Avatar billede scasn1 Juniormester
26. februar 2016 - 22:04 Der er 7 kommentarer og
11 løsninger

Hvem gider?

Min PC er vist proppet med diverse virus, pop-ups m.v. Jeg vil prøve at give den livet tilbage.

Jeg har brug for en ført hånd ift. rensning. Nogle der vil hjælpe ift. links, programmer, trinvis rensning, log-fil analyse m.m?

Jeg skal ha' det skåret ud i pap desværre..
Avatar billede scasn1 Juniormester
26. februar 2016 - 22:35 #2
Tak! jeg prøver - og gir' tilbagemelding..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2016 - 08:29 #3
#1 Fin pakke.

Har ikke selv brugt denne sammensætning, og ved ikke om en tur med Malwarebytes også ville være en god ide Poko1?

Malwarebytes kan hentes her:
https://www.malwarebytes.org/mwb-download/thankyou/
Avatar billede poko1 Ekspert
27. februar 2016 - 08:36 #4
I starten kørte jeg også som den sidste Malwarebytes men den fandt aldrig noget de steder jeg var ude at hjælpe!
Et ellers udemærket Program-***
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2016 - 09:05 #5
#4 . Tak for info :-)
Synes også det er smart de køres direkte, og ikke skal installeres på computeren. Ved godt de sidste to skal det, og vil her klart anbefale men altid har CCleaner installeret til almindelig oprydning på computeren.
Avatar billede Wally73 Mester
27. februar 2016 - 09:34 #6
Er din maskine inficeret, så er det form for rensning kun anbefalet til at få maskinen i en tilstand, hvor data kan reddes ud.
Efter at data er reddet ud skal maskinen reinstalleres.

Man ved aldrig om man har fået fjernet alt malware og jo mere du har på maskinen jo større chance er der for at alt ikke er væk.
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2016 - 23:16 #7
En boot-CD (eller USB-stick) som denne fra Kaspersky http://support.kaspersky.com/4162
er ikke uden evner. Men den er ikke for rene amatører, for dels skal den overføres til en tom USB-stick, dels skal man lige kunne ændre computerens BIOS settings til at boote fra enheden med Kaspersky'en.
En skanning på en helt låst computer tog 17 timer, og Ukash virussen samt 160 andre trusler forsvandt.

Computeren kunne søre'me bruges igen bagefter.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2016 - 07:07 #8
#7 Ja man må vurdere hvor angrebet computeren er. Er det kun adware der driller på den vil de programmer der vises her i tråden sikkert gøre at den bliver ren igen.
Jeg har et par gange hvor jeg har renset inficerede computerte overvejet om jeg skulle geninstallere, men gjorde det ikke. Efter jeg havde renset med de programmer jeg plejer at bruge, kørte jeg også en scanning med en online antivirus scanner, og den fandt ikke noget.
At geninstallere en maskine fra bunden af med opdateringer og programmer tager jo mindst en dag før den er tilbage, og det havde hverken jeg eller bruger af pc tid til.

Men i dit tilfælde med så mange trusler, havde jeg måske nok valgt en geninstallering :-)

Men som bruger af pc hælder jeg jo også til at man skal have et Image man kan rulle tilbage på. Et image der ligger på eksternt medie der ikke bliver inficeret. Så er man med den rette opsætning helt tilbage på omkring en halv time :-)
Avatar billede scasn1 Juniormester
28. februar 2016 - 09:31 #9
Tak for de gode kommentarer og henvisninger.

Jeg har kørt de anbefalede programmer. Og der blev fundet en god del. Jeg kørte også en Malwarebytes som fandt noget.

PC'en synes at køre fint nu.

Min bekymring har været at jeg skal til at bruge NemID på denne PC og er som alle andre bekymrede for det omfattende misbrug af persondata. Men jeg tror at den er 'ren' nu.

3 spørgsmål:

1) I 'gamle' dage var anbefalingen at evt. køre en 'Hi-Jack-This' med log-fil. Hvad sir' I til det?

2) Gratis AVG? Er det stadig en god ide? Et godt download link evt.?

3) Gendannelsespunkt. Opretter man ikke det mere? Min Windowsversion taler nu om 'Genoprettelse' fremfor gendannelse til tidligere gemt version. Mine tidligere gemte, versioner er vist iøvrigt væk ifm. opgradering af Windows. Kaspersky? Er det netop til gendannelse?

Og så var der pointtildeling:

Hvem, hvad, hvor? Jeg har fået mange gode kommentarer..

