Avatar billede giismo Novice
17. september 2015 - 08:58 Der er 11 kommentarer

windows > winsxs

hejsa

er der ikke nogen der kan hjælpe mig med mappen Windows > Winsxs det er en mappe der har noget med servicepakker at gøre hvis jeg forstår rigtigt, men den er begyndt at fylde helt vildt og optager faktisk alt min plads på C: drevet og der vil jeg gerne ha frigivet noget mere plads og det eneste sted jeg rigtig kan tage noget fra er fra mappen Winsxs men når jeg prøvet at slette der indefra bliver jeg nægtet adgang.

så er der ikke nogen der ved hvordan jeg for slette denne mappe eller ryddet op i den så den ikke fylder så meget, vi snakker om en 10-12 GB plads det er hvad den optager lige nu.

jeg prøvet at køre en diskoprydning men den fjerner ikke noget fra denne mappe.

Hjælpppp.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2015 - 16:16 #1
Hvis du bruger diskoprydning, har du så ikke mulighed der at afkrydse og få slettet filerne?
Avatar billede giismo Novice
17. september 2015 - 17:30 #2
Hej 220661

nej lige præcis denne mappe eller filer i mappen, er ikke med i diskoprydnings scanningen... desværre.
Avatar billede giismo Novice
17. september 2015 - 21:20 #4
ja det kunne være dejligt hvis jeg kunne gøre det som de beskriver, men når jeg gøre diskoprydning findes der 128 mb der kan slettes, den omtalte mappe fylder pt. 8.2 Gb. og den kommer ikke med på listen som der kan slettes.

har også prøvet at køre oprydning i systemfiler, det kommer der ikke mere ud at.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 12:42 #5
Kører du som administrator?
Avatar billede giismo Novice
18. september 2015 - 14:11 #6
nej det gør jeg ikke, hvordan slår jeg den over som admin, har prøvet at køre den via start men der er kun en bruger på... altså mig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 16:59 #7
Hvis du trykker på start og vil lukke computeren, skulle der være en der hedder "log af". Trykker du på den burde du logge din bruger af og her skulle du kunne starte som admin.
Du skal være obs på at når du starter op er det så sikkert ikke med det startbillede du er vant til at se.

Sådan var det før med XP. Jeg har ikke senere her logget af i de nyere systemer, men kan lige prøve det her i min win 7.
Avatar billede giismo Novice
18. september 2015 - 17:05 #8
ja det er jeg med på det var sådan et XP, men sådan er det ikke i de nyere versioner, win 7, og win 10 som jeg køre nu, det er bare en fælles brugerkonto man har, altså både på som privat og admin bruger under samme login.

har snart prøvet alt, men intet er lykkes endnu, det kan sgu ikke være rigtigt man ikke kan rydde op i den mappe...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 17:21 #9
Hmm. Prøv at hente CCleaner og se om den kan rydde op i de filer.

Du skal muligvis ind og rette til i standard indstillingerne for at slette dem

Hent og instalér CCleaner free  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 17:26 #10
Prøvede lige CCeaner. Men under avanceret i rens, er der ikke lige disse mapper desværre. Mener før i tiden at man kunne fjerne Update filer. Men jeg kan ikke se dem i den nye version jeg har på nu desværre :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. september 2015 - 14:06 #11
Du kan komme ind i mappen og slette filerne, ved at højreklikke på den, og vælge at tage ejerskabet. Men jeg vil ikke anbefale dig at slette filerne manuelt.

Prøv i stedet at starte en kommandoprompt op i "elevated" mode (højreklik, vælg "kør som administrator"), og prøv følgende tre kommandoer:

Sletter gamle komponenter:
DISM.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

Sletter gamle servicepacks:
DISM.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded

Sletter alle backup versioner af gamle komponenter:
DISM.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

De er i øvrigt alle "nappet" fra artiklen om at minimere WINSXS mappen - jeg er primært bekendt med den midterste.