Avatar billede stig-klausen Novice
12. december 2015 - 00:02 Der er 2 kommentarer

pc måske hacked

jeg har en ca 2 år gammel pc med win 10 installeret ovenpå win 8.1 .
for en del måneder siden chrashede mit avg antivirus og den gik et par dage inden jeg fik det geninstalleret.så et mit spørgsmål ,kan nogen have hacket min pc og fået avg til at chrashe.jeg scannede pcen i fejlsikret tilstand uden den fandt noget .
for et par måneder siden besluttede jeg at skifte til kaspersky antivirus og den finder heller ikke noget når jeg scanner.
men jeg har også fået min jubiimail hacked p.g.a et for simpelt password og den mailkonto har jeg slettet.
jeg fik efterfølgende fået udenlandsk sms som vil have mig til at sende billede af nøglekort til dem.
og en fra new zeeland ringede og ville have mig til at ændre noget på min pc med hans vejledning.
jeg har naturligvis ikke indvilliget til nogen af de to ting.
men min pc virker rimeligt stabilt med windows 10 ,er kun gået ned 2 gange siden skift til win 10 for et par måneder siden.
mit andet spørgsmål er ,kan hackere have lagt et malware program på min pc så de udefra kan se hvad der sker på den og evt kan styre den .
vil i anbefale at jeg laver en ny ren installation af windows 10 og e.v.t med norton sikkerhedspakke som skulle have en god firewall ifølge test

på forhånd tak  vh stig
Avatar billede chalde Seniormester
12. december 2015 - 08:40 #1
men jeg har også fået min jubiimail hacked p.g.a et for simpelt password og den mailkonto har jeg slettet.
jeg fik efterfølgende fået udenlandsk sms som vil have mig til at sende billede af nøglekort til dem.
og en fra new zeeland ringede og ville have mig til at ændre noget på min pc med hans vejledning.

De 3 hændelser er ikke relaterede og ganske almindelige. Så de er ikke indikation for at du er kompromitteret.

Om der kunne være lagt malware ind, så er dette i realiteten altid en sandsynlighed. Det vil dog sjældent være tale om hackere/crackere, men oftest "almindelig" malware der kommer ind gennem brugerhandlinger. Det er yderst sjældent man ser målrettede angreb mod privatpersoner der ikke har "noget at byde på".

Den bedste måde at sikre sig på, er at være opmærksom på hvad man klikker på og installerer, samt have alt opdateret (herunder især adobe, java og browsere) samt backup af sine kritiske dokumenter.

Hvorvidt du bør reinstallere, så vil jeg altid anbefale en ny-installation ved skift af OS fra en generation til en anden. Men det er mere relateret til at få ryddet ud af levn fra det gamle OS.
Avatar billede stig-klausen Novice
13. december 2015 - 00:56 #2
Mange tak for et godt svar
Vh stig