Avatar billede Helena13 Juniormester
06. oktober 2015 - 21:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vidoe'er fra mini disc over på hard disc

Jeg håber, at der er hjælp at hente på denne sag.

Jeg har en del hjemmevideo'er optaget på mini discs på et Sony Handycam (købt i 2005´), som jeg rigtig gerne vil have lagt over på pc'en (så de er samlet ét sted og ikke på en masse mini discs).
Men for det første kan mit DWD drev i pc'en åbenbart ikke læse indholdet på mini disc'ene - den meddeler blot, at mini disc'en er tom, og det er den ikke (alle video'erne kan afspilles på handycam). Mit dvd drev er lavet til, at der kan ligge en mini disc deri, så her burde problemet ikke ligge.
Og for det andet er der ikke en USB indgang i handycam'en, så jeg kan ikke blot putte et stik i og forbinde til computeren. Så vidt jeg kan se, er der blot en A/V.

Så hvad kan jeg gøre?
Avatar billede kurtba Ekspert
06. oktober 2015 - 23:54 #1
Skriv lige den fulde modelbetegnelse på dit kamera, så man kan se helt præcis hvilke stik den har. Hvis ikke den kan forbindes til en pc, så man kan kopiere filerne direkte, vil man jo nok være nødt til at købe noget grabberudstyr.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. oktober 2015 - 10:54 #2
Der er sandsynligvis kun to muligheder for at få videoen ud: S-Video og Composite video. S-Video har lidt bedre opløsning, så sørg for at grabberen kan modtage dette signal.

Men igen: Oplys modelnummeret, så vi har en chance for at hjælpe dig lidt mere konkret.
Avatar billede Helena13 Juniormester
07. oktober 2015 - 11:52 #3
Når jeg kigger i bunden af  videokameraet, står der: Model no: DCR-DVD105E - kan I bruge dette?

Jeg har kigget lidt på nettet, og det ser ud til, at man kan få en slags bokse eller adaptere, der på en måde connecter A/V med USB - jeg synes bare ikke, at jeg kan finde den rigtige. Er det dette, I kalder Grabberudstyr :-D? jeg ved ikke, hvad Grabberudstyr er.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. oktober 2015 - 18:20 #4
Modellen lader til at have en indbygget DVD-brænder (bemærk, at "DVD" indgår i modelnavnet).
Jeg er derfor noget forvirret over, at dit kamera skulle optage på minidiscs - specielt fordi minidiscs mig bekendt mest bruges til lydoptagelser?
DVD'er kan jo læses på enhver PC med et optisk diskdrev. De ligger som såkaldte VOB-filer, som reelt bare er standard MPEG2 video. I så fald er de allerede i et digitalt format, så du behøver ikke at "grabbe" noget.

Hvis skiverne ellers er finalized korrekt (altså gemt, så disc'en kan læses af andre afspillere/computere), kan du smide dem i en computer og bruge f.eks. MakeMKV (http://makemkv.com/) til at gemme dem på din computer.

Hvis der ER tale om minidiscs, og hvis du er sikker på, at skiverne indeholder video, skal du rigtig nok købe en videograbber - her er et link til en god én:
http://www.amazon.co.uk/CSL-compatible-processing-post-processing-gold-plated/dp/B00XHOHRPW/ref=sr_1_21?s=computers&ie=UTF8&qid=1441648507&sr=1-21&keywords=terratec
... Men hvis IKKE, der er video på minidiscene, kan du nøjes med et almindeligt RCA left/right stereo-til-minijack stik fra camcorderen til din computer.
Avatar billede Helena13 Juniormester
07. oktober 2015 - 21:23 #5
Ok, det kan være, at jeg tager fejl - at de rent faktisk ikke hedder mini disc så. Men det er altså mini udgaver af cd'er, hvor der på forsiden af coveret står: 8 cm DVD-R (for camcorder use) - det kan være, det hedder mini DVD'er så :-).

Og jeg havde i den grad også regnet med, at min Pc's DVD drev kunne læse disse mini DVD disc, da der kan ligge en minidisc midt i´, hvor man normalt ligger DVD'en. Men PC'en meddeler blot, at disc'en er tom. Når jeg så sætter disc'en i camcorderen/videokameraet, kan jeg afspille alle filmene derpå. Og der står sågar, at disc'ene er finalized. Derfor står jeg på bar bund og aner ikke, what to do NeXT.
Avatar billede Helena13 Juniormester
07. oktober 2015 - 21:32 #6
Jeg tænker faktisk, om denne nedenfor kan bruges?

http://www.aliexpress.com/item/HDMI-input-to-AV-output-converter-HDMI-Digital-input-to-RCA-Analog-Audio-Video-Composite-CVBS/1664106517.html

Der følger netop et stik med til videokameraet, der har disse tre out put stik (rød, gul og hvid, også følger der et USB kabel med, der kan plugges i PC'en?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. oktober 2015 - 22:22 #7
Den grabber som eurositi henviser til, sendes ikke til Danmark jfr. deres hjemmeside, så det hjælper ikke meget.
Men typen er den rigtige.
Den du selv henviser til, kan du ikke bruge, da den har et hdmi stik som input, og du har ikke hdmi på dit kamera.
Jeg har selv brugt et Grabby fra Terratec, og det er godt, da der også følger software med til at grabbe signalet.
Det er ligesom det her
http://www.edbpriser.dk/av-capture/terratec-grabby-av-kort-id-554532.aspx
Grabberen bruges til at sende filmen fra kameraet til computeren, men det signal der kommer over, skal så grabbes (optages) på computeren i et format, som computeren kan forstå. Derfor skal man have et program, som kan optage signalet, og der følger et program med den Grabby, jeg henviser til.
Man kan også være heldig, at man i forvejen har et videoredigeringsprogram, som man kan optage signalet med, men min erfaring er, at de ikke kan optage fra alle grabbere.
Derfor var jeg glad for, at der fulgte et program med, idet de redigeringsprogrammer jeg ellers brugte ikke kunne se kameraet, når jeg ville optage fra det.
Du skal nok prøve at nærlæse manualen til kameraet, da skiverne bør kunne læses af såvel en alm. dvd afspiller som en pc, hvis de er lavet rigtigt.
Jeg har selv haft et lign. kamera en gang, og de disc jeg optog på kunne fint læses direkte på min pc.
Hvis ikke du har manualen kan du læse den her
https://www.sony.dk/support/da/product/DCR-DVD105E
På side 36 og 52 kan du læse, hvorledes du gør disken klar til at bruges i en anden afspiller.
Det vil helt klart være bedst, hvis du bare kan sætte skiverne i pc.en og kopiere dem over, idet ved grabbing og nyoptagelse, vil der altid være et tab af kvalitet.
Du skriver godt nok, at disken er finalised, men noget tyder på, at det ikke er gjort rigtigt.
Den Grabby jeg henviser til har efterhånden en del år på bagen, så der kan muligt fås noget bedre i en nyere udgave. Du skal bare sikre dig, at den har de anførte stik med rca stik ind og usb ud.
RCA passer i kameraet mens usb så skal i pc.
Avatar billede Helena13 Juniormester
08. oktober 2015 - 11:24 #8
Hurrraaaahhhh.....det lykkedes :-) :-). Min PC kan nu afspille mini DVD'erne :-).
Og det var takket værd manualen på camcorderen, som du lagde et link ind på, Kurtba :-). Jeg havde åbenbart ikke finalized DVD'erne rigtigt, men efter at have fulgt anvisningerne, er der ingen ko på isen. Så behøver jeg ikke at investere i alverdens udstyr ved siden af.

Tusind tak for hjælpen til jer alle :-).

Da jeg er ny her, skal jeg lige vide, hvordan dette pointsystem fungerer og frigives. Jeg vil gerne frigive alle 60 point til Kurtba, da han/hun løste problemet, men kan man ikke give lidt point til eurositi også, som også brugte tid på at hjælpe?
Hvordan frigiver jeg point til eksperterne herinde?
Avatar billede Helena13 Juniormester
08. oktober 2015 - 13:31 #9
Hov, nu prøver jeg at vinkle denne af
Avatar billede eurositi Ekspert
08. oktober 2015 - 18:35 #10
Jeg behøver ikke point, men godt at høre, at det ikke var mere kompliceret end som så. :)
Det er straks sværere for de mange, som optog video på de meget almindelige Hi8 bånd i 1990'erne. Hvis ikke kameraet fungerer længere, har de ingen umiddelbare muligheder for at afspille/overføre video fra båndene.

Du har mulighed for at fordele point, hvis der findes flere svar i samme tråd. Hvis ingen poster et svar (f.eks. inden for et døgn eller to), giver du bare pointene tilbage dig selv og lukker tråden.
Avatar billede Helena13 Juniormester
08. oktober 2015 - 22:01 #11
Kurtba, vil du skrive et svar, så jeg kan give dig point :-)?

Du løste problemstillingen med aflæsning af dvd'erne i PC'en :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
08. oktober 2015 - 22:58 #12
Du får her et svar. Godt det blev løst. Til orientering kan man ikke fordele point mellem flere. Kun en kan få point.