Avatar billede TTA Seniormester
18. januar 2016 - 10:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC kører meget langsomt - diskforbrug 100%

Jeg har en del bøvl med min 3 år gamle HP Pavilion, eller formentlig harddisken. Den har Windows 8.1.

Den gik pludselig i sort, mens jeg brugte den. Jeg måtte genstarte den på den hårde måde (holde knappen nede), og det hjalp. Et skanningsprogram fandt så nogle fejl, malware mv., som blev fjernet. Herefter brugte jeg PCen nogle timer uden problemer. Nu vil den ikke starte op. Eller rettere; efter 10-15 forsøg kan jeg godt starte den op, men den er omkring en halv time om det! Mit gæt var at det skanningsprogram har renset lidt for godt ud i systemet, så den ikke længere kan starte op.

Jeg har prøvet at køre en udvidet systemtest (ESC ved opstart, F2).

Den kommer meget hurtigt med følgende fejl:

Hard Drive Short DST Check: Failed
Failure ID: OU1JKM.... osv
Product ID: C0X...osv.
System Extensive Test: FAILED

Jeg kan som nævnt godt starte maskinen op, men den er praktisk taget umulig at bruge. Svartider på programmer mv. er ufattelig lange. Hvad enten jeg åbner stifinder, et program, højreklikker på et eller andet, så er den flere minutter om at reagere. Den kan slet ikke gå på nettet. Klikker jeg på Explorer, så starter den ikke op. Det lykkedes mig at komme ind i stifinder, og kopiere 2 vigtige dokumenter ud på en ekstern harddisk. Det tog 5 minutter, selv om dokumenterne kun var på ca. 700 kb!

Når jeg går ind i joblisten, så er der tydeligvis noget galt. CPU og hukommelse ser fin ud. I "tomgang" (ingen programmer åbne), så ligger CPU på ca. 5%, og hukommelse på ca. 25%. Men disk/diskforbrug er konstant på 100%! Og det er ikke muligt at se hvad det er, der optager disken med læsning/skrivning. En gang i mellem falder diskforbruget kortvarigt, men stiger så igen til 100%.

Jeg har så googlet symptomerne - hhv. resultatet af systemtesten og diskforbruget.

Systemtesten: De fleste mener at harddisken er stået af. Men så burde den jo slet ikke kunne starte - eller hvad?

Diskforbrug: Der er mange forskellige bud, og bud på løsninger. Nogle af dem er ret omfangsrige, nogle består af 14 punkter. Men da PCen kører i absolut slowmotion og ikke kan gå på nettet, så er der ikke mange løsninger, der ligger lige for.

Jeg kunne godt forsøge at få PCen (med den nuværende HDD harddisk) til at køre normalt. Men den tidligere nævnte fejlmeddelelse fra systemtesten gør at jeg er i tvivl om, hvorvidt det er besværet værd. Jeg er mest stemt for at starte helt forfra med en ny harddisk (SSD), i stedet for at erfare efter 14 dage at den gamle harddisk alligevel er slidt op (den nuværende harddisk er nok. ca. 2 år gl., og PCen anvendes dagligt).

Hvad er jeres bud? Kan det betale sig at bruge tid på at få PCen til at køre med den gamle harddisk, eller skal jeg springe direkte til en hardwareopgradering (SSD)? Det skal lige siges at jeg har backup af stort set alle data; det er "kun" besværet med at skulle installere W8, Office, et hav af andre programmer, genoprette alle de personlige indstillinger mv.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. januar 2016 - 10:47 #1
Skynd dig at opgrader og spar din energi, det er alligevel en så stor opgradering at få ssd at jeg ville gøre det selvom der ikke var noget galt med den gamle ;)
Avatar billede TTA Seniormester
18. januar 2016 - 11:19 #2
@sonalias:
Det tror jeg også vil være det mest sikre...!

Opretter du et svar, jeg kan give point til?
Avatar billede amwolkje Nybegynder
18. januar 2016 - 11:26 #3
Jeg havde samme problem, men så var jeg lige inde og pille ved windows eget notifikationssystem og det eliminerede problemet med det samme.

Der kan også være mange andre ting der gør det.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t35.0-12/12557756_10154049822688814_685042787_o.jpg?oh=313bccab3bdb9ed5c3006e70a5eb4332&oe=569F5943

Som du kan se er de alle slået fra, undtagen beskeder fra apps. Det virkede her.

Good luck :)
Avatar billede sonalias Seniormester
18. januar 2016 - 11:46 #4
Du lukker bare selv hvis du ikke vil have andre meninger :) Men vil vurdere at den generelle holdning er ssd.
Avatar billede tiger_dk Mester
18. januar 2016 - 17:39 #5
prøv at se her https://www.youtube.com/watch?v=E6V3f6pF1Zk det er faktisk ikke så svært !
Avatar billede TTA Seniormester
18. januar 2016 - 19:11 #6
@tiger_dk:

Jeg har tidligere i dag faktisk bestilt netop en Samsung EVO 500GB SSD ;)

Jeg springer kloningen over, da jeg har backup af det meste, og fordi den gamle hd lader til at have nogle issues. Jeg har prøvet skifte harddisk før, så det burde ikke volde problemer.
Avatar billede TTA Seniormester
19. januar 2016 - 09:24 #7
Tråden lukkes - tak til sonalias :)