Det er vist een af jer der skal sende mig en opfordring? Nu var det vist Poko1 der var hurtigst med links..
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2016 - 10:01 #10
1 Der sker ikke noget ved du sender en logfil. Den virker dog ikke optimalt i 64 bit.

2 Bruger selv kun gratis antivirus (Avast)

3 Systemet kan indstilles til hvor mange punkter der skal laves. Det gøres ved at flytte skyderen så der frigives mere plads. Du kan også selv oprette et punkt her efter den er renset, hvis Windows ikke selv har gjort det med det du har gjort nu.
Kører du windows 10 nu, og har du medie som du kan geninstallere computeren med?

Når du bruger CCleaner, kan den også oprette gendannelsespunkter.

Vil mene Poko1 skal have tilbud om point, selvom jeg ved han normalt ikke samler på point

https://www.csis.dk/da/private/downloads/ Vil jeg anbefale du lige kører som test (alle 4)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2016 - 10:06 #11
http://www.avg.com/ppc/ww-en/protection-offer-comparison?ECID=ad:go:se:DK-DA-XSite-Brand-Trial-Search&gclid=CKXet-eMmssCFSezcgodJa4HYQ

Med AVG skal du lige være opmærksom på at den kan ændre sig til et betalings program, hvis det ikke bruges rigtigt.

Har testet og kørt med det et stykke tid:

http://www.eksperten.dk/spm/1007841
Avatar billede Wally73 Mester
28. februar 2016 - 10:51 #12
#9 lige netop NemID er en af de mindst sårbare adgange ved sådanne angreb, da der benyttes en engangskode.
Er koden først vist på hjemmesiden, så er der et par minutter i lige netop den forbindelse, hvor den kan bruges og derefter vil den formentligt aldrig komme tilbage igen til den bruger.
For at malwaren kan udnytte NemID skal den altså være en MEGET spedifikt programmeret.

Faren er nærmere alle de andre adgangskoder.
Email, facebook, ebay, paypal, googledrive, onedrive og hvad der ellers måtte være.

Specielt email og facebook er idag meget farlige at miste.
Tænk bare på hvor mange steder man har angivet sin email, så der kan nulstilles adgangskoder, når de er glemt, eller hvor mange steder man logger ind med sin facebook konto.
Avatar billede scasn1 Juniormester
28. februar 2016 - 22:11 #13
Endnu engang tak for de gode input.

Det med systemgendannelse og oprettelse af gendannelsespunkter vil jeg læse videre på. Virkeligt smart og hurtig måde at slette alt det uønskede på.

Ja, jeg har et medie (ekstern hard-disk) som jeg kan gen-installere fra. Men lige nu gemmer jeg bare gendannelsespunkter på hard-disken på PC'en. Hvis PC'en går helt ned er det selvfølgeligt ikke så smart. Fungerer Kaspersky som et "spejl" af eens egen opsætning? I så fald skal man vel gemme ens egen opsætning ekternt? Eller er Kaspersky et program der fra et eksternt medie kan re-etablere ens hard-disk opsætning. Det har jeg ikke helt forstået.

Sjovt nok kører jeg nu Windows 10. PC'en blev vist købt med Windows 8. Det er nok min bedre halvdel som har windows-opdateret. Jeg troede ikke at Microsoft (gratis) opdaterede hele versioner men kun service packs.

Point Poko1?

Ellers kan de gå videre til næste i rækken? Det er vist pointmodtager som skal sende en opfordring?
Avatar billede scasn1 Juniormester
28. februar 2016 - 22:21 #14
Nu tror jeg at jeg har fanget det med Kaspersky.

PC'en boot'er vha Kaspersky som ligger på et ekstern medie. Og herfra foretager Kaspersky så også en virus-scan af ens egen PC således at ens PC'en selv kan boote Windows næste gang.

Ja, så det vil jeg få hentet ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2016 - 23:49 #15
Systemgendannelsespunkter ligger på computeren og kan gendanne små problemer på computeren. Kan dette ikke løse problemet skal computer enten geninstalleres, eller man kører et image tilbage på harddisken man før har oprettet. Til denne metode skal man typisk bruge et gendannelses medie man booter op på og derved peger på den image fil der ligger på den eksterne harddisk. Der er mange programmer der kan dette.
Avatar billede scasn1 Juniormester
03. marts 2016 - 11:27 #16
Tak for afklaringen ift. systemgendannelse vs. geninstallation/genoprettelse.

Hvordan får jeg tildelt dig point?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2016 - 16:01 #17
Velbekomme.
Du kan acceptere mit svar her, hvis poko1 ikke lægger et svar i tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2016 - 20:57 #18
Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo