Avatar billede DonDaase Novice
13. oktober 2015 - 20:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP IF statement i MySQL

Hej Eksperter.

Jeg forsøger at formulere et MySQL statement i PHP. Som en del af det MySQL skal der være en PHP "IF" som skal tilføje lidt ekstra MySQL hvis en betingelse er opfyldt.

(div)
function konti_ReadAll($konto, $fradato, $tildato, $sogeord) {
    $ar = array();
    $con = Con2DB();
    $query =     "SELECT pdato, ptekst, pbelb, pkontonr, plbnr
                FROM poster
                WHERE '$fradato' <= pdato
                AND '$tildato' >= pdato
                AND pkontonr = '$konto'";

    IF ($sogeord <> '') {
    $query.= " AND CHARINDEX(" . $sogeord . ", ptekst) ";
    };

    $query.= " ORDER BY pdato";

    $result = mysqli_query($con, $query);

    $tllr = 0;
    while ($poster = mysqli_fetch_assoc($result)) {
        $tllr = $tllr + $poster['pbelb'];
        $ar[] = array($poster['pdato'], $poster['ptekst'], $poster['pbelb'], $tllr, $poster['plbnr'], $poster['pkontonr']);
    }

    mysqli_close($con);
    return $ar;
}
(/div)

Det virker fint så længe IF sætningen ikke bliver TRUE. Dvs. så længe $sogeord er blank så kører det.

Hvis $sogeord er udfyldt får jeg en fejl der hedder:
(div)
Warning: mysqli_fetch_assoc() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in /volume1/web/ny.php on line 32
(/div)

Til info er linje 32 der hvor der står:
(div)
while ($poster = mysqli_fetch_assoc($result)) {
(/div)

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede DonDaase Novice
13. oktober 2015 - 20:10 #1
Glem alt hvor der står (div) og (/div). Et forsøg på at gøre det mere overskueligt :-)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. oktober 2015 - 20:39 #2
hvordan ser din CHARINDEX function ud ??
ref http://stackoverflow.com/questions/9953114/split-comma-delimited-string-function-db-charindex-does-not-exist
citat
MySQL doesn't have a built-in CHARINDEX() function. LOCATE() would be the MySQL equivalent.
..
MySQL does have a similar function: InStr or for the same syntax Locate.
/citat
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/string-functions.html#function_instr
http://www.w3resource.com/mysql/string-functions/mysql-instr-function.php

IF ($sogeord <> '') {
vil jeg skrive som
if ($sogeord != '') {

er ikke sikker på den æder stort if

#1
du overså
ref http://www.eksperten.dk/guide/1325
Husk at erstatte alle ( med [ og alle ) med ]

men ellers var meningen god nok
Avatar billede DonDaase Novice
13. oktober 2015 - 20:58 #3
Hey.

Lavede dine ændringer samt tilføjede ' ' uden om første felt i "LOCATE"en så virkede det.

Den kom til at se således ud.

Tak for god hjælp - også med tags :-)

if($sogeord != '') {
  $query.= " AND LOCATE('" . $sogeord . "' ,ptekst)>0 ";
};

Laver du et svar?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. oktober 2015 - 21:18 #4
får du her

function konti_ReadAll($konto, $fradato, $tildato, $sogeord) {
havde jeg nok kaldt noget ala
function poster_ReadAll($konto, $fradato, $tildato, $sogeord) {

da functions prefixet fortæller mig noget om hvilke tabel jeg arbejder på/ud fra
men det har ingen praktisk betydning, bare functions navne er logiske og siger dig noget.
Avatar billede DonDaase Novice
13. oktober 2015 - 21:22 #5
Jeg ved det. Det er en kopi fra en anden side jeg bare ikke har fået ændre navnet på endnu - men tak for rådet :-)