Avatar billede LarsLj Novice
02. december 2015 - 14:22 Der er 2 kommentarer

Access automatisk generering af rapporter

Ved nogen, hvordan jeg kan sætte Access til at lave en rapport på klokkeslet 1 x om ugen og sende den til en mailadresse? Jeg tror, at det hedder et cronjob, men jeg er ikke sikker. Har du en henvisning til et meget pædagogisk tutorial, så vedhæft den endelig. Jeg kan godt programmere, men jeg kender ikke VBA eller programmering af batchjob

På forhånd tak
Lars
07. december 2015 - 15:57 #1
Hej
Hvis du vil have Access til at danne rapporten og sende den, skal du have Access kørende på tidspunktet for jobbet.

Hvis du har en startboks kan du skrive koden i dens VBA-del ellers kan du oprette en autoexec makro der kører når Access starter:
https://support.office.com/en-us/article/Create-a-macro-that-runs-when-you-open-a-database-3a76b91c-99b6-46a3-93f3-5aebdeedaa81

I makroen skal du spørge på hvilken dag / tid det er. F.eks. for tirsdag:
If Weekday(Now, vbMonday) = 2 Then
        'skriv koden her
    End If
(vbMonday betyder at mandag er 1. dag i ugen)

Som kode skal du åbne og printe rapporten:
DoCmd.OpenReport <>
DoCmd.PrintOut <>

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff192676.aspx

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff192667.aspx

Du skal have rapporten (og evt. en forespørgsel) liggende i din accessbase.

Endelig skal du sende på mail:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff197046.aspx

Andre muligheder:
Hvis du er vant til at programmerer i andre sprog som f.eks. VB.NET eller C#, kan du kode det der ved at åbne Access-basen på samme måde som du åbner andre databaser og derefter kalde rapporten m.v.. Eller du kan hente data og kode rapporten på anden vis, som du måske kender i forvejen.

Jeg kender ikke dine data, men hvis det kan komme til at se ordentligt ud, kan du oprette en dataconnection fra Excel til Access og danne rapporten i Excel.
https://support.office.com/en-us/article/Connect-an-Access-database-to-your-workbook-a3d6500c-4bec-40ce-8cdf-fb4edb723525

Du skal derudover skrive et program åbner / lukker Excel mappen og sender den til modtagerne - hvis de ikke arbejder på jeres netværk, så kan den ligge i deres mappe. Så dannes rapporten når modtageren åbner Excel-mappen HVIS de har adgang til Access-databasen.

Hvis det er et job der skal køre om natten vil jeg foreslå at du bruger kode "udenfor" Access. Så kan du sætte scheduleren på serveren til at starte jobbet.

Håber at det kan få dig videre i teksten.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede LarsLj Novice
09. december 2015 - 09:25 #2
Det ser ret lovende ud, tak. Der går lidt tid, før jeg kan  prøve det af, men jeg vender tilbage!