Avatar billede bing89 Nybegynder
16. april 2015 - 10:59 Der er 8 kommentarer

MVC - Dynamisk menu fra db

Hej

MVC;
De videoer jeg har fulgt på nettet, viser at når man arbejder med mvc så styrer urlen (sjovt nok) det viste indhold..
Klassenavnene har samme navn, som linkets title.

F.eks.

ditwebsite.dk/home/index

Henter: class "home" med metode/funktion "index".

Mit problem opstår når navnet kommer fra databasen, og derved kan være hvad som helst..

F.eks. kan linket være :

ditwebsite.dk/velkommen/start - men skal stadig hente "home" og metode index.

ditwebsite.dk/startside/velkommen - skal hente samme class og metode..

Mit spørgsmål er; Hvordan gør man MVC dynamisk hvad angår menuen ?
Avatar billede bing89 Nybegynder
16. april 2015 - 11:27 #1
Jeg kunne selvfølgelig stoppe med at lade url'en styrer hvilken controller/class der bliver kaldt - og i stedet trække ud fra databasen via url'en og lade det styre hvilken controller/class der skal kaldes..

Men er det korrekt i forholdt til MVC?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
16. april 2015 - 19:07 #2
Hvilket framework?
Avatar billede bing89 Nybegynder
16. april 2015 - 19:26 #3
Jeg har helt ved brugen af MVC, og har mest kigget på at bygge mit eget. Men af frameworks har jeg kigget på CodeIgniter, da det er det jeg har set flest anbefalet.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2015 - 04:28 #4
Umiddelbart ville jeg tro at du skulle forsoege med:

http://ditwebsite.dk/klasse/metode/keyidatabase

og saa lade klasse.metode fiske sidste del af path og hente fra database og bruge dette.
Avatar billede bing89 Nybegynder
18. april 2015 - 12:28 #5
Tak for dit indlæg.

Men hvis /klasse skal hente controlleren af samme navn - så er jeg jo afhængig af navnet, og derved ikke dynamisk?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2015 - 02:21 #6
Det er den sidste del af URL som goer det dynamisk.
Avatar billede bing89 Nybegynder
19. april 2015 - 14:09 #7
Med "keyidatabase" mener du så at jeg skal hente keyen fra en kolonne i databasen, og derved finde ud af hvilken klasse osv. der skal benyttes?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2015 - 04:12 #8
id i databasen bestemmer hvad der sker - det kunne vaere et klasse navn