Avatar billede alexi Praktikant
09. februar 2015 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til Mac Pro 2014

På jobbet skal vi have opgraderet vores gamle redigeringsmaskine. Chefen er mac-gut og har kigget på den nyeste top-model fra Apple - 12 core, 64GB RAM, 1TB flash memory, D700 GPU til cirka 60.000 kroner.
Omend fede specs så er det et svimlende beløb i mit hoved. Jeg vil derfor gerne prøve, at samle en nogenlunde tilsvarende "ikke-Mac" version - for at give chefen alternativer.
Jeg har fint styr på, hvad man kan kalde "gaming computere", men når vi snakker workstations og computere i den her størrelse, så er jeg ikke så erfaren.

Så mit spørgsmål er: Hvilke komponenter kan jeg samle, som giver nogenlunde den samme ydelse som ovenstående eksempel?
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. februar 2015 - 12:14 #1
60000,- for en virksomhedscomputer er vel ikke så galt.

Vil jeres software køre på andre platforme end OS X?
Skal brugerne på kursus hvis i ændrer platform eller software?
Gider du at bruge din fritid på at ændre chefens mening? Hvis du bruger arbejdstiden på det, skal det trækkes fra en eventuel besparelse ved at skifte platform.

Der skal ikke være meget forskel i ydelse før i taber på en eventuel besparelse. Ventetid koster penge - især i et land med høje lønninger.
Avatar billede alexi Praktikant
09. februar 2015 - 13:58 #2
- Vi skal skifte til Adobe pakken uanset hvad - så på den front er skiftet ligegyldigt.
- Det er kun mig, der skal bruge maskinen - og jeg kan arbejde på begge platforme.
- Skifte mening er så meget sagt. Jeg vil bare give lidt alternativer i stedet for det ene, han selv har fundet.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. februar 2015 - 14:12 #3
Bruger du 5 timer, som din chef kan fakturere til 1000,- pr. time, på at finde hardwareløsninger, mulige leverandører, spørgsmål om service og support, skal de trækkes fra en eventuel besparelse.

En besparelse på måske 20000,- over en periode på måske 3 år er peanuts i forhold til hvad det koster at have dig til at vente på hardware der er en smule langsommere.

For en virksomhed er indkøb af hardware kun en lille del af de samlede omkostninger.
Avatar billede alexi Praktikant
10. februar 2015 - 17:11 #4
Jeg kan udmærket se din pointe.
Jeg synes dog, at vi på vej ud af en forkert tangent ift. mit spørgsmål.
Avatar billede buttwipe Juniormester
11. februar 2015 - 16:03 #5
Jeg kunne forestlle mig at andre på Eksperten.dk tænker ligesom jeg, siden der ikke er flere indlæg?

Dybest set er det vel bare at finde priserne på de enkelte dele der er i MP'en og se hvor du ender.
CPU'en koster eksempelvis 2000,-
Avatar billede buttwipe Juniormester
11. februar 2015 - 16:10 #6
Der skulle have stået 20.000,- ikke 2.000,- i mit tidligere indlæg!
Avatar billede alexi Praktikant
14. februar 2015 - 13:43 #7
Ja, det kunne godt tyde på, at der ikke kommer flere input her.

Jeg takker for svaret. Hvis du smider et svar, kvitterer jeg.
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. februar 2015 - 23:02 #8
Ellers tak.
Avatar billede alexi Praktikant
15. februar 2015 - 16:01 #9
Så lukker jeg da bare selv. :)