Avatar billede jkp79 Nybegynder
25. november 2015 - 10:12 Der er 4 kommentarer

Dialogboks før print

Hej.

Jeg er ekstremt nybegynder mht. programmering - Det begrænser sig til nogle makroer i Excel og Word, men jeg har kun haft rettet og kopieret i optagede/eksisterende makroer i VBA. Nu har jeg brug for at skrive en makro til et andet program, hvor man ikke kan optage sine kommandoer. Hvis det havde været i Excel, tror jeg godt at jeg selv kunne have lavet opgaven, men jeg synes, der er væsentlig forskel fra VBA til ScharpDevelop, som programmet åbner, når jeg vil tilknytte en makro til det.

Det jeg skal bruge, er en simpel dialogboks, der åbner før der printes. Dialogboksen skal bare bruges som en huskeliste på opgaver, man skal kontrollere før dokumentet printes. Så den skal bare indeholde lidt tekst, og en OK-knap for at fortsætte til printdialogen og en Annuller-knap for at vende tilbage til dokumentet.

Er der nogen, der kan hjælpe med det? Selvfølgelig allerbedst hvis funktionerne i makroen forklares, så jeg får en forståelse af, hvorledes det hele fungerer.
Avatar billede zer0c00l Juniormester
25. november 2015 - 10:39 #1
Udvikler > Visual Basic.. Højreklik på "VBAProject og vælg Insert > Module

Skriv:

Dim answer As Integer

Sub ShowMessage()

    answer = MsgBox("Are you sure you want to print?", vbYesNo + vbQuestion)

    If answer = vbYes Then
        Application.Dialogs(xlDialogPrint).Show
    Else
        'do nothing
    End If

End Sub

Udvikler > Makroer.. Tryk på "ShowMessage" og vælg Indstillinger.. Skift genvejstast til Ctrl+P
Avatar billede jkp79 Nybegynder
25. november 2015 - 11:22 #2
Kan jeg godt bare bruge VBA, som jeg åbner fra Excel med Alt+F11? Jeg troede, der var forskel på VBA og VB.NET... Jeg ved, man kan gemme sine makroer, men fra det program som skal indeholde min makro, kan man kun lave makroer og ikke importere dem. Når jeg vil lave en makro og vælger VB.NET åbner SharpDevelop - Kan jeg importere en makro lavet og gemt fra VBA i SharpDevelop?

Som sagt er jeg meget ny i programmering.
Avatar billede zer0c00l Juniormester
25. november 2015 - 11:42 #3
Oops, jeg misforstod dit spørgsmål. Jeg kender ikke SharpDevelop. Der findes nogle tools til konvertering fra VBA til VB.net, men jeg ved ikke, om de virker.
Avatar billede jkp79 Nybegynder
25. november 2015 - 11:47 #4
Makroen kan også skrives i C#, men jeg tænkte (måske lidt naivt), at der måske ikke var lige så stor forskel fra VBA til VB.NET som fra VBA til C#. Altså tænkt som at jeg forstod en lille smule mere af programmeringen :-)