Avatar billede lailara Novice
13. august 2015 - 17:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Domæne og webhotel

Som tidligere i mine spørgsmål er jeg helt nybegynder.
Jeg har lavet en gratis hjemmeside i wordpress.
Hjemmesiden hedder:
www.ordsprogogtalemaader.wordpress.com
Nu vil jeg gerne have mit eget domæne og det medfører, kan jeg forstå, at den skal flyttes til et webhotel.
Jeg kan finde information om, hvordan man får sit eget domæne, men hvad, når man vil skifte navn?
Avatar billede larsen45 Juniormester
13. august 2015 - 17:43 #1
Som standard når der oprettes hjemmesider, så kan du enten købte et domain navn via den webhotel udbyder du ønsker at bruge til at hoste din hjemmeside hos. Så klarer det som regel det administrative for dig.

Handler det derimod om at du har et domain navn i forvejen, og ønsker flytning til en ny webhotel udbyder, så skal du igen kontakte dem, og bede om en overflytning, og få oplyst priser m.v.

Der er forskel på domain priser alt efter om du ønsker dk, com eller et af de mange andre derude. Det billigste er DK, som så også kræver du skriver på dansk. Ønsker du besøgende til andre sprog og lande, skal du købe et ekstra domain og tildele dit webhotel.

Du kan også lave en anden løsning, hvor du hoster din egen hjemme webserver og tildeler domain som du har købt. Det kræver naturligvis at du har din router/pc er oppe og kører i døgndrift, og en server af en art som måske kunne være windows server 2012.

Men find ud af dit behov, er du på start stadiet, så bare brug FTP upload til en webhotel udbyder, kunne eventuelt være one.com eller hvad du ønsker at bruge. Du har sikkert taget en beslutning om det skal være ASP eller PHP. Og nået database opbevaring til din tekst.
Avatar billede larsen45 Juniormester
13. august 2015 - 17:47 #2
Og så ville jeg nok droppe wordpress selvom det er meget brugt til folk der ikke gider lave en hjemmeside selv. Resultatet bliver dog også derefter ret ensformigt og kedeligt at se på, de templates de bruger.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. august 2015 - 19:25 #3
For 10-20$ om året kan du få et domæne til at pege på din side på  wordpress.com - ingen flytning
Avatar billede Michael_Svendsen Nybegynder
14. august 2015 - 11:25 #4
Hej Lailara,

Det er nogenlunde ligetil at flytte sin Wordpress installation over på et nyt webhotel, når man har købt sit domæne.

Wordpress har en guide liggende, som du kan følge:
https://codex.wordpress.org/Moving_WordPress

Det kræver dog noget basal viden om opsætning af MySQL mm, men det kan enhver der har lidt forstand på det klare på 10 minutter.

Så hvis du ikke selv har helt styr på det, så betal dig fra det - der er massere der vil gøre det for dig for en slik.

Du kan evt. finde folk til dette på amino.dk eller underenplov.dk

/Michael
Avatar billede lailara Novice
17. august 2015 - 22:19 #5
Tusind tak :)
Avatar billede arne123 Novice
18. august 2015 - 08:40 #6
Jeg vil også mene det er relativt nemt, men hvis man er helt grøn indenfor for hjemmesider, så vil jeg også anbefale man får hjælp af en der har styr på det. :)
Avatar billede lailara Novice
18. august 2015 - 09:31 #7
Nu er det lykkedes med hjælp :)
Avatar billede MadsNeergaard Nybegynder
18. august 2015 - 09:38 #8
Håber du har husket at lave et 301-redirect fra din gamle side til de nye sider - ellers risikerer du at miste dine besøgende, da Google behandler det som en ny side og ikke blot et "flyttet domæne". :-)
Avatar billede lailara Novice
18. august 2015 - 10:10 #9
Tak, det vil jeg lige være opmærksom på :)
Avatar billede arne123 Novice
21. marts 2018 - 10:55 #10
Hvis du allerede har lavet indhold på din wordpresshosted site. Så vil jeg hente et plugin som dette https://ithemes.com/purchase/backupbuddy/

Hvis ikke du har lavet indhold og du blot vil overføre det, så er det relativt simpelt. Du skal blot vælge en hostingudbyder såsom: unoeuro, aze-hosting osv. De har et meget simpel kontrolpanel, hvor du installere wordpress med et klik.

Med venlig hilsen
Anders fra https://goleaseit.dk/