Avatar billede allan1066 Juniormester
10. september 2015 - 16:02 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Huller i programmer

Er blot nysgerrig - og har ikke nogen forstand på programmering, men jeg hører og læser tit i medierne at der er fundet "huller" i diverse programmer. Er der nogen der kan forklare på "dansk" hvad et hul i et program er?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2015 - 18:19 #1
Typisk er det, at der sendes/indtastes noget andet end det, som programmet forventer. Hvis du i en formular skal skrive J/N for at svare på et spørgsmål, og du ikke kender svaret og indtaster ? Så vil de fleste give en hjælp - men programmet kunne have et hul (programmøren har ikke testet koden) så alle andre svar end lige j og n giver en fejl som åbner adgang til databasen bagved - folk med onde hensigter kan så rette i databasen, så data ikke kan bruges, eller de kan aflæse andre brugeres svar. Og det er ikke godt, så alle disse huller skal lukkes.
Avatar billede Slater Ekspert
10. september 2015 - 18:25 #2
XKCD forklarede ret børnevenligt det Heartbleed "hul" der var i OpenSSL sidste år, og virkelig var et stort sikkerhedsproblem:

https://xkcd.com/1354/
Avatar billede tryltryl Juniormester
10. september 2015 - 23:51 #3
Og sådan et hul gør, at man f.eks. kan installere en virus ved at åbne en bmp-fil fra nettet med en sårbar browser.
Avatar billede allan1066 Juniormester
25. oktober 2015 - 08:51 #4
Tak for svaret - det lyder næsten for dumt af programmører?