Avatar billede hjernenedbrud Novice
20. januar 2016 - 12:05 Der er 4 kommentarer

Kopiering af formler

Hej Eksperten,

jeg har et Problem, som jeg håber at en herinde kann løse.

Jeg arbejder i Excel, hvor jeg bruger referencer mellem forskellige ark.

Sådanna mapper har jeg 18 af, med 10 ark i hver.

Mit første ark, er mit basisark i hver mappe

I ark2, celle a1, har jeg en reference som hedder =Ark1!a1

I ark2, celle a2, har jeg en reference som hedder =Ark1!b1

I ark2, celle a1, har jeg en reference som hedder =Ark1!a2

I ark2, celle a2, har jeg en reference som hedder =Ark1!b2

osv...

Det er ikke muligt bare at trække formlen nedad, da den tror at den skal springe 2 hver gang:
Ark1!a1
Ark1!b1
Ark1!a2
Ark1!b2
Ark1!a4
Ark1!b4

Prøver jeg i stedet at kopiere den færdige række ( som jeg manuelt har indtastet), så kopierer den følgende:

Jeg kopierer f.eks.
(Fra ark 2, mappe1)
Ark1!a1
Ark1!b1

Dette sætter jeg ind i ark 2, Mappe 2)

Så skriver den ='[mappe1.xlsx]ark2'!b1

Her får jeg altså en reference til Mappe 1 og ikke en ny selvstændig udregning til Mappe 2.

Det er en anelse indviklet, men jeg håber at det er forståeligt.

Er der nogen som kender en løsning på dette problem?
Avatar billede finb Ekspert
20. januar 2016 - 12:13 #1
Jeg tror, du har mere gavn af
en database, fx Access
Avatar billede ebea Ekspert
20. januar 2016 - 12:29 #2
Er den skrivefejl, det du har skrevet her, eller?

I ark2, celle !a1, har jeg en reference som hedder =Ark1!a1
I ark2, celle a2, har jeg en reference som hedder =Ark1!b1

I ark2, celle !a1, har jeg en reference som hedder =Ark1!a2
I ark2, celle a2, har jeg en reference som hedder =Ark1!b2

I ark2 A1 kan du ikke have samme celle med 2 forskellige referencer!

Bedst, ville det være hvis du uploadede et eksempel, enten til Dropbox, eller Gratisupload.dk
Avatar billede Tryphon Nybegynder
21. januar 2016 - 11:27 #3
Overvej en LOPSLAG formel. Den kræver, at du har en "Nøgle" at styre efter. F.eks. et ordrenummer.
Avatar billede Sitestory Mester
24. januar 2016 - 16:54 #4
Det er en klassiker. Brug søg og erstat til at fjerne henvisningen til mappen, du kopierede fra.

Alternativt skal du bruge VBA. Formlerne i et range kan kopieres ind i et array i ét hug, som så så sættes ind i det andet ark. Se: http://sitestory.dk/excel_vba/kopier-formler.htm