Avatar billede Weedbag Novice
08. marts 2015 - 00:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Acer 5738 - Pasta og pads

Hej gutter.
Jeg forsøger at få en Acer 5738 ned på nogle lidt mere fornuftige temperaturer (pt. bliver gpu Nvidia G105M over 95c). I den forbindelse har jeg skilt skidtet ad og står nu med et spoørgsmål til de thermal pads/paste der ligger over de diverse chips.
CPU ser ud til at have alm kølepasta
GPU'en har sandsynligvis thermal pad. Den er dog revnet og tørret ud.
Resten har også pads, dog er der to meget kraftige stykker over fbdimm og to andre chips som jeg ikke ved hedder :)

Jeg skifter selvfølgelig pastaen på CPU'en men kan det virkelig passe at der skal bruges pads på en GPU?
Bør jeg skifte de kraftige pads ud som sidder på fbdimm og de to andre chips?
Har bestilt noget "K5 Gummy thermalpaste grease" fra Ebay/Grækenland i håbet om at det kunne gøre det ud for samtlige pads. Hvis nogen har erfaringer med dette produkt er i velkomne til at fortælle lidt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2015 - 08:16 #1
Så på en vidieo at der lavede de kobber plader til at overføre varmen i stedet for de medfølgende pads. I følge video skulle det kunne nedsætte varmen med ca  grader at gøre dette. Det vil måske betyde at dette+ kobberplader vil kunne komme ned på omkring 70 grader og det vil være rigtig fint. Jeg har dog ikke selv erfaringer med disse modifikationer:
https://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc
Start ca 11:40 ind i video hvor han viser dette trick
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2015 - 08:18 #2
Manglede at skrive at den ville kunne nedsætte temperatur med minimum 10 grader i forhold til standard monteringen.
Avatar billede Weedbag Novice
08. marts 2015 - 10:00 #3
Jeg har også set kobberpladerne, men hvis ikke man har de helt nøjagtige mål skulle de kunne gøre mere skade end gavn. Derfor faldt valget på K5 Gummy. Det store spørgmål er stadig om der skal pads eller paste på GPU cippen og om de kraftige pads også skal skiftes.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2015 - 10:45 #4
Godt spørgsmål. Det kan jeg ikke svare på desværre.
Bruger man pads der skal fordele varmen til køleprofilen, så skal man vel ikke putte pasta på chippen? Her burde paden vel overføre varmen?
Avatar billede Weedbag Novice
21. maj 2015 - 22:26 #5
Der skulle pasta på GPU og CPU, resten fik K5 gummy. Resultatet var meget tilfredstillende.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2015 - 22:43 #6
Det var da dejligt at høre at du fik løst problemet :-)
Avatar billede Weedbag Novice
21. maj 2015 - 23:11 #7
Ja selv om jeg først forsøgte mig med K5 på GPU'en. Det kommer der ikke noget godt ud af. Trial and error er nu ofte den hurtigste vej frem :)