Avatar billede shooter Novice
06. december 2015 - 21:21 Der er 8 kommentarer

harddisk driller - meget

Min nevø's harddisk fra hans bærbare driller. Det er en 1 TB disk med to partitioner på 600 og 400 GB.
Jeg har pillet disken ud af PC'en og stoppet den i mit usb kabinet.
Det sekundære datadrev virker fint mens det primære drev (windows 7 boot) er næsten umuligt at komme i kontakt med.
Jeg har kørt en chkdsk /f på drevet. Det varede 14 timer og der blev fundet en del fejlbehæftede filer som blev rettet op.
Hvis man prøver at skifte working directory til partitionen, sker der ingenting, dvs PC'en hænger bare - og bliver ved med dette i timevis.
Jeg er klar over disken bør smides ud asap, men desværre har han alle billederne af datteren på 1½ år på den primære partition, og vil meget meget gerne redde disse.
Er der nogen der har gode ideer til en redningsplan?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2015 - 21:51 #1
Easeus Data Recovery har jeg haft rigtig god erfaring med til at hive data ud af en disk..

Vil dog lige bede dig om at køre et program der hedder Hard Disk Sentinel: http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_pro_portable.zip

Så du får lidt mere overblik over diskens situation..
Hvis du kan tilgå diskens data, men har problemer med at kopiere det, så kan programmet teracopy være meget nyttigt..

Ellers er Linux os et formidabelt værktøj til at hvie data ud af diske med Windows der ikke helt vil fungere..
Avatar billede shooter Novice
06. december 2015 - 22:07 #2
jeg har prøvet med linux (knoppix) men harddisken opfører sig på samme måde her.
Den eneste gang jeg har haft kontakt med data på disken, var da chkdsk kørte.
Jeg har en ide om at de må være ntfs header info der er gået sig en tur, men kun ud fra det faktum at den anden partition virker helt OK.
Avatar billede shooter Novice
06. december 2015 - 22:08 #3
haft kontakt med data på partitionen
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2015 - 08:36 #4
Hvis du lige vil få Hard Disk Sentinel til at give lidt informationer om diskens helbred så vil det være super.

Nu kører jeg selv Linux Ubuntu og derfor er det nemmest hvis det foregår igennem den. Prøv Ubuntu 15.10 og start op i et live miljø og se om du kan tilgå disken den vej..

Ellers vil jeg på det kraftigste anbefale dig at hive data ud med recovery programmer ala Easeus Data Recovery.. Da det koster en formue hvis den skal sendes ind til data redning.. (Vi snakker ikke bare et par 100 kr, men mindst 3000 kr hvis jeg ikke tager helt fejl).

Har du mulighed for at sætte harddisken i en stationær som disk 1 og så boote op på en Linux Ubuntu USB/DVD fremfor at tilslutte harddisken tile n pc via usb?
Avatar billede shooter Novice
07. december 2015 - 17:07 #5
Jeg kan ikke få hard disk sentinel til at lave noget som helst.
Det exe filer der er i det unzippede bibliotek dør bare når jeg prøver at eksekvere dem.
Det kan sagtens lade sig gøre at boote op på en ubuntu dvd som beskrevet.
JEg skal nok bare have lavet en ny. Den jeg har liggende er mindst 5 år gammel. (jeg roder ikke så meget med IT som da jeg var yngre og med på alt det moderne).
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2015 - 19:17 #6
#5 Hvad hvis du kører hdsentine.exe med administrator rettigheder?

Hard Disk Sentinel er os tilgængelig til Linux, men det kræver at du installere Ubuntu på en harddisk..
Derudover vil det være super fedt hvis du kan gøre det på en stationær så harddiskene er tilsluttet pcen med sata kabler..

Hvis du kan gøre følgende, så er her en vejledning tilpasset Ubuntu: https://linuxviden.dk/ubuntu/ip-harddisksentinel

Jeg er dog i tvivl om hvilken information den vil fortælle, da udvikleren fokuserer på Windows, men jeg er i dialog med ham og det lyder til han snart vil gøre med i Linux versionen :)

Hvis du ikke kan tilgå disken fra Ubuntu 15.10 (Installeret på en harddisk) eller køre Hard Disk Sentinel fra Windows pc, så vil jeg opfordre dig på det kraftigste til at kontakte et firma der specialisere sig i data redning, men det er bare ikke billigt...)
Avatar billede shooter Novice
08. marts 2016 - 10:29 #7
Har endelig fået prøvet det foreslåede, men må give op.
Jeg skal have fundet en pro til at kigge på det.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. marts 2016 - 10:49 #8
bare iorden ;)