09. februar 2015 - 19:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fotoscanner til professionelt brug

Hej eksperter.

Jeg har brug for jeres hjælp til at finde den rette fotoscanner. Scanneren er til min hustru. Hun er fotograf og skal bruge den i sin forretning til at scanne printede billeder ind og digitalisere dem. Kravet er en høj dpi. Derudover ville det jo være rart hvis den kunne tage relativt store billeder, selv om det nok hovedsageligt er de gamle billeder fremkaldt fra film, den skal bruges til. Jeg har ikke kunne finde en endnu, men jeg tænker at det også kunne være smart, hvis den kunne smide det direkte på et USB stik.
Har i brug for yderligere info for at finde det rette, så spørg endelig, så skal jeg svare så godt som jeg kan.

Jeg håber i kan hjælpe mig her. På forhånd tak for hjælpen.
09. februar 2015 - 20:14 #2
Har du noget erfaring med nogle af dem, eller har du "bare" lavet en søgning!? :) I tilfælde af det sidste, tror jeg lige så meget på den her:

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=903118&f=pricr&psn=1620,8

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen der ved noget om denne type printere :)
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2015 - 21:02 #3
Canon og Epson anses for førende på markedet for fotoscannere. Hvis du kigger på specifikationerne for deres topfotoscannere , vil du se, at de bruger USB2.

Jeg har selv en Canoscan 9950F, og intet tyder på, at der er sket ret meget, hvad angår det tekniske, siden jeg anskaffede mig den. Der kan dog være dukket bedre software op.

Et par forslag ville være Canoscan 9000F, Mark II eller Epson Perfection V750-M Pro Scanner:

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F_MarkII/

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Product.do?BV_UseBVCookie=yes&sku=B11B178061
09. februar 2015 - 21:38 #4
Milter>> Hvad gør de 2 du har sendt links til, bedre end den her --> http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=903118&f=pricr&psn=1620,8
10. februar 2015 - 09:17 #5
Som fotograf er jeg ret overbevist om, at hun aldrig vil få brug for at gemme noget direkte på et USB-stik.

Behovet for at kunne scanne negativer vil derimod hurtigt kunne opstå.
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2015 - 13:42 #6
@virtualduran.

Epson V750-M Pro Scanner er en professionel scanner og dermed en del dyrere (og en smule bedre) end de andre. Dens bedre kvalitet vil kunne ses ved scanning af diapositiver og negativer i fuld opløsning, men, for at være helt ærlig, så vil de færreste nok bemærke forskellene mellem den og de andre, der er blevet nævnt her. Dens største fordel ligger nok i den medfølgende software fra Silverfast. Især ved scanning af negativer er en god software et must.

De andre er alle udmærkede, og jeg er enig med erikjuul i, at behovet for scanning af negativer hurtigt vil dukke op for en professionel fotograf.

Og jeg er også enig med erikjuul i, at behovet for at gemme direkte på USB-stick ikke er sandsynligt. Når man scanner papirbilleder/diapositiver/negativer kan man ikke bare klikke på "SCAN", og så er det overstået. Scanningen skal altid først vurderes og efterbehandles på en computer for at få optimalt resultat.
03. marts 2015 - 23:11 #7
@milter

Så det du siger, da hun jo ER professionel, er at der er noget at vinde, ved at tage Epson V750-M Pro? Eller siger du at hun lige så godt kan vælge et billigere produkt, da hun vil få samme resultat? Det skal her nævnes at hun er PERFEKTIONIST! Hun sender intet ud af huset før det er efterset 10 gange :)
Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2015 - 12:46 #8
@virtualduran.

Undskyld den sene respons, men jeg er først lige kommet hjem fra 3 ugers ferie.

Jeg har søgt lidt mere på nyheder om scannere, og det viser sig, at Epson rent faktisk har lavet nogle opfølgninger til deres V700 og V750-modeller. De hedder V800 og V850 og du kan læse om dem i linket herunder. Forbindelsesteknikken er dog stadig kun USB2:

http://www.dpreview.com/articles/5201214752/epson-launches-perfection-v850-and-v800-multi-format-film-scanners

Efter din beskrivelse af din hustrus behov og arbejdsmetode er jeg ikke i tvivl om, at en af de to vil kunne opfylde hendes ønsker. De eneste grænser vil være pengepungen og tidsforbruget på hvert enkelt billede :-)

Som tidligere sagt, de dyrere modeller kan lidt mere end de billigere og er også bygget mere robust. Især "slæden", som bevæger scannerhovedet, burde være mere langtidsholdbar.

Hvad angår den billedmæssige kvalitet, så er det især den medfølgende software fra Silverfast, som kan give det ekstra løft, men det kræver en masse arbejde og tid at udforske de muligheder. Ved arbejde med negativer i høje opløsninger vil især noget som filmkorn (på engelsk: grain) komme på tale. Du kan læse lidt om det her:

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Svend/Skrivebord/reduce%20film%20grain%20%20%20%20Adobe%20Community.html

Både V800 og V850 kan findes på edbpriser.dk:

http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=Epson%20Perfection&gclid=CKrIs4XOncQCFUEGcwodg6gAZw
Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2015 - 12:52 #9
Ups, andet link i mit indlæg virkede ikke. Forhåbentligt går det bedre med det her:

https://forums.adobe.com/thread/979420

.... og her lidt mere om emnet:

http://www.computer-darkroom.com/sf5-negafix/grain_reduction.htm
16. marts 2015 - 19:28 #10
@milter

SUPER fedt indlæg! Der var en masse god info! der går lidt endnu inden vi vælger hvad vi helt præcist lige køber, men de links du har sendt, gav i hvert fald rigtig meget info. Jeg tror vi vælger en V850 pro, men vi ser lige hos Epson igen, når vi har pengene til at købe den :) Se endelig at smide et svar, så jeg kan give dig nogle point milter :)
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2015 - 20:11 #11
Kommer her og god fornøjelse :-)