Avatar billede turbo3000 Nybegynder
14. august 2015 - 16:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vil det være en fordel at opgraderer til en hybridharddisk?

Hej Experts!

Jeg overvejer at opgraderer min Laptop Harddisk med en hybriddisk SSHD.

Min nuværende HD er en Seagate ST9750420AS SATA300, 2.5", 7200rpm, 16MB Cache. http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Momentus-7200.4-2.5-750GB-2221269.html

Den nye kunne f.eks være: Seagate SSHD 1 TB (8 GB Flash) SATA600, 5400rpm, 64MB cache.
http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Laptop-SSHD-9.5mm-1TB-2399862.html

Spørgsmål:

1. Vil jeg kunne mærke en forbedring?
Eller vil den lavere rpm, 7200 vs 5400, have for stor betydning?

2. Vil disken vises som én enhed på 1008GB eller som to enheder på 1TB og 8GB?

3. Kan jeg selv vælge hvad der skal placeres på de 8GB Flash, eller styrer firmwaren selv dette?

Tak :)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2015 - 16:59 #1
Efter min bedste vurdering:
Opstart vil være lidt hurtigere, men andet brug senere er langsommere
Der vil kun være én disk
Firmware styrer de 8gb mellemlager - det svarer lidt til det, Windows tilbød tidligere med USB-stick til lagring af filer. Bortset fra, at usb er langsom, så det er droppet igen.
Jeg ville nok vælge en ssd på 256gb, og så en 1tb ekstern disk til store filer. Kan ikke lige se behovet i at slæbe rundt på så manga data hele tiden.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 17:03 #2
Køb en rigtig SSD fx Samsung evo 850 250 GB (De er faldet godt i pris)

Bruger selv kun Samsung SSDer.. ville aldrig vælge en hybrid, da en hybrid blot er en mekanisk kombineret med x GB flash som bruges som cache / filer på under dens størrelse vil gavnes.. men ikke i alle episoder.. Det er der en SSD vinder og så er der intet der bevæger sig i den.. Den er os lynhurtig, lavt strømforbrug, vejer mindre mm... Den skal jo heller ikke defragmenteres..
Avatar billede kurtba Ekspert
14. august 2015 - 23:41 #3
Min bærbare er født med en hybridharddisk, og jeg er særdeles tilfreds. Ca. 20 sek om at starte win 8.1. Den føles også hurtigere ved dagligt brug.
Jeg har kun plads til en hd, og 250 gb er alt for lidt til mig, så derfor er ssd ikke aktuel.
Kan kun anbefale hybriddiske.
15. august 2015 - 14:07 #4
jeg vil ikke komme med en pegepind der siger: Dette er det bedste.
Men jeg vil gerne fortælle hvad jeg ved, og hvad jeg tror jeg ved.

Jeg har i øvrigt en maskine med en hybrid disk, og vil til at ændre den maskine jeg sidder ved nu til en SSD + mekanisk HDD.
Den med hybrid disken piller jeg ikke ved.

jeg vil måske bruge lidt engelske termer i dette indlæg.

Man siger: en kæde er aldrig stærkere end det svageste led.
Data overførelse er aldrig hurtigere end den langsomste del.

Der er flere ting der har indflydelse på din disk(e)s ydelse.
Starter vi med en mekanisk disk, uden cache.
det der tager længst tid, er den tid det tager at finde de rigtige spor, og den rigtige sektor. Hvor lang tid tager det at flyttet armen? Spor til spor, gennemsnit og full stroke (fra yderst til inderst. Det er det der tager længst tid på en mekanisk disk.
Det næste er, når den har fundet det rigtige spor, skal den finde den rigtige sektor. Og det afhænger at rotations hastigheden (RPM (Rounds per minute)). Så jo hurtigere den kører rundt, jo hurtigere kommer den rigtige sektor forbi. Og jo mere larmer den.
Diske fås i 5.400, 7.200 (nearline), 10.000 og 15.000 (enterprise) diske.
Nogle diske er optimeret for sustained transfer (Hvor hurtig kan den overføre data, hvis de ligge som perler på en snor?), eller random I/O's (hvor hurtig kan den søge?).
det var det rent mekaniske. I dag har vi diske med cahce (buffer). Og SATA understøtter Native Command Queing.
NCQ, kan du sammen ligne med en elevator. 10 mennesker står på i stuen, og skal af på forskellige etager, og trykker på knapperne i forskellig række følge, men elevatoren stopper i den rækkefølge som etagerne kommer i.

Når du ser på en SATA disks overførelses hastighed, kommer det 2 tal: Host to buffer (=CPU > Cache) og buffer to disk (Cache > Plader). dvs. CPU'en skriver bare til cachen. herefter skriver cachen (Disken) til disken. Det hedder write back. Hvis man springer skrive cachen over hedder det write through.
Hvis det dat du skriver er mindre end din cache, går det hurtigt, for så skriver du til RAM, og din overførelses hastighed afhænger af interfacets hastighed. f.eks. SATA, SATA 2 eller SATA 3 ( I enterprise taler vi om SCSI, FC eller SAS (seriel SCSI)).

En mekanisk disk er altid langsom.
En SSD er altid hurtig (Det er som at skrive til buffer (eller læse)).

Så er der noget andet!.
Tiering = hvor ofte bruger du data eller programmer.
Nu kalder jeg det hele data, men det kunne være programmer, eller program data!
Lad os sige vi deler data op i 2. Tier 0 og tier 1.
Tier 0, bruger du ofte og tier 1 bruger du knap så ofte.
Du kunne også have flere tiers.
Vi taler også om smart tiering eller adaptive optimation. dvs. en disk eller et disk system, kan selv flytte data fra den ene tier til den anden eller vice versa, basseret på brug.

