Avatar billede LarsLj Novice
02. december 2015 - 16:20 Der er 6 kommentarer

Access 2013 formular: Se kun egne indtastninger

Jeg har en formular, hvor man skal vælge sit medarbejdernummer og herefter indtaste data. Er det muligt at sætte et autofilter på formularen, sådan at når man har valgt sit medarbejdernummer (fx nr 2), så kan man i formularen kun bladre i data, der er indtastet af netop medarbejderen med det nummer.
Avatar billede bvirk Guru
03. december 2015 - 12:44 #1
Lyder som 'filtrer efter det markedere' det er en værktøjsknap (og menupunkt under poster) - tragten og lynet ikonet
Avatar billede LarsLj Novice
03. december 2015 - 13:19 #2
Hej Bvirk
Tak for svaret. Jeg vil gerne have filtreringen til at foregå automatisk efter, at brugeren har valgt sit medarbejdernummer. Brugeren skal ikke selv ned og filtrere, det er virkeligt for "dummies" det her. Ved du, om det er muligt?
Avatar billede bvirk Guru
03. december 2015 - 15:09 #3
Det tror jeg nok er muligt men for at være sikker på at tale om det samme vil du så uddybe hvordan brugeren vælger sit medarbejdernummer
Avatar billede LarsLj Novice
03. december 2015 - 15:28 #4
Meget gerne.

1. Brugeren åbner en formular, hvorfra brugeren kun kan indtaste nye oplysninger
2. Fra en fald-ned menu vælger brugeren så sit navn
3. Herefter udfylder brugeren resten og klikker på Gem. Oplysningerne er gemt
4. Jeg vil gerne undgå, at brugeren kan bladre i poster i databasen, som ikke har brugerens nummer. Hvis jeg helt kunne deaktivere muligheden for at bladre i allerede registrerede poster, ville det være det bedste.

Jeg håber, at det er klart og hvis ikke, uddyber jeg gerne yderligere
Avatar billede bvirk Guru
04. december 2015 - 00:42 #5
Hvis vi holder os til synlige formularer, så kan brugere se de data som refereres af disse som kilde.

Man kan godt lade en anden åben formular hvor brugeren har valgt et navn, lade være styrende for det filter hvorigen en tabel ses. Omend det beskytter mod at brugeren utilsigtet ser for meget, så er det en meget ringe skjulning - man kommer lige til at vælge et andet navn på rul ned listen eller klikker på fjern filter ikonet.

Uden nogen garanti herfra om oversete detaljer, er her en enkelt løsning som indbefatter en sevlvalgt adgangskode som brugeren skriver ind også. Det går ud på at anvender parameterforespørgsel som datakilde til visning/redigerings formularen.

Et simpelt eksempel:
Tabel: Telefon(navn,nr,adgangskode)
Parametere forespørgsel: ValgtNavn sql=SELECT [dit navn],[din adgangskode], [navn], [nr],adgangskode FROM Telefon WHERE navn=[dit navn] and adgangskode =[din adgangskode];

En formular baseret på ValgtNavn (med kontrolelment for felterne navn,nr og adgangskode) giver muligheden for at redigere alene for det valgte navn. Der er her IKKE tale om filtrering - formularens recordset indeholder kun posten for det valgte navn med givne adgangskode
Husk:
    egenskaberne tilladsletninger og tilladtilføjelser sættes til nej
    inputmask for adgangskode er adgangskode
Man kan lade åbning af formularen køre i ring sålænge brugeren får tastet forkert adgangskode med:
Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    Dim formname
    formname = Name
    If Recordset.RecordCount = 0 Then
        DoCmd.Close
        If MsgBox("Prøv en gyldigt navn/adgagskode kombination", vbOKCancel) = vbOK Then DoCmd.OpenForm formname
    End If
End Sub

---
Håber det giver mening - Jeg ved at det ikke helt er det du spørger om, men det som jeg tror er din løsning. Detaljer kan uddybes!

I gruppen databaser/access, som er det rigtige sted for dette emne, er der nogle svarere som danner sig begreb om hvad spørgers problem er gennem at se tilsendte databaser.
Avatar billede LarsLj Novice
04. december 2015 - 09:19 #6
Det lyder faktisk ret fornuftigt, det du skriver! Jeg skal lige prøve det af, men umiddelbart lyder det som en løsning. Tak!