Avatar billede perav Nybegynder
07. november 2015 - 22:49 Der er 13 kommentarer

Lidt hjælp til 32 og 64 bit systemer.

Jeg skal have byttet om på nogle styresystemer på to stationære pc'er.
Den ene pc er en ca. 6-7 år gl. stationær som jeg i sin tid satte en Win Vista Home Basic i. Den blev senere opgraderet til en Win 8 og senere en Win 8.1 og har egentlig kørt fint. Jeg har ikke ladet den opgraderer til Win 10, da jeg vil have flyttet Styresystemet over på en ny Stationær pc med en SSD-HDD.
På den gl. pc vil jeg så install en Linux Mint eller Zorin eller noget i den stil.

Mit spørgsmål er så omkring den nye pc. Jeg har en opgraderings-CD med Win 8 (32/64 bit) men jeg mener at den originale CD som jeg havde med Windows Vista Home Basic, var en 32 bit (jeg har mistet CD'en). Jeg har licensnøglen til Vista'en og har hentet en iso-fil på nettet med alle versioner af Windows Vista (både 32/64 bit), her vil jeg så install Windows Vista Home Basic, for bagefter at opgraderer til Win 8 og senere Win 10, men vil jeg kunne install en Windows Vista Home Basic i en 64 bit ? - Jeg ved ikke om den licensnøgle som jeg har til Vista'en kun duer til en 32 bit, eller om Vista Basic overhovedet findes som en 64 bit.

Nogen som kan svarer mig på det ?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2015 - 23:19 #1
windows vista til windows 10 du kan prøv og køre denne her http://www.intowindows.com/download-windows-10-upgrade-advisor/

men eller lav en ny win på den formater den og køre den windows 10
Avatar billede perav Nybegynder
08. november 2015 - 00:51 #2
Jeg er som sådan ikke i tvivl om at den kan kører win 10. Mit spørgsmål gik ud på om min licensnøgle til win vista også virker på en 64 bit version.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2015 - 01:04 #3
ja det skule den key
Avatar billede perav Nybegynder
08. november 2015 - 01:29 #4
Jeg prøver at tage chancen at install windows vista på den som 64 bit, så må vi se hvad den siger :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2015 - 02:09 #5
Avatar billede buddy45 Juniormester
08. november 2015 - 05:31 #6
Det er samme nøgle til 32bit og 64bit versioner.
Jeg kørte Windows 7/32 og opgraderede til 10/32 - herefter en ren Windows 10/64 på samme nøgle. http://www.eksperten.dk/spm/1006049
Avatar billede perav Nybegynder
08. november 2015 - 12:43 #7
Jeg fik det til at virke :-) den er install nu i 64 bit og er aktiveret, så nu går jeg videre med win 10
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2015 - 13:31 #8
for ikke formater disken og køre win 10 ind på en tom disk
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 13:52 #9
#8 Du kan kun få aktiveret Windows 10 ved at lave en opgradering første gang. Her efter kan du lave lige så mange clean installs du vil da registreringen ligger hos Microsoft.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 13:57 #10
Husk at få lavet et medie, så du kan geninstallere Windows 10 ved en senere lejlighed, så du slipper for at starte helt fra bunden igen :-)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2015 - 13:32 #11
da windows 10 kom så download jeg en iso fra http://windows.microsoft.com/

og packe ud med winrar og deploy den ud til mine pcer med MDT
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2015 - 16:55 #12
Det er muligt du har gjort, men du har for at få den aktiveret været nødt til at lave en opgradering første gang, for ellers vil Win 10 ikke blive aktiveret.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2015 - 20:17 #13
nej har jeg ikke jeg har formater disk kørt windows 10 ind kørt driver ind til lan wi-fi lyd cpu m.m

også aktiveret jeg din eller det gøre MDT med et script