Avatar billede Mads-BS Novice
25. december 2015 - 08:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af harddisk i Bærbar

Hej

Vores 2 bærbare er stået af for nylig.
Den ene Skyldes desværre et glas rødvin som har brændt bundkortet af.
Den ene havde problemer med harddisken som bare blev værre og værre indtil den nu ikke vil starte længere.

Jeg har flyttet harddisken fra den kortsluttede pc ene over i den anden for at se om det vil kunne starte igen.

Den starter dog bare op med lidt tekst hvor konklusionen hedder "no bootable device"

Skyldes dette at harddisken også er brændt af? eller at harddisken ikke kan bruges direkte i den anden pc?
Avatar billede max-payne Nybegynder
25. december 2015 - 11:00 #1
harddisken kan normalt ikke bruges direkte i en anden pc.
Den er med Windows aktiveringsnøgle bundet til det bundkort som installationen er foretaget på.
Et glas rødvin ødelægger normalt ikke en bærebar, der er flere læg plastic som dækker bundkortet.
Min egen Lenovo har fået varm kaffe med sukker og mælk flere gange. Tasterne bliver siddende nede når jeg trykker på dem, det er sukkeret som får dem til at klister fast.
Selvom du får den til at virke, vil anbefale at du køber et SSD kort. Det arbejder meget hurtigere og holder meget bedre end alm. harddiske. Du får en meget hurtigere og stabil pc.
SSD kort skal ikke defragmenteres, det kan ødelægge dem.
Avatar billede max-payne Nybegynder
25. december 2015 - 11:03 #2
"no bootable device"
Du skal ind i bios og sætte computeren til at boote fra den pågældende HD.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2015 - 16:39 #3
Jeg har et par gange flyttet en HDD med windows 8.1 fra en computer
til en anden (det var også et andet mærke).
Det gik forbavsende godt. I opstart stod der noget i retning af, vi ordner lige et par ting, og så kørte det fint.
Men det gælder selvfølgelig ikke købe programmerne som f.eks. antivirus, som kun må installeres på 1 computer, for så kommer der en reaktion fra firmaet.
Avatar billede Mads-BS Novice
25. december 2015 - 19:42 #4
Tak for jeres forslag.

Max-Paine. Rødvins-Computeren reagerer overhovedet ikke. Der sker intet når jeg trykker på tændknappen. Så jeg vil ikke bruge tid på denne.

Jeg har hentet mine gamle recovery-disk frem hvorefter jeg fik lov at starte Acer backup-manager. Men Jeg kan ikke få lov at formatere til factory settings med den "genbrugte" harddisk. Recovery manager oplyser at der ikke er plads nok på harddisken.
Tænker at jeg må låne en anden computer hvor jeg kan sætte denne SATA disk i, og formatere den til tom tilstand, hvorefter jeg må prøve med Acer recovery igen.

Roundandbald:
Har du haft samme udfordring som mig, og har du nogle anbefalinger som jeg skal være opmærksomme på?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2015 - 01:18 #5
Nej det er aldrig sket i de ca. 20 år jeg har haft computer. Men jeg bruger for det meste en stationær, så skaden ville ikke være større end et nyt tastatur.
Men jeg skrev om mine ombytninger af HDD, for at vise, at det sagtens kan lade sig gøre. Så hvis din HHD er i orden, skulle du også  kunne få kontakt med den på din acer, eventuelt ved brug af F-taster under opstart.
Avatar billede Mads-BS Novice
30. december 2015 - 22:26 #6
Jeg har løst problemet ved at bruge den formodede afbrændte harddisk sammen med recovery disk.
Ved ikke hvorfor den pludselig stoppede med at virke tidligere, men den kører fint efter en genskabelse ved hjælp at recovery disk.