Avatar billede rikkitikki Nybegynder
20. august 2015 - 20:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Standardafvigelse??

Hej.

Håber der sidder en kyndig bruger, som vil hjælpe.

Jeg er ved at lave et ark med en masse kunder i rækker og måneder i kolonner.

Jeg skal beregne eks. Afvigelsen i juli i forhold til gennem snittet i de andre måneder.
Men der er ikke data i alle celler.
Nogle kunder har kun data i tre ud af de syv celler.

Hvordan regner jeg bedst afvigelsen mellem gennemsnittet af de måneder hvor der er tal og så eks juli?

På forhånd mange tak😉😉
Avatar billede tingholm Mester
20. august 2015 - 22:35 #1
Hvis dine tal er i celler A1 til max E1:

=SUM(A1:E1)/TÆL(A1:E1)

Så har du snittet uanset hvor mange af felterne der er i brug (hvis ingen er i brug vil den fejle pga "divider med 0"
Avatar billede jkrons Professor
23. august 2015 - 12:34 #2
Det kommer lidt an på, om juli skal tælles med i gennemsnittet eller ej. Hvis det skal så brug

=G2-MIDDEL(A2:G2), hvor G2 er juli. Hvis det ikke skal så G2-MIDDEL(A2:F2)
Avatar billede rikkitikki Nybegynder
24. august 2015 - 09:52 #3
Tusinde tak :)
Avatar billede jkrons Professor
24. august 2015 - 16:54 #4
Velbekomme!