Avatar billede Freakyfox Nybegynder
05. august 2015 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DTS surround problem

Hej Eksperter =)

Jeg har fået lidt af et problem med mit 5.1 surround speaker set..

Højtaler model/navn: "Edifier S760D"

Højttalerne er tilsluttet med et optisk kabel.. Hvor den indbyggede forstærker så skulle lave signalet om til surround sound...

Det virker også fint... for det meste.... Men nogen gange falder jeg over videoer på youtube hvor der kommer meget lidt lyd... Det lyder næsten som om personen i videoen har gemt sin mikrofon under sengen eller inde i ek kasse... Lyden runger...

Eksempel på video der ikke virker: https://goo.gl/G719hs
Eksempel på video der virker: https://goo.gl/P2X3Dk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. august 2015 - 09:41 #1
Hmm... ud over at lyden ikke er udpræget god på nogen af dem, kan man vel sige, at de er ret ens på et sæt Logitech Z5500 - men analogt tilkoblet PC'en.

Men! Vær lige OBS på at det jo nok i bedste fald er et stereo-signal (mere sandsynligt mono), så det kan være konverteringen, der fejler, hvis du forsøger at lave noget pseudo-surround ud af det.

Har du mulighed for at teste dem via de analoge inputs?
Går det helt i hegnet, kan jeg nok hitte en fiber et sted, så jeg kan teste hvordan DAC'en i mit eget sæt håndterer det.
Avatar billede Freakyfox Nybegynder
09. august 2015 - 18:37 #2
Det virker med analog...

Jeg har bare ikke nok kabler til at sætte 5.1 op... og lyden er bedre med optisk tilslutning

Så ja.. der er sikkert noget galt med "konverteringen"... ved bare ikke hbordan jeg fikser det  =/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2015 - 06:42 #3
Når det er der, det går galt, så er det udenfor din rækkevidde.

Konverteringen sker i de DA-konvertere, der sidder i æsken. Det kan i enkelte tilfælde i (dyrt) hifi lade sig gøre at opgradere DAC'erne, enten med ny firmware eller nye kredse. Men i almindelig konsumelektronik er der ikke andet at gøre, end at leve med den måde, producenten har valgt at gøre tingene på.
Avatar billede Freakyfox Nybegynder
10. august 2015 - 14:10 #4
okay... Øv..

Men tak fordi du tog tid til at prøve alligevel =)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. august 2015 - 08:43 #5
No prb.

Blot en tilføjelse: Problemet kan selvfølgelig lige så vel ligge i DSP-kredsen, men konklusionen er den samme - det er ikke noget, man selv kan ændre på.
Avatar billede Freakyfox Nybegynder
13. august 2015 - 21:41 #6
Har totalt gendannet min computer.... Nu virker det.. MÆRKELIGT!!

Det var ikke for at løse lyd problemet at jeg gendannede. :) Men fordi min ssd var ved at blive langsom. =) Så resatte den til factory setting.. =)