Avatar billede namgrab Juniormester
22. december 2015 - 18:07 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Outlook kan pludselig ikke startes

PC:  MSI CX720
OS:  W10/64

Jeg kan pludselig ikke åbne mit outlook, hverken 2007 eller 2016.
Denne meddelelse fremkommer i begge tilfælde. Kan nogen hjælpe mig ud af dilemmaet?

"Microsoft outlook kan ikke startes. outlook-vinduet kan ikke åbnes.
Mappesættet kan ikke åbnes. Filen
C:\USERS\PER\LOCAL\MICROSOFT\OUTLOOK\OUTLOOK.PST
kan ikke åbnes."

Til orientering har jeg via TDC (erstatning for homedisk) fået installeret 365-versionen. Kan dette være årsagen? Men problemet gælder jo også 2007-versionen!
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2015 - 20:47 #1
Har du prøvet at køre dette reparations program Fra TDC ?
Hvis du kører Pop3
http://supporttools.yousee.dk/YouSee_MailSupport_PC.exe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2015 - 08:56 #2
Har du begge versioner af outlook installeret samtidig? - det mener jeg Microsoft advarer imod - Outlook har det ikke godt med yngre/ældre udgaver af sig selv (i modsætning til andre office programmer).

Men først og fremmest - har du forsøgt at reparere PST filen? - der følger en ScanPST.exe fil med i office installationen... - du skal blot ind og finde den i installationsbiblioteket: https://support.office.com/en-us/article/Repair-Outlook-Data-Files-pst-and-ost-64842a0a-658a-4324-acc6-ef0a6e3567cd
Avatar billede namgrab Juniormester
23. december 2015 - 16:35 #3
Kan kun finde scanpst.exe for hhv. 2012 og 2016, men ikke 2007.

Jeg antager at 2016 efter installationen har alle data fra den tidligere version, så jeg roligt kan slette 2007-versionen??
Jeg mener at have 2016 fremme en gang umiddelbart i forbindelse med installation af off365! hvor det så ud til at det hele var der.
Hvad er jeres opfattelse/erfaring/mening??
Avatar billede namgrab Juniormester
23. december 2015 - 16:44 #4
#1:
Jeg er TDC kunde - ikke yousee, derfor kan yousee forslaget ikke umiddelbart benyttes, med mindre jeg opretter en yousee-konto, hvilket jeg ikke har nogen interesse i:-)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. december 2015 - 07:39 #5
Undskyld jeg valgte den forkerte Her er TDC.
http://hent.tdconline.dk/tdcmailsupport.exe
Avatar billede namgrab Juniormester
29. december 2015 - 10:37 #6
Jeg har kørt programmet og tilsyneladende med succes mht. oprettelse af mailkontoen. Men jeg kan ikke arbejde i Outlook, idet der kommer en meddelelse, der siger  IKKE IMPLEMENTERET hvilke jeg så ikke forstår. Hvad betyder det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. december 2015 - 10:46 #7
Du kan bruge scanpst.exe uanset versionen - det handler simpelthen om at få repareret din PST fil.

Hvad TDC´s mail-rep. program gør, aner jeg ikke. Men kan du nu åbne outlook og se dine tidligere mails, lader det til at din PST fil er blevet repareret.

Du kan se opsætningen, og måske lure fejl, fra kontrolpanelet -> Mail. Ofte er det dog lettest at slette opsætningen, og begynde helt forfra. Det kræver bare at du kender selve mailopsætningen samt brugerID og password.

Installation/Afinstalltion af selve office-softwaren påvirker ikke data. Du har fortsat al data, selv om du helt afinstallerer alle office-programmer.
Avatar billede namgrab Juniormester
29. december 2015 - 11:18 #8
Som du ser af vedhæftede fil (det kan jeg vist ikke, så du får kopien her) kan jeg åbenbart ikke køre scanpst.exe.
Men mener du at jeg bare kan afinstallere Outlook og geninstallere den uden at der mistes data.
Den outlook, jeg har er en 'alene-version', altså separat fra officepakken!

kopi af skærmbillederne:

Det kan åbenbart ikke lade sig gøre at kopiere skærmbillederne hertil?

Jeg kan i Outlook se data (kalender, slettet, sendt fra den dato, hvor det gik galt. Vil disse blive bevaret ved en geninstallering ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. december 2015 - 11:49 #9
Al mail og kalender data ligger i PST filen. Hvis du er usikker på om den bevares, kan du altid lave en sikkerhedskopi af den.
C:\USERS\PER\LOCAL\MICROSOFT\OUTLOOK\

Der ligger også anden data drysset rundt omkring - brugerordbog, signaturer m.m. - de ligger i separate mapper under C:\USERS\PER\ROAMING\MICROSOFT\ - her kan du også lave sikkerheds kopi af det du er urolig for at miste.

