Avatar billede jessicaC Nybegynder
11. september 2015 - 13:13 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner man DNS Unlocker?

Jeg bruger Internet Explorer, og jeg har fjernet programmet DNS Unlocker via Kontrolpanel -> fjern program, men der bliver ved med at komme uønskede pop-up med reklamer, omdiregeringer og falske links på websider. Hvad skal jeg gøre???

Har forsøgt at søge løsning, men tør ikke downloade endnu en gratis malware-fjerner eller lign, for tænk hvis der gemmer sig en ny uønsket gæst bag...
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2015 - 13:21 #1
Det er noget virus/malware, så det kommer du ikke af med med kontrolpanel. Du er nok nødt til at køre noget scanner.

Her er i hvert fald en malwarescanner:
https://www.malwarebytes.org

og en virusscanner:
http://housecall.trendmicro.com

Der er pålidelige og gratis at bruge.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2015 - 14:35 #2
DNS Unlocker er adware og ikke malware. Det skal fjernes med Adwcleaner.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2015 - 15:09 #3
Pixxel: Adware er en form for malware.

Malware er en fællesbetegnelse for uønsket, generende eller lyssky software. Enhver malwarescanner leder også efter adware.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2015 - 18:46 #4
Jeg ville under alle omstændigheder anbefale at køre både Malwarebytes og AdwCleaner, og ville også tilføje CCleaner til samlingen.

Hent og instalér CCleaner free  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2015 - 18:27 #5
Malware er en fællesbetegnelse for uønsket, generende eller lyssky software.

Malware er skadelig, mens Adware er irriterende.

Adware Wikipedia
https://da.wikipedia.org/wiki/Adware

Malware Wikipedia
https://da.wikipedia.org/wiki/Malware

Enhver malwarescanner leder også efter adware.

Nej der er der for vi anbefaler at bruge Adwcleaner og foreksempel Malwarebytes. Adware kan være "lovlig" hvis man selv har ønsket at få det ind på computeren i form af en udvidelse af sin browser.
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 10:21 #6
#5: Dine links modsiger dig. Malware defineres som programmer der "gør skadelige eller uønskede ting", hvor adware netop er uønsket - og artiklen lister netop også adware som en art malware.

Så siger du, at adware kan være "lovligt" - det er da korrekt i en vis forstand, selvom alle ved hvad der menes med adware - men så leder adware-scannere jo naturligvis heller ikke efter det, så det er et meningsløst argument.

Det er en ret ligegyldig diskussion at tage, men du startede den selv, og du tager altså komplet fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2015 - 10:40 #7
Skal vi så ikke lade den ligge der, og se om spørgeren kan bruge de tips der er kommet?
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2015 - 12:38 #8
Adwcleaner scanner efter Adware, Malwarebytes scanner efter Malware
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 13:14 #9
#8: Du har stadig ikke forstået at adware ER malware, og Malwarebytes også scanner for det?

Det er da ærgerligt at emnet skal afspores af dette, men du giver ukorrekte råd.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2015 - 13:20 #10
Adware er foreksempel årsag til :
En ny søgemaskine
En ny start side i sin browser
En toolbar i sin browser
En tilføjelse i sin browser der hele tiden henter sider, der vil sælge dig noget.

Det kan en antivirus scanner eller Malwarebytes ikke fjerne.
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 13:27 #11
Jo det kan. Malwarebytes scanner også for adware, fordi adware er en form for malware.

Læs deres egen side:
https://www.malwarebytes.org/lp/lp4a/?gclid=CMmxx5bSkrwCFUtp7AodXnkAPQ

"Advanced Malware Detection and Removal of Adware, Viruses, Worms, Trojans, Rootkits, Dialers and other malware"
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2015 - 13:48 #12
Der er "Lovlig" og "Ulovlig" Adware. Den "Lovlige" Adware fjerner Malwarebytes ikke. Den "Lovlige" er den som de fleste får ind på deres computer.

Tråd starter har jo scannet med en del Malware scanner - uden resultat.

"men der bliver ved med at komme uønskede pop-up med reklamer, omdiregeringer og falske links på websider - men tør ikke downloade endnu en gratis malware-fjerner"
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2015 - 14:13 #13
Malwarebytes fjerner Adware der ikke har gyldig certifikat. Men ikke Adware der har gyldig certifikat..

