Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
13. august 2015 - 21:46 Der er 18 kommentarer

Straf for overvågning af computer

Hej jeg håber at I kan hjælpe mig.

Jeg har for et par timer siden opdaget at min eks har installeret et program på min bærbar hvor han kan se ALT hvad jeg laver på skærmen. Det har han kunnet i 3 mdr nu! Jeg kunne godt være ligeglad, da jeg ingenting har at skjule. men vi har en sag kørende i statsforvaltningen så jeg bryder mig slet ikke om at han har kunnet se hvad jeg har skrevet i ansøgningerne og hvad jeg har mailet om med min advokat.

Mit spørgsmål er om jeg kan melde ham til politiet eller vil det være nyttesløst? Ville de overhovedt gøre noget ved det når nu vi har en sag kærende mod hinanden? Jeg synes bare ikke det er noget jeg burde acceptere kunne ske.

Det skal lige sige at det er en bærbar jeg har købt af ham brugt da vi stadig snakkede godt sammen
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 00:44 #1
Hvad hedder programmet han har lagt på?
Han må ikke overvåge dig, så hvis du har ret i det du skriver, så kan du trygt anmelde ham, da det er ulovligt..
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
14. august 2015 - 04:53 #2
Årh ja jeg har ladet den gå død for strøm nu i et forsøg på at han ikke skulle kunne se mere. Men det hed noget med splashtop. Og det underlige er at da jeg opdagede det lyste ikonet blåt og da jeg trykkede på det så kom det frem ligesom når man logger in med hotmail feks, med hans mail og det hele. Da jeg spirgte på facebook hvad det var fik jeg at vide af tre forskellige at det brugrs af virksomheder til at gå på ansattes computere. Tre kvarter senere (da min eks sansynligvis gik på facebook og så hvad jeg har skrevet) prøvede jeg at trykke på det igen. Men denne gang var ikonet gråt og jeg kunne ikke få forbindelse til den. Så han har nok logget af igen. Jeg nåede dog heldigvis at tage billeder på min telefon af det hele.
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
14. august 2015 - 04:57 #3
Kan man på nogen måde se hvornår det program er indtalleret? For hvis han har indtalleret det et par dage før jeg købte den af ham så er det jo tydeligt at han ikke har brugt det til ham selv?
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. august 2015 - 07:04 #4
Hvis du vælger at tage den videre med advokaten, vil jeg anbefaler at du bare lader computeren være slukket. Så kan han ikke afinstallere det, og andre (læs eksperter) kan undersøge computeren og det installerede software.

