Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 17:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg adgang til win10 restore point fra boot?

Hej Eksperter

Min plan var at installere Aster, så jeg kunne køre med to computere fra en installation. Det skulle være så nemt.....

Men nu starter windows op med sort skærm på begge skærme, der skulle gøre det ud for hver sin terminal. Win10 kører men der er sort skærm og jeg kan derfor ikke gøre noget.

Jeg har lavet et restore point lige inden jeg installerede Aster, men hvordan får jeg adgang til dette restore point, når jeg skal gøre det fra boot.

Jeg prøvede at sætte den USBnøgle i, jeg brugte, da jeg opgraderede win7 til win10. Når jeg vælger ny installation, får jeg muligheden for at vælge at reparere windows. Her kan jeg komme hen til et menupunkt, der hedder gendan fra restore point, men når jeg vælger det får jeg at vide: for at kunne bruge system restore, skal jeg vælge hvilken windows installation jeg vil gendanne. Genstart computeren, vælg operativ system og vælg system gendannelse.

Men jeg har kun et styresystem på maskinen og får ikke mulighed for at vælge andet....

Så hvordan kommer jeg videre og kan vælge mit restore point?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 17:35 #1
find en lokal med win10. I den gå til kontrolpanel / genoprettelse og kør 'opret et genoprettelsesdrev' - boot på den på defekte maskiner.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 18:27 #2
Hej Claes57

Jeg har 2 andre maskiner med win10, begge med engelsk i styresystemet.

Jeg har et punkt der hedder Backup and Restore (windows 7)
hvor jeg kan vælge "create a system repair disc"

Er det dette jeg skal vælge.
Jeg spørger fordi at det kræver en CD for at lave. Og jeg har kun brænder i den maskine, der ikke virker. Typisk :)

Jeg får ikke mulighed for at lave en USB-løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 18:41 #3
det er IKKE den.
Højreklik på windows-ikon i bund/venstre og vælg kontrolpanel (det er det gamle windows-design indgang). Her er der en genoprettelse.
Fjern hak i, at den skal tage data med - og så beder den om usb-stick.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 19:04 #4
I min windows 10 version er det åbenbart ikke sat op på samme måde som din.
Ved højreklik på windows start knap og valg af kontrolpanel, bringer det mig kun hen til den det ikke er.

Men af andre kringlede veje nåede jeg hen til en menu der hedder "All Control Panel Items > Recovery"
Nu har jeg lavet en USB-disk, der giver mig valget om at genoprette fra windows 10......

Men den påstår at der ikke er noget genoprettelsespunkt ...... AAAAAAARRRGGGGG!

Jeg lavede ellers et punkt der hed "Inden Aster."

Jeg er altid ramt af sort uheld når det kommer til PC og ingen ting går som det bør.... SUK!

Overvejer om reset af windows funktionen er løsningen. Så er der vel bare en masse programmer på de andre drev, som holder op med at virke?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 19:25 #5
Reset Windows vil, som jeg har læst det, fjerne alt 'ikke windows' fra maskinen, og nulstille reg-db til ren Windows. Så den vil jeg ikke bruge.
Kan du starte fejlsikret (F8) og der reparere fx driver til skærmkort.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 19:40 #6
Nej jeg synes at F8 er uden effekt. Prøvede at google Win10 og safe mode, og kom frem til at det kan man ikke med Win10.
Måske har jeg ikke trykket hårdt nok.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 19:52 #7
Men læste noget med at man kan holde shift inde mens man vælger genstart. Det kan jeg måske gøre i blinde?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 20:05 #8
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 20:18 #9
Jeg har hamret løs på F8 fra jeg trykkede på on/off knappen. Virker vist bare ikke i Win10.....

Men jeg løste problemet alligevel og nu er min PC tilbage til sit gamle jeg....

Jeg sad med min bærbare og fandt hvilke keyboard tryk jeg skulle lave for at starte op i Safemode.
Windows+R
Skriv msconfig
trykke et par gange på tab
enter
trykke flere gange på tab
space
enter

Og så startede den i safemode og jeg kunne slå Aster fra :)

Nu ved jeg ikke om jeg har lyst til at rode mere med Aster, havde ellers håbet, at min datter og jeg kunne spille minecraft begge to fra den samme PC.

Men smid et svar for point Claes57. Du har trods alt hjulpet mig på rette spor :)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 20:22 #10
bare luk selv. Tak for kampen.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
19. februar 2016 - 20:41 #11
Ja det er mig der takker :)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2016 - 16:22 #12
Jeg har hamret løs på F8 fra jeg trykkede på on/off knappen. Virker vist bare ikke i Win10.....

Nej og heller ikke i Windows 8. Man kan dog få det til at virke - det står dog ikke på microsoft sider. Det tager 2 sekunder.
http://pixxel.dk/windows-81

Men læste noget med at man kan holde Shift inde mens man vælger genstart.

Du er på sporet ;-)
http://www.filesriver.com/read/how-to-start-windows-in-safe-mode-with-command-prompt/18

Ved login skærm, hold Shift tast, på tastetur nede og klik på genstart på skærmen. Nederst i højre hjørne. Når blå skærm kommer frem klik på  :

1. Fejlfinding
2. Avancerede indstillinger
3. Startindstillinger klik på knappen "Genstart".

fejlsikret skærm vil komme frem.

Jeg har lavet et restore point lige inden jeg installerede Aster, men hvordan får jeg adgang til dette restore point, når jeg skal gøre det fra boot.

På samme måde som ovennævnte.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. februar 2016 - 22:46 #13
Tak for kommentar pixxel.

Mit problem var, at jeg ikke har nogen login skærm, og windows derfor fortsætter forbi det punkt, hvor jeg havde mulighed for at vælge safe mode.

Men det lykkedes mig at genstarte i safe mode alligevel som beskrevet højere oppe i #9.

Og selv om man har lavet restore points viser det sig, at man ikke altid kan få adgang  til det alligevel. Windows ville i hvert fald ikke anerkende de restore points jeg havde lavet.