Avatar billede Bauz Nybegynder
30. december 2015 - 17:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boot windows 10 automatisk mere

Hej Eksperten

Jeg har fået en meget mærkelig problem med min mors pc. Når jeg prøver at starte den, kommer der bare en sort skærm, og der sker intet efter et Samsung ikon i starten. Den vil altså ikke boot fra hardisken automatisk. Hvis jeg trykker F10 og vælger at den skal boote fra hardisken er der ingen problem. (Faktisk kan jeg vælge at boote fra DVD-drevet uden nogle cd/dvd'er og den starter stadigvæk Windows op)

Jeg har været inde i BIOS og set, hvordan prioteringen er, og her er hardisken sat først og CD/DVD drevet sat efter. Jeg har prøvet at disable DVD-drevet uden held. Derefter har jeg prøver at lave en startreperation uden held. Så har jeg prøvet at geninstallere windows, men det har dog ikke ændret noget som helst.

Hvad kan man gøre nu? Synes det er meget mærkeligt.

MVH Claus Hansen
Godt nytår
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 18:20 #1
Er det en stationær pc?
Skift af bios batteri?
Måske den ikke husker dine indstillinger længere.
Avatar billede Bauz Nybegynder
30. december 2015 - 18:52 #2
Det er en Samsung laptop
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 19:03 #3
Hvilken model?
Måske bios batteriet sidder bagved en af pladerne under bunden.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 19:05 #4
Vil lige spørge hvor gammel den er, for er der garanti på den burde forhandler jo hjælpe jer?
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. december 2015 - 21:44 #5
Sker det kun ved brug af  " Luk Computeren" eller også hvis du vælger  "Genstart" ?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. december 2015 - 08:39 #6
Når du igen er kommet ind på Computeren så lav dig en Reparations Cd!
Gør sådan. Sæt en tom Cd i dit drev. Tryk nu på Win tasten plus R, i kør boksen skriver du recdisc
tryk Ok i den dialogboks der komme trykker du på Opret disk.
Genstart Pc og vælg start fra CD/DVD. http://s000.tinyupload.com/download.php?file_id=68992519901317184677&t=6899251990131718467798330
Avatar billede Bauz Nybegynder
03. januar 2016 - 13:30 #7
Beklager det lange svar tid. Jeg skulle lige over nytår :)

Computeren vi snakker om er denne:
http://www.samsung.com/dk/support/model/NP355E5C-S04SE

Den bliver 3 år her til april, så garantiperioden er gået. Samtidig har vi mistet kvitteringen og butikken som solgte os den er lukket ned. (Oddsene er ikke så gode mere :D)

Det sker ved alt, jeg har prøvet genstart, luk computer samt genstart med opdateringer. Når den skulle opdatere genstartede den jo, men ville ikke starte op igen. Hvis jeg så valgte at boote den manuelt begyndte den med at opdatere. Så den glemmer altså ikke alt.

#6 - Endnu et problem. CD/DVD-drevet er desværre røget ud af funktion efter opdatering til Windows 10. Jeg formoder det er en driver, men da det er min mors computer nåede jeg ikke at prøve at opdatere denne driver, da jeg skulle tilbage til Aarhus og de bor i det sønderjyske. Jeg vil dog se om det kan lykkedes at få liv i den engang.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 18:24 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 18:26 #9
Jeg har prøvet at se på en video om computeren, men umiddelbart her jeg lidt svært ved at se hvor bios batteriet er i maskinen.
Håbede det sad under en af pladerne i bunden, måske under noget andet hardware, men har ikke lige spottet det.
Avatar billede Bauz Nybegynder
03. januar 2016 - 19:20 #10
Jeg har haft pladerne af på bagsiden, men var som sagt lidt tidspresset den dag :) Jeg kigger på det igen om 14 dage når jeg skal der ned igen. Jeg giver svar, hvis jeg finder løsningen der.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:33 #11
Ok.
Avatar billede Bauz Nybegynder
29. januar 2016 - 12:46 #12
Jeg er nu igang med computeren igen, og har da fået løst problemet med CD/DVD drevet.
Jeg brugte løsning nr. 5 her https://support.microsoft.com/en-us/kb/314060
Dog havde jeg inden jeg lavede løsning 5 haft DVD drevet ud og i igen. (Jeg ved ikke om det også har haft indflydelse)

Dog tænker jeg, at computerens BIOS batteri ikke fejler noget, da den godt kan huske de ændringer jeg laver i BIOS indstillinger. Den vil vel også glemme dem normalt?
Avatar billede Bauz Nybegynder
22. februar 2016 - 10:21 #13
Fandt aldrig en løsning, og min mor har istedet fået en ny PC
Avatar billede Bauz Nybegynder
22. februar 2016 - 10:21 #14
Svar