Avatar billede bongo7 Praktikant
02. december 2015 - 13:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

excel lookup

hej jeg har brug for at finde indhold I specific celle I regnearket ved hjælp af et opslag ud fra reffernce.

jeg troede jeg kunne således men det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre.

= adresse(række(rækkenummer) , kolonne(kolonnenummer ) )

men den retunere bare en fejl.

hvordan kan jeg udfylde mit felt ud fra kolonne og række nummer
02. december 2015 - 13:50 #1
Hvad mener du med et opslag ud fra reference?

Kom gerne med et eksempel på, hvad det er du ønsker.
Avatar billede LarsLj Novice
02. december 2015 - 13:56 #2
Du kan ikke gøre det på den måde. På dansk hedder VLOOKUP LOPSLAG. Syntaksen er: VOPSLAG(opslagsværdi;tabelmatrix;rækkeindeksnr;[områdeopslag])

Opslagsværdi = en celleværdi. Den værdi, du vil slå op med. Det skal være en "nøgle", dvs. en værdi, der er unik for hver række i den matrice/tabel, hvor du har de data, du vil slå op i. Typisk den første række, og typisk medarbejdernummer, varenummer, cpr ....

Tabelmatrix: Det område INKLUSIVE overskrifter, hvor dine data befinder sig i. Det lønner sig at døbe sin matrice, så slipper du for at markere dette hver gang.

Rækkeindexnr: Misforstås ofte. Det er ikke en excel-kolonne, f.eks kolonne C, D eller lignende. Det er det nummer, som kolonnen har isoleret set i matricen. Dvs. i en tabel over postnummer og by ville man bruge postnummer som opslagsværdi og kikke i række 2, (postnr = række 1, by = række 2 osv....) og du skal så skrive "2" i rækkeindexnr

Områdeopslag. Enten sand eller falsk. Hvis sand, så accepterer du, at hvis den ikke finder et helt præcist match, så tager den nærmeste værdi. Hvis postnummer 7001 f.eks. ikke findes, så er nærmeste værdi 7000 god nok. Sætter du den til falsk, så skal der være et 100% match, og postnummer 7001 som opslagsværdi vil returnere en fejl.

Se evt. https://support.office.com/da-dk/article/VOPSLAG-funktionen-a3034eec-b719-4ba3-bb65-e1ad662ed95f
Avatar billede bongo7 Praktikant
02. december 2015 - 14:14 #3
lad os sige jeg har et "ark1" I celle K21 skal jeg hente indhold til  ark2.

MEN jeg skal kunne finde celle ved hjælp af at kende række nummer og kolonne nummer I opslag

prævede som nævnt med
= adresse(række(rækkenummer) , kolonne(kolonnenummer ) )

men det virker ikke rigtigt.
Avatar billede bongo7 Praktikant
02. december 2015 - 14:41 #4
jeg ønsker ikke at slå op defter en bestemt indhold.

tænker bare at hvis jeg kan udtrække et række nummer og en kolonne nummer må man kunne sætte disse to sammen og få indholdet af en bestemt celle
Avatar billede LarsLj Novice
02. december 2015 - 15:28 #5
Vopslag og Lopslag er udelukkende beregnet på at slå op i tabeller. Dvs. du indtaster en søgeværdi, formlen søger i en tabel og den returnerer en tilhørende værdi. Lige som du kunne indtaste postnummer, få Lopslag til at søge efter den tilhørende by og returnere den. Lopslag og vopslag vil altid returnere en bestemt værdi.

Men måske har jeg ikke forstået dig rigtigt. Er det fordi, du gerne vil bruge indholdet fra en bestemt celle på ark 2, f.eks K3, på ark 1. Prøv at beskrive, hvad du vil, vha. cellebetegnelser og ark, vi kan jo ikke vedhæfte i dette forum :-)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
02. december 2015 - 15:58 #6
vi er over i noget med indeks og sammenlign tror jeg
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
02. december 2015 - 16:00 #7
ellers lig et eks. op på gratisupload.dk
Avatar billede LarsLj Novice
02. december 2015 - 16:16 #8
God idé med gratisupload :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
02. december 2015 - 17:55 #9
Prøv:
Ark1 =INDEKS('Ark2'!1:1000;1;1)
Henter indholdet at celle A1 på ark2

Eller:
Ark1
Række nr.  (2) i A1
Kolonne nr. (3) i B1
=INDEKS('Ark2'!1:1000;A1;B1)
Henter indholdet at celle C2 på ark2
Avatar billede bongo7 Praktikant
02. december 2015 - 21:17 #10
store_morten.... det er PRÆCIS det jeg mener SUPER SUPER DUPER, jeg er så glad nu.

til alle andre... min kode ser således ud nu

=INDEKS(Indeklima!1:1000;RÆKKE(K.0);KOLONNE(personer_i_rum))

K.0  er et defineret navn på en bestemt celle.
det same er personer_i_rum

tusind tak for hjælpe alle sammen
Avatar billede store-morten Ekspert
02. december 2015 - 21:29 #11
Velbekomme
Avatar billede bongo7 Praktikant
02. december 2015 - 21:32 #12
et tillægs spærgsmål hvis I gider.

celle A1 er defineret navngiven som "K.0" og indeholder "120"

en anden celle vil nu gerne have værdien fra K.0 til brug I regnestykke og henter det således ind I feks B3  =K.0

jeg ønsker nu et hellt trejde celle viser på nyt ark hvor celle B3 fik sin værdi fra.  dvs henter reference som B3 er udfyldt med ( som så er K.0 )

kan I greje denne :)