Avatar billede ergobirthe Nybegynder
20. februar 2016 - 21:29 Der er 4 kommentarer

Windovs xp 3 spørgsmål

Jeg har tre computer som er brudt sammen. De har alle xp. og skal opdateres til nye styre systemer.
1) Den bærbare satte jeg til nettet og den gik i sort. Hvordan starter jeg den op igen og kan man evt starte den op, med et nyt styresystem ?????

2) Så har jeg en stationær computer, hvor jeg skiftede batteriet, og nu vil den kun vise start windows i fejlsikret tilstand osv - det er det som står på siden. .
Hvodan kommer jeg videre?????

3) og så har jeg taget en hardisk ud for at tømme den, og købt et konverter sæt, som i anbefalede. Der er også Windows xp på denne hardiske. hvorfor kan jeg ikke komme ind i den? Jeg bare gerne have hardisken tømt, og jeg kan høre hardisken kører?????????????
Er det Windovs xp der blokerer ????????????????
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 22:01 #1
Hvilken computer bruger du sata/ide adapteren i hvis alle computere er brudt sammen?

Når man bruger en adapter skal den registreres af det system den sættes til. Det kræver en driver, som der normalt er på systemet.
Men man kan risikere at dette nye drev ikke får tildelt et drevbogstav, og derfor skal man i diskhåndteringen og tildele dette bogstav
Diskhåndteringen kommer man typisk i ved at højreklikke på computer og vælge administrer, og så gå i diskhåndtering.
Normalt følger der også en lille cd med drivere med til ældre systemer (før XP). Jeg mener dog at XP burde have driveren. Men det kan ses på cd.

PS Husk at vende tilbage til dine gamle tråde og få dem lukket. Har du fået hjælp bed om et "svar" fra hjælper/hjælpere så tråden kan lukkes.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2016 - 00:00 #2
du kan brænde Linux Mint/Ubuntu på en dvd og boote op og derfra tilgå dataen på maskinerne..

Vil os anbefale dig at installere et Linux system.. afhænger af hvor gode de er.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 08:39 #3
Hvis man skal anbefale en Linux der minder mest om XP må det vel være Mint ikke Blueeyez?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2016 - 09:32 #4
#3 Jeg vil helst ikke anbefale folk ud fra sådan en tanke.. personligt anbefaler jeg Linux Ubuntu, men Linux Mint er vidst mere letvægtig, da Unity stadig er lidt tungt (Dog mest hvis man har mekanisk harddisk, men det har maskinerne jo os)...

Hvis vi skal gå i helt små sko, så er det LXLE (Linux lite) eller AntiX.. Hvis man dog vil være på ok ny software mindes jeg man skal gå efter Xubuntu eller Kubuntu, men kommer os an på hvad man synes om skirvebordsmiljøet :)
Er selv vild med Unity.. Simpelt og nemt og man kan bruge tasterne mere end musen :)