Avatar billede syswatch Novice
11. februar 2015 - 15:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

cURL og json_encode til php kode

Hejsa,
Jeg har kastet mig ud i et lidt projekt, hvor jeg er stødt i lidt udfordringer med cURL og json, som jeg ikke har ret godt styr på.

Jeg prøver at kommunikere med et API, og dokumentation herfor ser sådan her ud:
# cmd/stamgr
# authorize-guest(mac, minutes, [up=kbps, down=kbps, bytes=MB])
unifi_authorize_guest() {
    if [ $# -lt 2 ] ; then
        echo "Usage: $0 <mac> <minutes> [up=kbps] [down=kbps] [bytes=MB] [ap_mac=mac]"
        return
    fi

    mac=$1
    minutes=$2
    other_payload=`named_args_to_payload "$@"`

    ${curl_cmd} --data "json={'cmd':'authorize-guest', 'mac':'${mac}', 'minutes':${minutes}${other_payload}}" $baseurl/api/s/$site/cmd/stamgr
}

Jeg har dette i mit script, som virker med de 2 første variabler, men kan ikke få upload, download osv til at virke.

$data = json_encode(array(
                        'cmd'=>'authorize-guest',
                        'mac'=>$id,
                        'minutes'=>$minutes));

Troede jeg så bare kunne gøre sådan her, men det fungere ikke:
$data = json_encode(array(
                    'cmd'=>'authorize-guest',
                    'mac'=>$id,
                    'minutes'=>$minutes,
                    'up'=>$upload,
                    'down'=>$download));

Hvordan skal det se ud hvis jeg skal ha de sidste variabler med ???
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. februar 2015 - 20:25 #1
er det fra PHP til dit C eller omvendt?
Avatar billede syswatch Novice
11. februar 2015 - 20:38 #2
Jeg prøver fra en PHP fil at sende en kommando afsted til controlleren, men aner ikke hvordan $data skal se ud for at få de sidste argumenter med, som styrer uplaod, download og quota.
Kan du gennemskue det ? :-)
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. februar 2015 - 21:01 #3
Du kan også bruge curl direkte fra php - det gør det i hvert fald nemmere :)

Er der tale om at parametrene skal sendes som GET variabler til den angivne url eller skal det være json-encoded ?
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. februar 2015 - 21:04 #4

$data = json_encode(array(
                    'cmd'=>'authorize-guest',
                    'mac'=>$id,
                    'minutes'=>$minutes,
                    'up'=>$upload,
                    'down'=>$download));

$ch = curl_init("http://www.domain.dk/api");

curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true);

// Send post data (ikke nødvendig hvis der anvendes GET parametre i stedet for
curl_setopt($ch, CURLOPT_POST, true);
curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, $data);

// Output
$output = curl_exec($ch);

curl_close($ch);

var_dump($output);
Avatar billede syswatch Novice
11. februar 2015 - 21:25 #5
Moddi100: Undskyld, men jeg er lidt grøn i det her...

Hvordan skal jeg flette det ind i min function ?

function sendAuthorization($id, $minutes, $upload, $download)
                    {
                    $unifiServer = "https://127.0.0.1:8443";
                    $unifiUser = "admin";
                    $unifiPass = "password";

                    $ch = curl_init();

                    curl_setopt($ch, CURLOPT_POST, TRUE);
                    $cookie_file = "/tmp/unifi_cookie";
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_COOKIEJAR, $cookie_file);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_COOKIEFILE, $cookie_file);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYPEER, FALSE);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYHOST, FALSE);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSLVERSION, 1);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "$unifiServer/api/login");
                    $data = json_encode(array("username" => $unifiUser, "password" => $unifiPass));
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, $data);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, array('Content-Type: application/json'));
                    curl_exec ($ch);

                    $data = json_encode(array(
                    'cmd'=>'authorize-guest',
                    'mac'=>$id,
                    'minutes'=>$minutes,
                    'up'=>$upload,
                    'down'=>$download));

                    curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, $unifiServer . "/api/s/default/cmd/stamgr");
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, 'json='.$data);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, array('Content-Type: application/json'));
                    curl_exec ($ch);

                    curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, $unifiServer.'/logout');
                    curl_exec ($ch);
                    curl_close ($ch);
                    unset($ch);
                    }
// Kode til at auth bruger.
SendAuthorization($_SESSION['id'], $allowtime, $row['upload'], $row['download']);
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. februar 2015 - 22:05 #6
Så er nedenstående din controller eller hvordan?

