Avatar billede Zeebaah Praktikant
02. marts 2016 - 10:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ÆØÅ

Hej, nu troede jeg jo faktisk at jeg havde fået løst det generalle tegnsæt problem vi har i danmark.

Al data fra mine html formularer som bliver sendt til phpen og ind i databasen bliver vist korrekt når de kommer ud igen, men har nu været ved at lave noget log føring, hvor der er hardcodet nogle æ, ø og å ind i phpen. og når de kommer ud fra databasen igen sidder jeg nu med de ubrugelige u00e6u00f8u00e5, øv.

<?php
header('content-type: application/json; charset=iso-8859-1');

I databasen er det uden tegnsæt da jeg køre med varbinary, og AES_ENCRYPT()
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. marts 2016 - 13:59 #1
Jeg anvender
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

Du kan også gemme det kodet med specifik tegnsæt for æøå. Gør jeg med nogle tekster. Anvender følgende metode til det.
$remove = array("Æ", "Ø", "Å","æ", "ø", "å");
$with = array("æ", "ø", "å","æ", "ø", "å");
$fname = str_replace($remove, $with, $ord);

Håber det hjælper
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. marts 2016 - 14:02 #2
Havde så skrevet den direkte kode til æøå ... men som er blevet til bogstaverne her i tråden.
$with = array("& aelig;", "& oslash;", "& aring;","& aelig;", "& oslash;", "& aring;");
Avatar billede Zeebaah Praktikant
02. marts 2016 - 14:22 #3
Jeg brugte charset=utf-8 før og blev rådet til at ændre til iso-8859-1, men begge bude vidst nok virke.

har lige prøvet med
logToDb("Kontakt id $id &aelig;ndret - $name, $number");

men her får jeg også fejl
"action": "Kontakt id 23 &aelig;ndret - test1, 1",
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. marts 2016 - 14:46 #4
Hmmm. Kan ikke lige sige hvor problemet ligger. Hvilken datatype anvender du i databasen?
Avatar billede Zeebaah Praktikant
02. marts 2016 - 14:56 #5
varbinary
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. marts 2016 - 20:20 #6
Åh nej.
ALTID utf-8
Hvis du kører utf-8 i din html. I din forbindelse til mysql (det er måske der du mangler at angive utf-8) og du kører utf-8 i databasen, så kan du håndtere æøå uden nogle problemer og de fleste andre af jordens underlige tegn.
Avatar billede Zeebaah Praktikant
03. marts 2016 - 08:36 #7
I overførelsen bliver de lavet om til varbinary med en AES encryption, og varbinary er uden tegnsæt.
samt al den anden tekst fungere jo fint
Avatar billede Zeebaah Praktikant
04. marts 2016 - 13:46 #8
Jeg har fået løst problemet ved at bruge html_entity_decode() når jeg trækker dataen ud. så lukker tråden