"This type of adware is legit and not detected as it has a valid license agreement that was accepted"

https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/125562-why-isnt-malwarebytes-findingremoving-adware-is-there-a-way-to-fix-my-pc/
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 14:13 #14
#12: Nu må du fandeme holde op.

Du opfinder en fuldstændig irrelevant forskel, for at have en eller anden pointe her. Det er principielt korrekt, at der findes noget adware man kan installere selv for f.eks. at tjene penge på at få reklamer, og meget adware kommer ind som bundleware, som teknisk set er lovligt og ikke kan retsforfølges, da brugeren har sagt ja til at få det installeret.
Men malware-scannere (inkl. adware-scannere) er komplet ligeglade med den forskel. De er ikke politiet eller advokater, de er interesserede i at fjerne ting, som folk ikke ønsker at have - uanset om det er dumhed der har fået dem ind.

Trådstarter har muligvis scannet med en eller nogle malwarescannere, men du anbefaler jo for hulen selv en malwarescanner (som AdwCleaner er, den fokuserer bare på en bestemt type malware), og der står intet sted at hun har prøvet Malwarebytes.

Det er ikke fordi der er noget som helst problem i at anbefale flere af dem. Hvis det ene ikke virker, så er det perfekt at gå videre til det næste, og en fin ting at anbefale flere pålidelige. Ingen malwaredatabase indeholder alt, så det kan sagtens være at Malwarebytes ikke kan finde netop dette.

Det ændrer bare ikke på, at du giver fuldstændig ukorrekt og i værste fald skadelig misinformation. Hold op med det.
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 14:18 #15
#13: Jeg tror ikke du forstår, hvad der står. Det handler ikke om et certifikat, men om at der gives et valg ved installationen. Hvilket certifikat skulle det være?

Men hvis du læser spørgsmålet, så står der at der er forsøgt at afinstallere via kontrolpanelet. Derfor er det netop ikke "legit" på den måde. Det er noget, der ikke vil lade sig afinstallere, og netop fokus for disse programmer.

Men ikke dermed sagt at ét bestemt problem kan finde det.
Avatar billede jessicaC Nybegynder
13. september 2015 - 15:56 #16
Jeg har prøvet at køre scanning med Malwarebytes, og der var så sandlig også fundet masser af mistænkelige ting, men efter jeg har sat dem i karantæne kunne min Internet Explorer slet ikke fungere!!! Måtte desværre tilbage til den gamle tilstand :-(
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2015 - 16:12 #17
Nu må du fandeme holde op.

Dine indlæg bliver snart anmeldt til Eksperten.dk hvis du forsætter i den stil.

#16 Har du prøvet med Adwcleaner. Eller at nulstil Internet explorer. Klik på Tandhjul - Internet indstillinger - Avanceret.
http://i.imgur.com/dSKTVxK.png
Avatar billede jessicaC Nybegynder
13. september 2015 - 16:31 #18
#17: Jeg har prøvet at køre Adwcleaner, men den fik slet ikke lov til at køre færdig. Efter scanningen og under cleaning holdte den op med at fungere og lukkede af sig selv. Suk!

Er der kun at nulstille Internet Explorer tilbage nu? :-(
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 16:37 #19
#17: NU stopper du sgu. DU er nedladende, DU begynder at rette korrekte indlæg for at komme med ukorrekt info, DU bliver ved og ved med at insistere på forkert information, og nægter på noget tidspunkt at indrømme noget, selv når du dropper din oprindelige påstand - og du mener rent faktisk, at du bliver uretfærdigt behandlet her?

"Nu må du holde op" var et direkte svar på, at du bliver ved og ved og ved med at gentage samme påstand, selv når den er bevist forkert og du ikke så meget som forsøger at modargumentere.

Du anmelder bare. Bare du husker, at du både startede og insisterede på at fortsætte denne diskussion.
Avatar billede jessicaC Nybegynder
13. september 2015 - 16:50 #20
#17 og #19 : Tak til jer begge for jeres hjælpeforslag. Jeg stillede et spørgsmål og håbede på at kunne få noget hjælp. At i to ryger ind i et ophedet faglig diskussion er vist ikke min intention. Der må være et andet forum, hvor sådan nogle diskussioner foregår, hvor man ikke behøver at anmelde nogen!