# cmd/stamgr
# authorize-guest(mac, minutes, [up=kbps, down=kbps, bytes=MB])
unifi_authorize_guest() {
    if [ $# -lt 2 ] ; then
        echo "Usage: $0 <mac> <minutes> [up=kbps] [down=kbps] [bytes=MB] [ap_mac=mac]"
        return
    fi

    mac=$1
    minutes=$2
    other_payload=`named_args_to_payload "$@"`

    ${curl_cmd} --data "json={'cmd':'authorize-guest', 'mac':'${mac}', 'minutes':${minutes}${other_payload}}" $baseurl/api/s/$site/cmd/stamgr
}
Avatar billede syswatch Novice
11. februar 2015 - 22:17 #7
Ja, det er et uddrag af dokumentationen til controlleren... du kan se den komplette her: http://dl.ubnt.com/unifi/4.6.0/unifi_sh_api

Så jeg skal bare finde ud af hvordan jeg får upload, download og evt quota med i min kommando i php til kontrolleren.

Har fundet dette på en anden side:
# authorize a client for 30 minutes, limit down/up speed to 2048/1024kbps, quota is 500MB
unifi_authorize_guest "e8:17:22:10:5d:4d" 30 down=2048 up=1024 bytes=500
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. februar 2015 - 22:47 #8
Jamen i så fald er jeg imponeret over at du får noget igennem ved denne fremgangsmåde overhovedet. Normalt når du skal kalde en kommando fra PHP:

// Kald kommando ligesom i en alm shell:
exec("kommando her");

// Eller i dit tilfælde
exec('unifi_authorize_guest "e8:17:22:10:5d:4d" 30 down=2048 up=1024 bytes=500');

Alternativt kan man kalde hjemmesiden direkte (og skippe din controller):
function call($url, $data = array())
{
                    $cookie_file = "/tmp/unifi_cookie";

                    $ch = curl_init();

                    curl_setopt($ch, CURLOPT_COOKIEJAR, $cookie_file);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_COOKIEFILE, $cookie_file);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYPEER, FALSE);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYHOST, FALSE);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_SSLVERSION, 1);
                    curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, $url);

                    if($data)
                    {
                      curl_setopt($ch, CURLOPT_POST, TRUE);
                      curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, $data);
                      curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, array('Content-Type: application/json'));
                    }

                    $output = curl_exec ($ch);
                    curl_close($ch); // HUSK ALTID AT AFSLUTTE
                    return $output;
}

function sendAuthorization($id, $minutes, $upload, $download)
{
                    // Login, forespørgsel 1
                    $unifiServer = "https://127.0.0.1:8443";
                    $unifiUser = "admin";
                    $unifiPass = "password";
                    $url_login  = "$unifiServer/api/login";

                    $data = json_encode(array("username" => $unifiUser, "password" => $unifiPass));

                    call($url_login, $data);

                    // Forespørgsel 2
                    $url_cmd = $unifiServer . "/api/s/default/cmd/stamgr";
                    $data = json_encode(array(
                    'cmd'=>'authorize-guest',
                    'mac'=>$id,
                    'minutes'=>$minutes,
                    'up'=>$upload,
                    'down'=>$download));

                    call($url_cmd, $data);

                    // Log ud
                    $url_logout = $unifiServer.'/logout';
                    call($url_logout);
                    }
// Kode til at auth bruger.
SendAuthorization($_SESSION['id'], $allowtime, $row['upload'], $row['download']);

Avatar billede syswatch Novice
12. februar 2015 - 11:57 #9
Hej Moddi100:
Tak for dit svar... Man kan ikke gå uden om controlleren, da det er den der styre hele det trådlåse WIFI netværk.
MEN... fik et svar fra producenten i nat, og det viste sig at den firmware (3.2.7) jeg havde i mine APs havde en bug, så derfor virkede det ikke, så har fået den nyetse ny, og det spiller som det skal :-)

Anyway, tak for hjælpen... smider du et svar så jeg kan lukke ? Du hjalp jo mig på rette vej for at fejlfinde.
Avatar billede moddi100 Seniormester
12. februar 2015 - 21:01 #10
Følgende citat er vidst meget rammende:
Når enden er god, er alting godt :)