Avatar billede aramis19 Nybegynder
06. marts 2015 - 22:05 Der er 7 kommentarer

SATA 150

Hej alle.

Har et spørgmål, som jeg håber et klogt hovede herinde kan svare på.

Jeg har en Msi Fx600 bærbar som jeg købte i 2011 og igår købte jeg en ny hdd, 500gb, sata600, men når jeg kører recovery cderne, så fejler installationen på et tidspunkt, men på en ældre hdd med sata300, der kan jeg sagtens installere Windows igen.

Kan der virkelig passe at min bærbar kun understøtter sata150 og op til og med sata300?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. marts 2015 - 00:49 #1
Gamle computere understøtter ikke nyere hardwaredele, da de jo ikke var kendt, da computeren blev lavet. Så i dit tilfælde er det harddisken du skal se data på. Er den bagudkompatibel til at virke med sata 150.
Det er de normalt - jeg har ikke hørt om nogen, som ikke er. Men se på databladet til hd.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2015 - 03:49 #2
Tjek lige, at du har nyeste bios på maskinen.
Avatar billede aramis19 Nybegynder
07. marts 2015 - 06:06 #3
Prøver lige og ser på computeren senere.

- men jeg tænker bare når den er fra 2011, så kan jeg ikke forstå at den kun skulle være kompatibel med sata 150 eller 300.
SATA 600, kom det ikke frem i 2008 stykker?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2015 - 07:35 #4
Det kan måske også bare være recoveryprogrammet, der fejler pga diskens størrelse. Hvad med at køre et image fra den gamle disk over på den nye (koblet på via usb) og derefter montere den nye og udvide partitioner med fx gparted.
Avatar billede aramis19 Nybegynder
07. marts 2015 - 07:51 #5
Det er samme størrelse HDD, den gamle var en 500GB SATA 300 og den ny er 500GB SATA 600.
Den tredje HHD var en lidt ældre en, men den var 250GB SATA 300 og der kunne jeg sagtens installere fra mine Recovery cd´er.

Har ikke meget forstand på de forskellige SATA interface, men fik at vide et eller andet sted, at hvis ens computer kun understøtter SATA 150, så kan man som maks isætte en SATA 300? - er det rigtig forstået?

Umiddelbart må det være et SATA interface problem da den "eneste" forskel jeg kan forestille mig er at den ny er en SATA 600.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2015 - 08:08 #6
Nogle diske har også en lille cache indbygget på styrekortet. Eller disken har en sata-driver med (evt på hjemmeside) til at sikre bagudkompatibilitet.
Avatar billede aramis19 Nybegynder
07. marts 2015 - 09:01 #7
Det er Western Digital harddisk, så tænker at den burde da passe til de fleste bærbare og bare køre.
Det er jo ikke ligefrem et ukendt mærke :)