Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 15:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

INSERT mysql fra php fungere ikke?

Hej Eksperter.

Jeg har følgende problem med min kode.

Den vil bare ikke indsætte dataerne i mysql.

Køre jeg INSERT scriptet manuelt i phpmyadmins sql funktion og ænder variablerne til tekst. altså de 3 med $ foran så køre den det uden fejl.
jeg kan dermed regne ud det nok er i mine postes det går galt, men som i kan se i koden echo'er jeg alle 3 variabler ud, og de kommer fint frem.

Jeg har på fornemmelsen, det er en lille småfejl håber i kan hjælpe.

Mvh.

<?php
if(isset($_POST['opret']))
{
$p_navn= $_POST['p_navn'];
$p_undertekst = $_POST['p_undertekst'];
$p_beskrivelse = $_POST['p_beskrivelse'];
    echo "$p_navn $p_undertekst $p_beskrivelse";

mysql_query(INSERT INTO( `hold_ud_dk_db`.`katinka_produkter` (`id`, `p_navn`, `p_undertekst`, `p_beskrivelse`, `p_pris`, `p_startdato`, `p_slutdato`, `p_billedlink`) VALUES (NULL, NULL, $p_navn, $p_undertekst, $p_beskrivelse, NULL, NULL, NULL)));
}

include 'header.php';
?>
Opret et produkt:<br><br>
<form method="post" action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">

Produktnavn: <input type="text" name="p_navn"><br>
Produkt undertekst: <input type="text" name="p_undertekst"><br>
Produkt beskrivelse<input type="text" name="p_beskrivelse"><br>
<input type="submit" name="opret" value="Opret Produkt">
</form

<?php

include 'footer.php';
?>

i min header har jeg selvfølgelig config.php includet,
Fejmeddelse, når scriptet bliver kørt : Parse error: syntax error, unexpected 'INTO' (T_STRING) in /var/www/hold-ud.dk/public_html/katinka/admin/opretprodukt.php on line 10
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 15:53 #1
mysql_query(INSERT INTO( ... NULL)));

Ingen "" omkring streng.

Ekstra parenteser.

mysql_query("INSERT INTO ... NULL)");
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 15:53 #2
Og saa er koden pivaaben for SQL injection.
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 16:11 #3
Mange tak for svar.

Nu giver den ingen fejl, men serveren finder ikke siden nu når jeg køre den. og der bliver intet oprettet i databasen.

koden ser således ud nu:
<?php
if(isset($_POST['opret']))
{
$p_navn= $_POST['p_navn'];
$p_undertekst = $_POST['p_undertekst'];
$p_beskrivelse = $_POST['p_beskrivelse'];
    echo "$p_navn $p_undertekst $p_beskrivelse";

mysql_query("INSERT INTO( `hold_ud_dk_db`.`katinka_produkter` (`id`, `p_navn`, `p_undertekst`, `p_beskrivelse`, `p_pris`, `p_startdato`, `p_slutdato`, `p_billedlink`) VALUES (NULL, NULL, $p_navn, $p_undertekst, $p_beskrivelse, NULL, NULL, NULL))");
}

include 'header.php';
?>
Opret et produkt:<br><br>
<form method="post" action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">

Produktnavn: <input type="text" name="p_navn"><br>
Produkt undertekst: <input type="text" name="p_undertekst"><br>
Produkt beskrivelse<input type="text" name="p_beskrivelse"><br>
<input type="submit" name="opret" value="Opret Produkt">
</form

<?php

include 'footer.php';
?>
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 16:30 #4
Du har stadig ekstra parenteser.

Og slaa fejl meddelelser til, saa du kan se hvad der sker.
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 16:42 #5
Fjerner jeg, paraentserne giver sql følgende fejl : Parse error: syntax error, unexpected 'INTO' (T_STRING) in /var/www/hold-ud.dk/public_html/katinka/admin/opretprodukt.php on line 10

mysql_query(INSERT INTO `hold_ud_dk_db`.`katinka_produkter` (`id`, `p_navn`, `p_undertekst`, `p_beskrivelse`, `p_pris`, `p_startdato`, `p_slutdato`, `p_billedlink`) VALUES (NULL, NULL, $p_navn, $p_undertekst, $p_beskrivelse, NULL, NULL, NULL));
}
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 16:56 #6
Nu er "" vaek igen. De skal vaere der.
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 17:01 #7
Fej meddelse : dsds ds dsds
Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: No such file or directory in /var/www/hold-ud.dk/public_html/katinka/admin/opretprodukt.php on line 10

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /var/www/hold-ud.dk/public_html/katinka/admin/opretprodukt.php on line 10
Db connected successfully

script:
mysql_query("INSERT INTO `hold_ud_dk_db`.`katinka_produkter` (`id`, `p_navn`, `p_undertekst`, `p_beskrivelse`, `p_pris`, `p_startdato`, `p_slutdato`, `p_billedlink`) VALUES (NULL, NULL, $p_navn, $p_undertekst, $p_beskrivelse, NULL, NULL, NULL)");
}

Jeg må da snart have fattet det ...
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 17:59 #8
Lyder som et connect problem.

Hvordan ser koden der connecter til databasen ud?
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 19:46 #9
?php
$servername = "";
$username = "";
$password = "";
$database = "";

$conn = new mysqli($servername, $username, $password, $database);

if ($conn->connect_error) {
    die("Connection failed: " . $conn->connect_error);
}
echo "Db connected successfully";
?>
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 20:04 #10
Den er gal.

$conn = new mysqli($servername, $username, $password, $database);

laver en mysqli connection.

mysql_query("...");

forventer en mysql connection.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 20:05 #11
Ja - da du boe rbruge mysqli saa er den connection du laver vel god nok - det er det andet kald som er forkert.
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 20:06 #12
Hvordan kan jeg så lave det anderledes ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 20:12 #13
Muligvis kan du bare bruge mysqli_query i.s.f. mysql_query
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 20:24 #14
Warning: mysqli_query() expects at least 2 parameters, 1 given in /var/www/hold-ud.dk/public_html/katinka/admin/opretprodukt.php on line 11
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 20:36 #15
mysqli_query($conn, "INSERT INTO `hold_ud_dk_db`.`katinka_produkter` (`id`, `p_navn`, `p_undertekst`, `p_beskrivelse`, `p_pris`, `p_startdato`, `p_slutdato`, `p_billedlink`) VALUES (NULL, NULL, $p_navn, $p_undertekst, $p_beskrivelse, NULL, NULL, NULL)");
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 20:47 #16
Nu ryger den klart igennem på siden, men ingen reaktion i phpmyadmin... -.-
Avatar billede bqnke Nybegynder
17. december 2015 - 21:05 #17
Har løst den, men tak for hjælpen. du fortjener pointne. smid et svar. god aften :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2015 - 02:19 #18
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2015 - 02:19 #19
laes op paa parameters og prepared i naermeste fremtid
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. december 2015 - 10:34 #20
PS: De fy-ord Arne snakker om, kan du læse mere om her: http://dk2.php.net/manual/en/mysqli.quickstart.prepared-statements.php

Det er vejen frem, hvis ikke du vil hackes.