsungs SSD diske..
Hvis du flytter på din bærbar, så risikere du heller ikke at læsehovedet i disken beskadiger pladen indeni som giver "dårlige sektorer" da en SSD er lidt som en usb nøgle, men med meget højere ydeevne..

Har selv været modstander pga rygter jeg hørte, men har nu brugt SSD i 3 mdr og må indrømme jeg ikke er skuffet.. Jeg kører dog os Ubuntu 14.10 så ved ikke hvordan Windows bærer sig ad.. men du må jo ikke køre disk defragmentering på disken og at have data andet sted er os en god ide.. ikke stor bekymring, men alt kan gå i stykker (Derfor man bør lave backup af sine data os)..
Avatar billede aGrower Praktikant
08. februar 2015 - 21:55 #7
Tak for svarene, tror jeg bliver nød til at have fat en en SSD, det lyder som en god løsning. - Du kan evt. oprette et svar

Men hvad mht. til montering, det ser ud til at der skal en form for skinne til hvis den har en anden størrelse.

Og passer alle de almindelige SSD'er i en alm. bærbar? eller skal man være opmærksom på noget?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 22:20 #8
Der burde ikke være problemer. Der er de sædvanlige skrue huller i siderne og i bunden så bare det er 2.5"..
Har kun oplevet at Kingstons V300 har noget plastic ramme med (Fordi de er tyndere end alm hdd) men deres SSD diske skal opdateres fra Windows og jeg har banlyst Windows i mit hjem ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 22:21 #9
Du bør dog nok søge på hvad i Windows brugere skal være opmærksomme på.. Der forskel på hvordan man behandler en SSD kontra en HDD.. især i Windows..
Avatar billede aGrower Praktikant
09. februar 2015 - 20:44 #10
Det vil jeg prøve at kigge på :-)