Avatar billede hlnviv Juniormester
06. november 2015 - 13:39 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sorter på felt

Hej Eksperter
Jeg skal sorter stigende på et felt, der indeholder nogle diameter måle der ser sådan her ud [Ø20 H6],[Ø200 H6],[Ø195 H6],[Ø177,88 H6],[Ø188 H6], mit problem er de bliver sorteret som vist her under, men jeg vil gerne have dem i rækkefølge mindst til størst. Håber i forstår hvad jeg mener.
Har en gang brugt det her CLng(Left([Pladenr];2))
CLng(Mid([Pladenr];"4"))men der indeholdte mit felt det her[14-1067]ved ikke hvordan det skal se ud med det andet indhold.

Ø177,88 H6
Ø186 H6
Ø188 H6
Ø19,22 H6
Ø190 H6
Ø195 H6
Ø20 H6
Ø200 H6
Avatar billede terry Ekspert
06. november 2015 - 16:42 #1
I've made a table (tblSomeValue) with one field (SomeTextField)

SELECT tblSomeValue.SomeTextField, CDbl(Mid([SomeTextField],2,InStr([SomeTextField]," ")-1)) AS SomeNumber
FROM tblSomeValue
ORDER BY CDbl(Mid([SomeTextField],2,InStr([SomeTextField]," ")-1));
Avatar billede hlnviv Juniormester
09. november 2015 - 07:46 #2
Kan jeg komme det ind i en forespørgsel ?, mit textfield indeholde mange andre formater som f.eks. 0-150 mm og M16x1FG LH, men kun som [Ø188 H6], når der bliver Like "spaltelære", ved ikke om det er mulig ?
Avatar billede hlnviv Juniormester
09. november 2015 - 07:52 #3
Kom til at tænke på jeg kan ekspoter til Excel, hvordan skal min hvis sætning så se ud i Excel, for at sorter stigende på feltet i Excel i stedet for
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2015 - 09:14 #4
"Kan jeg komme det ind i en forespørgsel ?"
Yes but you need to alter the name of table and field.

" mit textfield indeholde mange andre formater ...  men kun som [Ø188 H6], når der bliver Like "spaltelære"

?

Not sure what you mean here!

I dont see the point in exporting it to Excel, you can do just as much in Access if not more. Unless you want to use Excel to make calculations.

I dont know where the data is coming  from, but in my opinion you should try and import the data into Access in a structured way. If the layout of the text file  is always the same then It should be possible to make some code to get it split into fields in another table.
Avatar billede hlnviv Juniormester
09. november 2015 - 10:27 #5
Jeg har prøvet at sætte det er ind men kan ikke få det til at virke ?
CDbl(Mid([Måleområde];2;InStr([Måleområde];" ")-1))
Har sat det ind ved felt i forespørgsel

" mit textfield indeholde mange andre formater ...  men kun som [Ø188 H6], når der bliver Like "spaltelære"

mener der er mange forskellige måletyper i samme felt med det er kun når spaltelæer er filteret at feltet Måleområde indeholder Ø188 H6 (denne type tekst)
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2015 - 13:15 #6
not easy to say why CDbl(Mid([Måleområde];2;InStr([Måleområde];" ")-1)) doesn't work without seeing the dB.

"mener der er mange forskellige måletyper i samme felt med det er kun når spaltelæer er filteret at feltet Måleområde indeholder Ø188 H6 (denne type tekst)"

This doesn't really tell me anything. I have no understanding of what your data is used for  and why it is in this format other than the original question you placed.

If your data MUST be in this format then you will need to use functions such as mid() and instr() to extract parts of the text and if necessary convert to numerical values using cdbl() and other conversion functions.

I would suggest that you experiment using the Immediate window (CTRL+G)

Here you can enter some vba code to test what your doing before using it in SQL
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2015 - 13:20 #7
for example, if I enter this in the immediate window followedby return

?CDbl(Mid("Ø177,88 H6",2,InStr("Ø177,88 H6"," ")-1))

I get 177,88

NOTICE: I have replaced ; with ,
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2015 - 14:59 #8
You need to be more specific as to what you have and waht you want!

Going back to original question.

"men der indeholdte mit felt det her[14-1067]ved ikke hvordan det skal se ud med det andet indhold."

So show the data you have

Just noticed an interesting article about unstructured data :-)

http://www.computerworld.dk/whitepaper/download/1606/hvad-er-omkostningerne-ved-at-administrere-ustruktureret-data
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 08:33 #9
Jeg skal bruge det til en udskrift hvor diameter målene skal komme i den rigtige rækkefølge. Måske det vil være nemmer i Excel, ved hvor hvordan hvis sætning skal se ud i Excel, eller skal jeg oprette et nyt spørgsmål ?
Ø177,88 H6
Ø186 H6
Ø188 H6
Ø19,22 H6
Ø190 H6
Ø195 H6
Ø20 H6
Ø200 H6
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 09:40 #10
"Måske det vil være nemmer i Excel,"

As previously mentioned I cant see how it can be easier in Excel, unless your not telling me something?

A cant help if you decide to move to Excel :-(

What does this:
"men der indeholdte mit felt det her[14-1067"

Have to do with this?

Ø177,88 H6
Ø186 H6
Ø188 H6
Ø19,22 H6
Ø190 H6
Ø195 H6
Ø20 H6
Ø200 H6

The example I gave is based on the data you have given, I cant find a solution for something I dont know.
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 10:46 #11
What does this:
"men der indeholdte mit felt det her[14-1067"

Det har intet med det her at gøre [14-1067] er et felt fra en helt anden datadase , men blot et eksempel på et andet sted hvor jeg bruger det CLng(Left([Pladenr];2))
CLng(Mid([Pladenr];"4"))

Der virker det fint men jeg kan ikke få det til at virke med den her database. [Ø200 H6 ] CDbl(Mid([Måleområde],2,InStr([Måleområde]," ")-1))
øv man ikke kan komme et PrtSc in her :o)
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 11:25 #12
cant you send an example of the data and the code you are using?
ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 11:27 #13
as mentioned earlier, my SQL is based on the data you show here and it works here, so unless I see what you are having problems with I cant help.
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 11:34 #14
Nu virke det :o) jeg bruger nu windows xp og access 2002, jeg er stadig bedst her ;o) ved ikke hvor jeg ikke kan få det til at virke i 2010 ? men 1000 tak for hjælpen
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 11:38 #15
Den laver et nyt felt den kalder udtryk1: kan jeg undgå denne kolonne ?
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 11:43 #16
"jeg ikke kan få det til at virke i 2010"

Well I'm using 2013 and it works fine :-)

If it snot working, are you getting any errors?
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 11:52 #17
thanks, hope you can also get it working in 2010 and above
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 12:20 #18
Hvad siger du til denne ?
Den laver et nyt felt den kalder udtryk1: kan jeg undgå denne kolonne ?
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 12:41 #19
"kan jeg undgå denne kolonne ?"

If you dont want this column in the result then just remove it from the SELECT part of the SQL. In query design just uncheck the checkbox in that column. Don remove the column as this is used to sort (ORDER BY).
Avatar billede hlnviv Juniormester
10. november 2015 - 13:07 #20
Super takke

Bare til info så kunne jeg ikke få det til at virke i Access 2010 fordi der vare fejl i kriterieudtrykket, og kunne ikke finde hvor det var. I 2002 køre den forespørgsel men skriver fejl i det felt det er galt med. så det var derfor.
nyt er ikke altid bedre end det gamle ;o)
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2015 - 14:06 #21
;-)