Avatar billede AnnikaFunch7897 Nybegynder
21. februar 2016 - 20:02 Der er 5 kommentarer

Misfarvning af min Calvin Klein top

Hej derude.

Jeg har en Calvin Klein top/bralette i sort, med den klassiske hvide elastik forneden. Og da den næsten er helt sort, så har jeg bare vasket den med alt andet sort tøj. Men jeg har ikke tænkt over at den hvide elastik ville blive grå efter nogle vask. Det er super træls. Kan man redde det på nogen måde? Har i et godt tip til at undgå at sådan noget sker, bare generelt med tøj?

Håber at i kan hjælpe mig.

Tak på forhånd.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2016 - 21:04 #1
Nu er et IT-forum nok ikke stedet man får de bedste vasketips :-) - men jeg kan da gøre et forsøg.

Generelt først - det sker, uanset om du kommer den i den ene eller anden type vask. Hvid vask - den sorte top bliver lysere. Mørk vask - elastikken bliver mørk. Du kan altid vælge håndvask, eller vask sammen med andre ting, du er 100% sikker på ikke smitter af, men min erfaring er - uheldet sker på et tidspunkt. (Sådan er jeg i hvert fald :-)

At gøre den lys igen - det eneste sikre jeg kender, er klorin. Men for det første må det kun komme på elastikken - og det er nok noget nær umuligt at undgå at ramme selve toppen - og så er det slut.
For det andet vil det med tiden mørne og ødelægge elastikken, specielt hvis det bruges ufortyndet. Men er det bare én gang, sker der næppe noget.

Du kan altid prøve "Cilit Bang" og alle de andre troldomsmidler, men der kommer til at gælde det samme - rammer du det sorte, vil det også blive bleget.

Tag også en tur i Matas og hør dem - de har andre typer kemikalier, der måske ikke er helt så skrappe ved det sorte. Jeg ved de har et sæt mod jordslåethed, hvor virkestoffet vist er Kaliumpermanganat - måske vil det kunne virke...
Avatar billede petersen7913 Forsker
22. februar 2016 - 09:58 #2
He he IT-forum ser da ud til at være et sted man får svar på alt :)

Selv hvis du KUN vasker hvidt sammen vil det stille og roligt begynde at blive lidt gråligt fordi kalken sætter sig i fibrene. Og afhængig af hvor i landet du bor er der forskel på hvor meget kalk der er i vandet. Jeg ved så ikke om man kan afkalke sit hvide tøj - jeg har ikke prøvet.

Mht. dit konkrete problem - når det først er blevet misfarvet kan det næppe reddes, desværre. Du kan prøve de midler Ole foreslår, men problemet er, at når en farve først sidder helt inde i en fiber så skal der ret! skrappe midler til at få det ud igen.

Så nej, jeg tror ikke du kan redde din top

Og hvis du fremover har den type tøj så er det håndvask, som er det mest skånsomme

Alternativt køber du ikke tøj hvor der er så stor 'forskel' på farverne. Typisk er der meget overskudsfarve i rødt, så er du advaret ;)

Og nogle silkestoffer er så dårligt farvede at de bliver ved med at aflevere farven ud i vaskevandet og ender med at være afblegede.
Avatar billede finb Ekspert
22. februar 2016 - 11:42 #3
Mit hvide tøj forbliver hvidt,
fordi jeg altid vasker hvidt ved
min. 60 gr.
Har du prøvet vaskemiddel med
optisk hvidt ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2016 - 16:43 #4
Nu skal vi så passe på.

Vaskemiddel med optisk hvidt, vil med det samme blege den sorte top - det må KUN bruges på textiler, der skal være hvide... - ikke mix sort/hvid, som der er tale om her.
Avatar billede cool2have Novice
28. april 2017 - 13:18 #5
Jeg har samme problem med min hvide Calvin Klein t-shirt. Jeg købte den på http://www.dr-adams.dk/, webshop. Måske de kan hjælpe. Men jeg har aldrig vasket  den sammen med andet end hvidt tøj, så jeg forstår det ikke. Det bare træls når man har betale 400 kr. for en t-shirt.