Avatar billede soduno Novice
21. september 2015 - 23:56 Der er 8 kommentarer

Hackingtosh lovligt?

Har brugt noget tid på at søge lidt rundt omkring på google, her og andre fora, men kan simpelthen ikke finde et konkret svar. Måske er det fordi man ikke helt er klar over det?

Men i så fald. Hackingtosh er det lovligt? Ikke i følge Apple's SLA.
Men gælder den i Danmark? I mit hoved går den lidt i strid med vores konkurrencelov.

Hvad siger i?
//Simon
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2015 - 09:49 #1
http://www.lockergnome.com/osx/2012/02/24/are-hackintosh-computers-legal/

Har du overvejet en Linux distro?

Ubuntu (baseret på debian, med firmaet Canonical hvilket betyder de ofte styrer retningen udviklingen går)
Mint (Baseret på Ubuntu, men i nogles øjne mere community styret)
Elementary OS (Skulle være meget flot designet)
Avatar billede soduno Novice
22. september 2015 - 10:30 #2
Læste du mit spørgsmål? :D
Spurgte om noget helt andet end en overvejelse af Linux distro.
Til det om overvejelse af linux distro er svaret nej.

Mit spørgsmål var nu også mere hen på om det at bygge en hackingtosh og Apple's SLA
gælder i EU/Danmark, da vi jo er 'beskyttet' af vores love ifht. konkurrenceloven m.m.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2015 - 11:57 #3
det er ikke i strid med vores konkurrencelov - du kan sagten bygge din egen pc - men du må stadig ikke køre apple-programmer/operativsystemer på dem.
Alternativt vil du jo have lov til også at omgå fx microsoft's licensregler - det må du heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2015 - 11:57 #4
ja det er lovligt ifølge dansk lov.
bare du husker at betale for MAC OS, og ikke bruger en kopi fra nettet.

apple kan ikke forbyde nogen dansk borger at installere deres OS på en PC.
der er mange lydteknikere/producere som bruger hackintosh i musik/producer funktion. det er helt normalt.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2015 - 12:51 #5
#2 Det med Linux var nu mere for at vise et alternaiv da du næppe ønsker WIndows ;-)

Men iflg Apples EULA så er det vidst i modstrid iflg det link jeg smed op, men jeg læser ikke selv EULAer..
Avatar billede soduno Novice
22. september 2015 - 12:54 #6
Kan du henvise til et sted der bekræfter dit svar ville holde i retten, hvis det (næsten) utænkelige ville ske? Det er nemlig lidt det jeg er ude efter. Jeg har ikke kunne finde noget der bekræfter at hackingtosh er lovligt i DK endnu :)
Avatar billede soduno Novice
22. september 2015 - 13:04 #7
Mit svar #6 var ment til et spørgsmål af svar #4-sidwave, sorry ;)
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2015 - 15:52 #8
@ s_duun
"Kan du henvise til et sted der bekræfter dit svar ville holde i retten..."
Der eksisterer næppe en dansk præcedens-sag på noget så absurd, så dét krav kommer du nok til at vente længe på.

Men Apple har naturligvis ikke særrettigheder mht. kundens rent private anvendelse af et lovligt erhvervet produkt. De vil dog selvsagt ikke yde SUPPORT eller udstede GARANTI for funktionaliteten af MacOS installeret på en x86/x64 platform, men de kan altså ikke pudse politiet på dig - nøjagtig lige som Microsoft ikke kan gøre det, hvis du installerer en lovlig kopi af Windows på en Mac.