Avatar billede mogensjensen1234 Nybegynder
13. februar 2015 - 15:47 Der er 5 kommentarer

Når jeg skriver i et felt skal den vise et tal i et andet ???

Hej alle,

Hvis jeg gerne vil have excel til at lave et tal, når jeg skriver i et felt - hvilken formel skal jeg så bruge.
eks.
Række A Række B
1        Ristning
2        Ristning
3        Ristning
4        Ristning
5        Ristning

Jeg vil gerne at når jeg skriver ristning i række B, at den så automatisk skriver tallet i række A.
God Weekend
13. februar 2015 - 16:23 #1
Vil det altid være en forløbende nummerering, eller kan der være huller? Kan der stå andet i kolonne B?
Avatar billede mkp Nybegynder
13. februar 2015 - 23:27 #2
Det er lidt uklart, hvordan din opsætning er.

Hvis du har huller i din række b og den skal tælle 1, 2, 3 osv. for hver gang Ristning er i Række B så vil følgende virke:

=IF(COUNTIF($B$2:B2;"Ristning")=C1;"";COUNTIF($B$2:B2;"Ristning"))

Hvis der ikke er huller i Række B så kan den gøres noget mere simpel.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2015 - 07:14 #3
Hvis første "Ristning" står i B2, så indsæt i A2:

=HVIS((B2="")+(B2<>"Ristning");"";TÆL.HVIS($B$2:B2;"Ristning"))

og kopier nedad.
Avatar billede mogensjensen1234 Nybegynder
16. februar 2015 - 11:40 #4
Hej Erik,

Den skal bare tælle ned af, og der er ingen huller. Men teksten i række B er forskellige, da der skal stå forskellige mærke af bønner. eks

1        Arabica
2        Single Estate
3        Gourmet
4        Guatamale
osv

Når der står noget forskelligt i hver tekstcelle, hvordan skal formlen så lyde?
mvh
Avatar billede kabbak Professor
16. februar 2015 - 11:42 #5
hvis der skal startes forfra ved ny tekst, så sæt denne i A2 og træk nedad.

=HVIS(B2="";"";TÆL.HVIS($B$2:B2;B2))