Avatar billede Jst1987 Nybegynder
21. juli 2015 - 20:50 Der er 5 kommentarer

Mere beregningskraft på computeren?

Hej,

Hvordan kan jeg få min computer til at arbejde bedre i excel? Har et regneark som fylder 20 MB med 200.00 rækker og 1.000 kolonner. Laver jeg Vlookups eller lignende, så tager det virkelig lang tid.

Hørte man skulle have flere ram, hvis man ville speede beregningstiden op, men er det korrekt? Har pt 8 GB ddr3 ram.
22. juli 2015 - 10:02 #1
Du skulle overveje andre løsninger end LOOKUP-funktionerne i så stort et regneark.

Mere RAM vil højst sandsynligt kun ændre marginalt på ydelsen.

I stedet vil en kritisk gennemgang af dit regneark, helt sikkert kunne afhjælpe en del af dit problem.

Et eksempel:
Undgå formler som denne, hvor der refereres til hele kolonner
=VLOOKUP(A1;D:H;3;FALSE)

Brug i stedet:
=VLOOKUP(A1;D2:H12345;3;FALSE)
27. juli 2015 - 15:33 #2
Respons?
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
28. juli 2015 - 08:39 #3
Det virker umiddelbart ikke. Har forsøgt mig. Den er stadig rigtig sløv - eller også er beregninger rigtig hårde.

Andre gode ideer?
28. juli 2015 - 09:14 #4
Jeg er desværre ikke i besiddelse af overnaturlige evner, så jeg kan ikke se hvilke funktioner du har anvendt, og dermod hvilke, der giver udfordringer.

Enten må du vise os hvilke formler, der er anvendt, eller - hvis muligt - uploade projektmappen på f.eks. gupl.dk.

Har du prøvet at åbne dokuementet på en anden pc?
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
29. juli 2015 - 09:45 #5
Nej, det har jeg dog ikke.

Men bruger ikke andet en helt almindelige lopslags formler, der er intet hokuspokus i det - også derfor min undren opstår.