Men jeg kan berolige dig med at jeg aldrig har oplevet disse data gå tabt, med mindre der har været tale om uoverlagt reinstallation af hele maskinen :-)

I første omgang kan du selvfølgelig nøjes med at forsøge en reparation af outlook. Men det lyder nu mere som om du nu slås med selve konfigurationen af outlook, og det vil en reparation/reinstallation af office næppe lave om på.

Lige en afklaring - nu er din mailudbyder vel også TDC, ikke? - jeg mener, du har ikke Gmail, Yahoo mail, Hotmail el. lign? (altså din mailadresse slutter på @mail.dk eller en af de andre "domæner" som TDC ejer?)
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 11:34 #10
Jeg har i går skrevet diverse kommentarer, men kan se, at dette ikke er medtaget i tråden.
Hvad kan det skyldes?
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 11:39 #11
Videre i sagen:
mht. til pst-filen var der ingen problemer, idet jeg har afinstalleret Outlook2007 og installeret Outlook2016. Her var alt som det skulle være - altså I GÅR - men nu til morgen efter opstart får jeg igen en meddelelse om, at pst-filen ikke kan åbnes. Jeg er et stort spørgsmålstegn. Hvorfor opstår dette problem mon? Og er det et forslag til en løsning?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2015 - 12:07 #12
Meddelelsen betyder kort og godt, at Outlook ikke er i stand til at åbne filen. Det kan der så være forskellige årsager til:

* Fil-lokationen er ikke tilgængelig - eks. hvis den er anbragt på et netværksdrev. Det er C:\... ikke, så den kan du se bort fra.

* Filen er beskadiget ->Scan og reparer med ScanPST.exe. Hvis du har gjort det, og der ikke findes fejl, kan det heller ikke være årsagen.

* Fil-lokationen er beskadiget = fejl på C: drevet. Højreklik på C: drevet, vælg "Egenskaber", og vælg "Værktøj". Her kan du starte en scan af din disk. Det vil ske næste gang du genstarter den - husk at hakke af at den skal rette fejl automatisk.

At kommentarer forsvinder her på siden, skyldes at din browsersession af en eller anden grund er blevet afbrudt, inden du har trykket "opret". Dermed forsvinder teksten. Jeg har vænnet mig til at bruge CTRL+A, CTRL+C for at kopiere al teksten, før jeg trykker "opret".
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2015 - 12:22 #13
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 13:25 #14
poko1:
Nej og den ser mystisk ud og forlanger log in + oplysning om kreditkort - det kan jeg ikke lide!!
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2015 - 13:27 #15
Hvad kræver log in??
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 13:28 #16
poko1:
Undskyld, der var i mellemtiden downloaded et skærmprint fra siden som vejledning. Og det har jeg prøvet, men prøver igen igen
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 14:10 #17
Så har jeg kørt scanpst.exe, som konstaterede en fejl. Jeg lod den rette, hvorefter kom en klarmelding!
Så startede jeg outlook igen, og samme meddelelse som nævnt i starten af tråden. Så er vi lige vidt! Godt nok træls
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2015 - 14:23 #18
Og du har tjekket din harddisk?

Det lyder som om der fortsat er en fejl på harddisken, der gør at PST filen også bliver beskadiget.
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 14:46 #19
Ja, der var ingen fejl.
Jeg har genstartet, lukket og startet og disse meddelelser kommer frem undervejs når jeg prøver at aktivere outlook:

1:
Vi har desværre problemer med at starte outlook, der kan kun køre en udgave af outlook. Prøv genstart.

(Der kan kun være tale om en udgave, da jeg kun har denne)

og så genstarter jeg, og denne meddelelse kommer:

Outlook kunne ikke starte sidste gang. Prøv at styrte i fejlsikret tilstand.

Det gjorde jeg så uden resultat. Stadig samme problem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2015 - 15:07 #20
Okay, så tror jeg vi er så langt, at vi skal begynde forfra.

Afinstaller ALLE office programmer. Der er tydeligvis efterladenskaber fra tidligere versioner, der nu også spiller ind.

Når ALLE office produkter er afinstalleret, går du i c:\Programmer OG C:\Programmer (x86) | alternativt engelsk: C:\program files OG C:\Program Files (x86)

Her finder du "Microsoft Office" mappen, og sletter eventuelle efterladenskaber. Vær 100% sikker på du har afinstalleret alle office programmer først.