En anden bruger skrev et indlæg for mange år siden, som jeg tog til mig, dog uden at fælge det.
Hvorfor skal man patitionere sin disk (Dele den op i flere).
Jo for hvis du skal re-installere og formatere din disk, kan du re-installere o/s og programmer, uden at skulle restore data. God pointe.

En hybrid disk laver smart tiering. den flytter data. Den flytter din data baseret på forbrug. Målt over en predefineret tid. Den skal bruge lige så lang tid på at kopier, som en manuel kopiering. Men den gør det for dig, baseret på forbrug.

Den manuelle tiering. En SSD + En mekanisk disk, skal du selv gøre det. Med mindre du har en controller eller noget software der gør det for dig.

En Laptop har ofte kun plads til en disk. Eller plads til en SATA disk + en M.SATA disk. Så her er nogle begrænsninger.

Vælg det der passer dig bedst.

En Hybrid kan også partitioneres :)

Og i øvrigt. Hvis du køber en Hybrid vises den som en stor disk :)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 14:21 #5
#4 at holde data og OS adskilt er altid anbefalet, men det er fysisk.. 2 forskellige diske.. At partitionere en disk giver ingen fordele, men kun ulemper.. Hvis vi snakker mekanisk disk er det især en ulempe, da du jo altså bruger harddiskens ydeevne på 2 partitioner og ikke kun 1. Hvor imod hvis du har 2 diske så kan du belaste disk 2 alt du vil uden det belaster disk 1..
15. august 2015 - 15:37 #6
#5. Både og Blueeyz.
Man er nødt til at se på ens behov, og muligheder.
en ting jeg ikke tog med er Thin provisioning vs fat provisioning.
Det er ikke relevant i forbindelse med clienter. Men ikke destro mindre, kan man påstå, at smart tiering tager lidt hånd om det. Og hvis du undlader at partitionere din disk, undgår du det værste ved fat provisionering.

Altså: hvis vi har en SSD til O/S og programmer, og en mekanisk HDD til data. Så kan vi ikke udnytte pladsen på SSD'en til data, vi bruger ofte, med mindre vi selv flytter det.
Og, hvis du har delt din disk, uanset om vi taler om 2 partitioner, eller 2 fysiske diske. å er der et "tab" mht. plads udnyttelsen.

Jeg siger ikke! det ene er bedre end det andet.
Jeg lister fordele og ulemper (håber jeg).
Jeg vil helst, sige: sådan virker tingene. Og så kan man vælge hvad der passer en bedst.
For det der passer dig og/eller mig, er måske ikke det rigtige for en tredje. Man må se på tingene. Og vælge hvad passer en bedst.
Der er ikke rigtigt og forkert :D

Som skrevet:
Je har en maskine med hybrid disk. Jeg har haft en maskine med ren SSD, ligesom jeg har haft mange maskiner med ren HDD. Og en af mine maskiner kommer til at køre med SSD og HDD. den med hybriden bliver der ikke ændret på.

Man er nødt til at vælge ud fra: Muligheder samt fordele og ulemper.
Og så er det jo. Hvordan virker ting, og hvilke muligheder har man. Der er ikke rigtigt og forkert. Ligesom der ikke er rigtieg og forkerte meninger.

At holde O/S og data adskilt er ikke altid anbefalet!. Det har fordele og ulemper. Og de fleste maskiner, man køber hos Bilka, brugsen, bageren og slagteren. Er en partition til O/S og data + en restore partition. Og sjovt nok. Er det kun selv byggere, der sætter 2 diske i. Alt andet er 1 disk.

Laver du en maskine hvor du deler i 2 diske, laver du 2 fede provisioneringer, med det mere spild.

Hvad vil man helst / hvad kan man? Hvad er fordele og ulemper?
Og så vælger man det der passer en bedst.

Har man en bærbar, med plads til en disk, kan man jo ikke sætte to i. Så må man vælge.

Der er ikke rigtigt eller forkert. Der er valg :D
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 19:58 #7
#6 man vil altid have en vis mængde data på sin SSD, men jeg tænker mere på "kold" data som man sjældent tilgår..
Dernæst så må man stadig ikke fylde en SSD 100% ligesom man ikke må med en alm HDD eller en hybrid..

Jeg har ofte set folk have alt deres data på system disken og når system disken så fejler, så forventer de at man kan hive data ud af den endnu.. Jeg ved godt en ekstern disk eller disk2 os kan fejle, men man må selv tænke sig om.. Folk plejer at lære det efter et par ganges data tab..

Har kun 1 SSD i min bærbar.. har en ekstern ved siden af som kører over USB3 2.5" så den får strøm nok og jeg slipper for at finde en stik kontakt i i tide og utride..

Der er altid rigtigt og forkert.. men det afhænger af hvordan man ser på tingene.. om ens behov er vigtigere end ens datas beskyttelse..
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
01. september 2015 - 17:33 #8
Mange tak for jeres kommentarer, det er en meget lærerig og interessant debat. Det gav da lidt at tænke over. :)

Jeg vil gerne fordele lidt point, hvis det ønskes?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. september 2015 - 18:57 #9
Husk og bed dem du vil give point til smide et svar ;-)
02. september 2015 - 16:17 #10
Velbekomme.

Jeg vil ikke bede om point.

Bare for at runde af.
Jeg har i dag, sat en SSD i min stationære, og vil bruge en mekanisk til noget af min data. Det bliver billeder og digital video, der kommer til at ligge på den mekaniske.
mine andre små data kommer til at ligge på SSD'en.

Den maskine der kører med hybrid, bliver der ikke ændret på.

I øvrigt kom Claes med nogle gode råd mht. kloning :)
http://www.eksperten.dk/spm/1005701
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2015 - 23:57 #11
Smider svar og afmelder overvågning.