Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
04. august 2015 - 17:53 Der er 6 kommentarer

Windows 7 "downgrade"

Hej,
Jeg har fået fat i en brugt bærbar med en diagnosetester installeret - Den kører dog på en Win7 enterprise, hvilket jeg ikke har licens til. I bunden af den sidder der en OEM-sticker med en 7 x64 licenskode.
Grundet evt. problemer med at få installeret testeren igen, vil jeg gerne undgå at omformatere maskinen.
Der ligger flere guides på nettet til Win7 "downgrade", bla. her http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/downgrade-win-7-ultimate-to-win-7-professional/cfebbc77-683a-4d32-bf3a-e897619a82f7?auth=1

Når jeg vil køre installationen render jeg dog i følgende fejlmeddelelse;
"Der er ikke tilstrækkelig ledig diskplads på partitionen (G:). Der skal bruges i alt 15 MB ledig plads. Prøv at køre Diskoprydning, eller flyt filer til en ekstern placering som en cd, dvd eller ekstern harddisk. Kør derefter installationen igen."

Drev G: er et drev installationen selv opretter på 99.9 MB - Nogen bud på, hvordan jeg kommer videre herfra?

På forhånd tak,
Carsten
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2015 - 18:43 #1
gå ind på maskinens hjemmeside - der kan du helt sikkert hente alt software, den var født med, inkl diagnosetester (hvis det er producenten, der har installeret det).
Og skaf en cd/usb med eksakt samme win7, som din licens er til (fx win7 home dk sp1) - ellers virker licensen ikke.
Hent alle drivere og andet software ned på usb, og så giv maskinen kniven med formatering og installation fra grunden. I start skal du vælge brugerdefineret, og slette alle partitioner på disken, og lade din win7 selv oprette det, den nu vil have.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
04. august 2015 - 18:55 #2
Tak for svar,
Diagnosetesteren er noget 3-parts der er installeret efterfølgende, maskinen er en HP notebook - At installere en frisk Windows + drivers er jeg ganske bekendt med. Som sagt, så jeg vil meget gerne undgå at formatere maskinen.
Kan se rundt omkring, at "downgrade" tricket har virket for rigtig mange.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2015 - 20:15 #3
Jeg aner ikke om dette virker, men at modificere i registreringen til at tro at intallation er en anden version ville være en smart måde at gøre det på.
http://www.sysprobs.com/downgrade-windows-7-ultimate-to-professional
Kan man ændre den så skulle man måske kunne aktivere den maed den kode der er i bunden.
Det er ikke noget jeg har afprøvet, men det lyder da spændende
Jeg er nok mere til det claes foreslår.
Har du ikke lige det rette medie, kan man bruge en multidvd:
http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-files/hvor-downloader-man-windows-7-gratis-n%C3%A5r-man/40a2f6d1-9137-471c-a8e1-97192b7cd4bd?auth=1
Dette har jeg foreslået et par gange herinde hvor spørgerne har fået løst deres problem.

I øvrigt. Hvad fejler den installation der er på? Er den ikke registreret?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2015 - 20:27 #4
maed = med
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
04. august 2015 - 20:57 #5
Det er netop den metode jeg har brugt, og linket til længere oppe - Den er vidt spredt over nettet. Den eneste forskel er, at man kan vælge at bruge et program til at lave reg-entry'en. Jeg har dog verificeret nøglerne, inden jeg prøvede at ændre installationen.

Tak for link - Jeg har dog en x64 Pro OEM DVD ved hånden.

Installationen fejler skam ikke noget - Den er bare (formentlig) ikke lovlig, og kan feks. ikke opgraderes til Win10, da Enterprise opgraderes via en SA-aftale.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2015 - 21:13 #6
Det er vel lige meget med at downgradere hvis den er lovlig?

Det kan du jo bare undersøge om den er. Højreklikker du på computer og vælger egenskaber kan du jo se om den er aktiveret og er lovlig. I enterprise versionen mener jeg du kan få et blåt ikon i nederste højre hjørne der fortæller hvis den er lovlig og ægte.

Ok jeg vidste ikke lige et det program gik ind og rettede i registeret. Men kan godt se det for mig nu. Det er jo ikke alle der vil rode herinde fordi de er bange for at gøre noget galt.
Ok du har den rette cd til koden vil jeg så formode.