Når alt er afinstalleret, installerer du igen, først office pakken uden outlook, og til sidst outlook i den version du ønsker.

FØR du starter outlook første gang, kører du så ScanPST.exe endnu engang - og når den er færdig, kan du forsøge at åbne outlook.
Avatar billede namgrab Juniormester
30. december 2015 - 15:10 #21
Ole, jeg er nu nødsaget til at forlade min plads om end nødigt og med stor frustration.
Jeg er ikke tilbage før søndag 3. januar om eftermiddagen.
Derfor kan jeg ikke være i dialogen før! Jeg håber meget på en løsning af dette uoverskuelige problem.

GODT NYTÅR
Avatar billede namgrab Juniormester
31. december 2015 - 09:32 #22
Hej Ole Madsen:

Jeg så dit svar i går og tager lige tid til at komme videre:

Da jeg startede op her til morgen gik det fint med at åbne outlook uden problemer, hvilket gør mig endnu mere forvirret.
Så nu ser jeg tiden an og venter spændt på hver dag!
I øvrigt havde jeg før starten af vores dialog foretaget de nævnte ting. Men installation af office365 inkluderer outlook, så den vil ikke kunne separeres i installationen (?).
Men nu 'kører' det altså - foreløbigt!
Jeg vender tilbage efter nytår med opfølgende information.
Avatar billede namgrab Juniormester
31. december 2015 - 09:43 #23
poko1:
Det var en misforståelse, idet der kom en side frem, hvor man skulle oprette en konto osv, men det viste sig bare at være den sædvanlige opfordring fra disse sites til at få registreret navn osv.
Avatar billede namgrab Juniormester
31. december 2015 - 10:00 #24
SUK!
Det vartede ikke længe. Midt under åbning af mailposter kom der igen en fejlmelding at der ikke kunne åbnes mailposter - og så lukkede outlook ned og kunne så ikke åbnes igen - der står vi så igen!
Så nu kører jeg dit forslag igen.

Mens jeg skriver dette kommer der pludselig mystiske lyde, tale og musik
Avatar billede namgrab Juniormester
03. januar 2016 - 16:08 #25
Jeg har nu afinstalleret Office365, genstartet og åbnet outlook.
Det fungerer perfekt. NU!
Jeg vil nu GENSTARTE for at se, hvad der så sker.
Jeg vender tilbage!
Avatar billede namgrab Juniormester
03. januar 2016 - 16:51 #26
Jeg har nu genstartet og alt er OK!

Lukkede ned og startede igen og Outlook startede, men jeg kunne så ikke skrive mail eller åbne mails. Der kom en meddelelse om at SYNC2 ikke lukkede korrekt ned og blev opfordret til at genstarte, hvilket jeg gjorde. Forinden havde jeg dog fjernet SYNC2 (ved ikke om det var nødvendigt).
Efter genstart fungere outlook igen! Så mon ikke det skulle være i orden omsider?

Noget helt andet:
Kender du/nogen der har kendskab til SYNC2 (som jeg nu har fjernet)synkroniseringsprogrammet eller er der forslag til et alternativt. Jeg skal bruge et sync-program til at synkronisere mellem outlook og google-kalender/kontakter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2016 - 14:33 #27
Det var da ellers en relevant oplysning, der kom her til sidst :-) - altså at der er installeret 3.part plugin i outlook... - det kan sagtens have været medvirkende årsag til problemerne.

Jeg kender ikke selv Sync2 - jeg har selv brugt gSyncIT siden Google skiftede sit API i august 2014... - den kører upåklageligt, har et utal af indstillinger, og kan synkronisere mellem et væld af tjenester: http://www.fieldstonsoftware.com/software/gsyncit4/

Aktuelt kører den op imod Outlook 2013 - men 2016 skulle også være understøttet.

Det er betalingssoftware - men det er ikke en herregård det koster...
Avatar billede namgrab Juniormester
18. januar 2016 - 11:43 #28
Havde skrevet en kommentar for længe siden, men den er åbenbart ikke kommet med (igen).
Men i hvert fald er sagen helt OK og alt kører som det må forventes. Kører i øvrigt stadigvæk med SYNC2, som virker absolut tilfredsstillende. Også dette er betalingssoftware til en rimelig pris.
Men, Ole, ping et svar så vi kan lukke sagen. Og tusind tak for din tålmodighed og hjælp undervejs.

GODT NYTÅR
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2016 - 12:27 #29
Jeg samler ikke på point, så tag du dem bare selv...
Avatar billede namgrab Juniormester
19. januar 2016 - 16:05 #30
jf. ovenfor - problemet er løst og jeg lukker sagen hermed.