Avatar billede Bottcher Nybegynder
05. august 2015 - 11:18 Der er 4 kommentarer

konsolidering af data i Microsoft Excel

Hej
Jeg konsoliderer hver måned data i Excel.
Jeg har dataene liggende i separate projektmapper.

Alle projektmapper er døbt så de starter med R_

I hver projektmappe er der 12 faneblade, opdelt pr. måned. (JAN,FEB osv.)

I dialogboksen "konsolider" står denne tekst:

'[R_*.xlsx]JUN'!$C$5:$M$95

Når jeg trykker OK får jeg fejlen; kan ikke åbne kildefilen '[R_*.xlsx]JUN' til konsolideringen.

jeg har forsøgt at have alle projektmapper åbne imens jeg konsoliderer.

Det skal tilføjes at det virker indimellem. Så data bør stå korrekt. Men hver måned skal jeg forsøge at konsolidere MANGE gange før det virker. Og denne måned har jeg forsøgt 50 gange.. Det virker bare ikke.

Håber der er nogen der kan hjælpe
mvh
Anne Mette
31. august 2015 - 14:22 #1
Hej Anne Mette
Har du tilknyttet de eksterne ark ved at udpege dem en af gangen i boksen Konsolider eller har du skrevet med *?

Jeg tænker på om du har brugt knappen Gennemse hvor du kan udpege dine ark (med navnene R_*.xlsx) der hvor de er gemt. Så står mapperne nævnt neden under hinanden i boksen.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Olga Nielsen Praktikant
09. december 2019 - 22:57 #2
Hej, experter.

Jeg har lignende problem med konsolidering. Jeg trykker på den celle, hvor jeg vil have mine data, bagefter  Data, vælger konsolidering, så åbneds der vindue: Konsolidering. Jeg vælger SUM, trykker på referencevindue, så den blinker, og prøver at indhente værdier fra andet regneark fra det område med data, som skal konsolideres (by position). Men der sker intet og referencevindue forbliver tom og meddeler om der er referencefejl . Nogle gange lykkes det, men i de fleste - ej. Hvis det lykkes en gang at hente reference fra første ark, vil jeg indhende data fra andet ark, men Excel meddeler om referencefejl igen eller om at man kan ikke tilføje samme reference (selvom jeg har prøvet at hente data fra helt andet ark).
Øv! Kan I hjælpe? Jeg ved ikke, hvad jeg gør forkert.
Med venlig hilsen
Olga.
10. december 2019 - 10:43 #3
Hej
Har du de rigtige rettigheder? Er arkene låst af anden bruger??

Har du prøvet Data --> Hent Data --> Start Redigeringsfunktionen for power-forespørgsler
og så tilknytte de enkelte ark som kilde???
Power-forespørgsler er det nye værktøj til at kombinere tal fra forskellige ark.

https://support.office.com/da-dk/article/introduktion-til-microsoft-power-foresp%C3%B8rgsel-til-excel-6e92e2f4-2079-4e1f-bad5-89f6269cd605

Du skal nok lige kigge på den inden du står med en aflevering. Den kan i første omgang godt virke lidt overvældende, men jeg opfatter den som mere stabil.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede Olga Nielsen Praktikant
10. december 2019 - 22:06 #4
Tak for dit hurtige svar, Birthe.

Reelt havde jeg problem med min Office. Efter utallige forsøg at få den at fungere, fik jeg anbefalet af Office support at gennemgå online Office-reparation. Det hjælp og funktioner fungerer nu.
Tak for din tid og linket! Jeg har ikke lært den ovennævnte funktion endnu, men jeg vil gerne gøre det. Det glæder  jeg mig til.
Med venlig hilsen
Olga Nielsen.