Hvis du har behov for at tænde den, så er det at foretrække at du har slået nettet fra. Der sidder sandsynligvis en fysisk knap på din computer hertil. Igen, så vil han ikke kunne fjerne det, hvis han ikke kan forbinde til den. Skal du bruge absolut bruge den, er der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved det. Men netbank osv. bør du bestemt ikke bruge på computeren, så lån hellere 5 minutter af naboens tid eller gå en tur på biblioteket.
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
14. august 2015 - 07:17 #5
Er der også en knap hvis det er en bærbar? Eller skal jeg lukke helt ned for alt internet herhjemme? Min computer har været slukket siden jeg opdagede det. Men hvis jeg bare afbryder internettet så kan han han slet ikke pille/rode/undersøge mere på min bærbar?
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
14. august 2015 - 07:19 #6
Og hvad er straffen egentlig for så noget? Han får vel bare en bøde eller hvordan?
Avatar billede frem-ad Professor
14. august 2015 - 08:49 #7
sørg for den ikke kan starte så han ikke kan afinstallere programmet og slette sporene.
Derefter så skal det anmeldes, under alle omstændighed vil det styrke dig i statsforvaltningen. Det kan straffes med bøde og op til fængsel, men lad loven gå sin gang, man må tage ansvar for sine handlinger, lige meget om man køre for stærkt eller man røver en bank, så er der en konsekvens.
Men under alle omstændigheder så hjælper det dig i statsforvaltningen.
Men derfor er det ikke sikker, at det kan bevises det er ham, der har gjort det at det ikke er, naboen dig selv barn eller en anden af de 5 millioner mensker, så det skal jo kunne bevises, for man er jo uskyldig til det modsatte er bevist i DK.
Men mit råd gå forbi politiet, med laptoppen husk strøm, og så tag den derfra.
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
14. august 2015 - 09:22 #8
Okay det gør jeg så tak for hjælpen allesammen
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. august 2015 - 22:40 #9
Så må vi håbe på han ikke har gjort som efterretningstjenesterne og hackere. De kan sende en mail med nasty ting, hvor brugere ikke engang behøver åbne mail. Alt de har brug for er internet til pc.
De vader lige igennem firewall, og dem som tror antivirus gavner nået, så for de nok en aha oplevelse når de finder ud af det intet er værd i den sammenhæng. Men ja anmeld det til politiet, og skift pc, ip, sæt tracker på din pc som overvåger alt indgående trafik. Og luk af for de porte som ikke bruges.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 22:45 #10
#9 Det eneste der kan gøres er at holde den offline (indlevering til politiet) og så må de tage kampen op.. sofistikeret software skal nok finde en vej udenom al sikkerhed du sætter op i Windows..
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. august 2015 - 22:59 #11
Ja det er da godt han ikke sidder foran computeren, for så kan han bare smide en cd i drevet, og få adgang til alt på pc, uanset hvad windows password der er brugt. Det er så basis at selv min skole har det liggende og flyde i klasse lokalerne, da de tit skal ind på computere som har ændret adgang tager få minutter, og så har de adgang alt på computeren af data.
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
15. august 2015 - 10:23 #12
Synes godt nok det er skræmmende at man kan få sig selv til sådan noget. Og så er han slet ikke den store computer nørd, så at det er så nemt for almindelige privatpersoner at få fat på sådan et program er da godt nok uhyggeligt. Skulle aldrig ha købt den bærbar af ham. Da han kom med den sagde han endda at han havde "ryddet op på den" så der ikke var nogle af hans ting på den. Bare sjovt at han lige har glemt det program som endda ikke var skjult særligt godt. Jeg kan også se at han har haft downloadet det inden jeg fik den. Så jeg kan bevise ret tydeligt med datoer at det ihvertfald ikke er mig selv der har smidt det der.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 12:18 #13
#12 Det kan os tænkes han bare kender de rigtige folk...
Avatar billede frem-ad Professor
15. august 2015 - 12:42 #14
Jeg ville personlig aldrig finde på det, men man har jo hørt din historie før.
Vi havde en på arbejdet, hvor it afdelingen skulle ligge en kode ind på hendes telefon, så vi kan komme ind på det centrale intranet, der bemærkede han at telefonen var luner ind normal, så snakkede de lidt og der fik han af vide at den løb hurtigere tør for strøm, så kobles de den til en pc, der fandt de et program der var pakket langt væk, som sendte kopi af alle hendes SMS,  mail, billeder samt gps også sendte oplysninger hver 5 min. De kunne se hvilken ip adresse der modtog det (hendes eks mand), så det blev anmeldt, men det er ikke en færdig sag endnu...
Men i dag er vi jo overvåget altid, når vi bevæger os i det offentlig rum, med telefon dankort, og mange kameraer....
Avatar billede Katrine86dk Nybegynder
15. august 2015 - 14:34 #15
Nå det kan man simpelthen også! Hvordan kan jeg finde ud af om han har gjort det også?
Avatar billede frem-ad Professor
15. august 2015 - 17:25 #16
jeg ved ikke hvordan sådan noget fungere. Jeg får hjælp her eller på arbejdet, med pc og smartphone.

Men så vidt jeg forståer så lige meget hvad det er, så når der er sådan noget der køre bag ved, så tager det strøm, hvis du bruger maps/gps til og finde rundt med så ved du jo det tager en del strøm, og det vil det jo også gøre hvis en anden bruger det, også at it manden bemærkede i dette tilfælde at den var lun ligesom at man har siddet og spillet eller sådan noget, men jeg ved at det kun var via computeren at han kunne finde programmet.

Men der er nok en anden her inde der ved noget, om det overhovet er noget man selv kan finde det..
Avatar billede frem-ad Professor
12. oktober 2015 - 07:59 #17
Katrine86dk hvad er historien endt med
Avatar billede Jannik Novice
27. marts 2017 - 22:33 #18
Én bekendt har fortalt mig, at forsvarsadvokat Bo Hansen ved en del om den juridiske del af emnet. http://hviidadvokater.dk/forsvarsadvokat