For mig som jo kan kaldes teknisk analfabet er det fuldstændig ligegyldig, om det hedder det ene eller det andet - bare det virker!
Avatar billede Slater Ekspert
13. september 2015 - 17:06 #21
#20: Jeg må absolut beklage at det kom ud i dette. Men problemet er ikke så meget hvad det hedder, men påstanden at malware-scannere ikke kan finde adware. Det er en skidt ting at tro på, da det stærkt begrænser ens muligheder for at finde og fjerne det problematiske software.

En ren semantisk diskussion havde jeg aldrig rodet mig ud i, men jeg synes det er ærgerligt, hvis information man får på Eksperten gør en dårligere i stand til at løse sine problemer.
Avatar billede jessicaC Nybegynder
13. september 2015 - 21:55 #22
#17: Hov det ser ud som om, at et eller andet har virket, selvom Adwcleaner lukkede ned før tid. I hvert fald ser jeg ikke flere irriterende pop-up mere, og IE virker tilsyneladende ok. Jeg lader det lige gå et par dage. Håber virkelig at problemet er nu løst. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2015 - 22:08 #23
#20 Kan sagtens forstå det du skriver. Om det er malware eller adware er for mig også fuldstændigt ligegyldigt, bare du får råd om nogle programmer der kan scanne for disse ting. Og her er normalt Malwarebytes og AdwCleaner gode programmer til dette. Men da din scanning med AdwCleaner ikke gennemføres ligger der jo stadig noget skidt der skal væk.

Jeg ved ikke om du med held kan hente og køre Junkware Removal Tool, og den kan fjerne noget. Men jeg ville forsøge dette:
http://www.bleepingcomputer.com/download/junkware-removal-tool/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2015 - 22:14 #24
Nå fik ikke opdateret inden indlæg 22 kom på.
Godt du får popup mere.
Jeg vil dog alligevel anbefale du kører både Junkware Removal Tool og også CCleaner som jeg skrev tidligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2015 - 22:15 #25
Godt du ikke får popup mere skulle der stå :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2015 - 11:18 #26
#22 Super hvis Adwcleaner fik gjort noget ved det.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2015 - 11:38 #27
Prøv at køre Adwcleaner "Som administrator". I Overførelser i stifinder finder man Adwcleaner højreklik på filen, og venstre klik på "kør som administrator".( se billed ).
http://i.imgur.com/omlFfG6.png
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2015 - 16:13 #28
#27 Ja det kan være den så kører igennem.

JessicaC: Når du får problemer en anden gang med noget snavs på computeren, så lav en søgning på det du vil have fjernet, og tilføj "malwaretips" i enden på søgningen.
Så er der god mulighed for du får en guide til hvordan du løser det nævnte problem.
Synes de laver nogle gode guides til diverse fjernelser af snavs.
Avatar billede jessicaC Nybegynder
15. september 2015 - 14:43 #29
#24 Har nu kørt alle tre programmer igennem, all clean :-)
#28 Har også noteret de gode råd for en anden god gang :-)
Avatar billede jessicaC Nybegynder
15. september 2015 - 14:46 #30
#27 Har nu kørt adwcleaner som administrator, og det ser ud til alt uønsket er nu fjernet :-)

Det er dejligt at igen kunne surfe uden forstyrrelser, og sikker som det kører :-)
Avatar billede jessicaC Nybegynder
15. september 2015 - 14:56 #31
#27 Det var vist løsning på mit problem. Vil du lave et svar så jeg kan give dig point :-)
Avatar billede jessicaC Nybegynder
15. september 2015 - 14:58 #32
#28 Vil egentlig også give dig nogle point, men ved ikke om det er tilladt at give point til flere løsninger her i eksperten.dk?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2015 - 16:01 #33
Du kan godt dele point 15 til hver :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2015 - 16:17 #34
Glemte indlæg til point
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2015 - 18:00 #35
Det er i orden, men det var supplerende info, så du giver alle point til pixxel ved at acceptere hans svar :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2015 - 20:13 #36
jessicaC husk at acceptere svar i #34 :-)