Avatar billede seiffert Nybegynder
08. maj 2015 - 10:02 Der er 3 kommentarer

chunk size vs block size?

Hej alle,

Jeg sidder og læser noget hvor der er referencer til block og chunk size, og er lidt i tvivl om hvad forskellen er?

Er der nogle kloge hoveder som kan give en kort og klar forklaring på forskellen, så ville jeg være glad :)
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2015 - 13:55 #1
Hvor har du læst eller hørt om chunk size? Mener du måske cluster size?
08. maj 2015 - 14:25 #2
Block size, er jeg ikke så stiv i, så her vil jeg henvise til denne artikel, jeg lige har googlet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Block_(data_storage)

Chunk size, er størrelsen på de blokke en RAID controller skriver til de enkelte diske I RAID.

Så Block må vel være noget med størrelsen på den klump os skriver til en fysisk enhed.
Så vid jeg husker var det en ulempe at have en hard disk og et tape drev på den samme SCSI bus, da controlleren skulle skifte block størrelse hele tiden.

Hvis jeg har fået forkert fat I det, så ret mig endelig :)
Avatar billede milter Ekspert
10. maj 2015 - 18:28 #3
OK, så er jeg med. Jeg har læst lidt op på nettet om det, men RAID hører desværre ikke til noget af det, jeg tør udtale mig om. Måske linket herunder kan hjælpe dig lidt. Og måske har du allerede læst det :-)

http://www.zdnet.com/article/chunks-the-hidden-key-to-raid-performance/