Avatar billede Godmand Nybegynder
03. marts 2016 - 17:21 Der er 8 kommentarer

Desperat .net udvikler, Hvad skal jeg nu ?

Jeg søger råd !
Jeg har nu arbejdet 1 år som .net webudvikler hos et stort dansk firma.
Mit problem er at jeg synes webudvikling spændende og har også lyst til lære mere og mere, MEN

Men jeg er meget laaaaang tid om gøre mine opgaver/projekter færdig. Tit sidder jeg med opgaver og tænker hvordan jeg skal løse dem. Altså Logisk tænkning, måde den skal løses på.

Tit bliver jeg forvirret, hvis der skal logisk regler.. det kan være  tekstsøgning, eller måde noget skal sorteres på osv,,, altså hvor man tænker i logisk baner.

Så selve kodning er nok ikke lige problemet. Kan kode i c#

Så alt i alt det stresser mig vildt, og sidder i frygt for jeg ikke kan løse opgaven.(jeg bruger meget tid på det.. og hjemme)
(Hvor jeg hader css  og javascript)

Men har jeg lavet en opgave før og ligende opgave kommer igen, så kan jeg lave det hurtigere.

Hvad synes I jeg burde gøre. Find et andet område indenfor It at beskæftige mig med , men (med hvad så )?
Avatar billede Godmand Nybegynder
03. marts 2016 - 17:29 #1
Jeg har fået anbefalet , at jeg burde kigge mere mod Netværk.
Jeg ved lidt om Netværket, men ikek nok til vurderer om det også kræver samme Logisk tænkning som programmering
Avatar billede softspot Forsker
03. marts 2016 - 17:50 #2
Jeg tænker rådet har gået mere i retning af, at finde nogle andre du kan mødes med - i et netværk (af mennesker). Dvs. find nogen, som interesserer sig for samme område som dig. Det er yderst værdifuldt, at få vendt problemstillinger med andre. Du er sjældent den første, der har de udfordringer du aktuelt har, så det kan være værdifuldt at høre, hvordan andre har gjort...

En anden ting du kan gøre er, at øve dig. Det behøves ikke være med andet formål end, at øve. Opret et friskt projekt og implementer det du gerne vil prøve af. Når du så er færdig og forstår, hvad opgaven går ud på og hvad frameworket kan, kan du finde nogle nye features du vil prøve af... og så starte forfra og løse det på andre måder. Brug også debuggeren til at få en bedre forståelse af, hvad sproget og frameworket har at tilbyde. Skub hele tiden dine grænser og læs en masse kode, som andre har skrevet. Læs også artikler og bøger, så du får et indblik i, hvordan andre gør de ting du sikkert selv sidder og fedter med.
Avatar billede Godmand Nybegynder
03. marts 2016 - 17:54 #3
Tak for dit svar.
Nej, men det var om It netværk. (Skulle tage kursus i CCNA)
Avatar billede japping Nybegynder
03. marts 2016 - 19:16 #4
Hej Godmand,
Jeg mener at have forståelse for din problemstilling: du opfatter dig selv som en god programmør men har svært ved de logiske udtryk.

Det efterfølgende forslag forudsætter derfor at du behersker programmering.

Jeg mener du skal gøre 2 ting:
For det først skal du arbejde med opgavestillerne og forsøge at få dem til at beskrive de logiske udtryk der er afgørende for programmernes afvikling. Hvis det er komplicerede logiske udtryk, bør det være en del af opgavebeskrivelsen. Jeg ved godt at mange opgavestillere ikke ønsker at indgå i en sådan dialog, men det bør de for at sikre kvaliteten af den færdige SW.
For det andet skal du som en anden har foreslået, arbejde med at kunne opstille logiske udtryk. Jeg ved at er svært for nogle mennesker men, der findes metoder i den akademiske verden. Disse metoder kan man sagtens læste uden at være akademiker. En start er at du skal lære at dele komplekse opgaver op i delopgaver og nedbryde dem een efter een. En anden er at du skal sørge for at teste dine logiske udtryk for at sikre de rette resultater.

Jeg har arbejdet sammen med folk som har samme udfordringer som dig. Men det er her vi skal drage fordel af hinandens evner. I mine organisationer udnytter vi disse forskelligheder og får optimale løsninger. Hvorfor spilde en god programmørs tid på logiske udtryk, når en ingeniør eller matematiker kan løse den samme opgave på få minutter ? Med mindre programmøren vil lære nye ting - ja, så bruger vi tiden på det. På den måde får man glade og tilfredse medarbejdere.

Ud fra dit indlæg gætter jeg på, at du ikke føler dig presset på din arbejdsplads. Er det korrekt forstået ?
Avatar billede Godmand Nybegynder
03. marts 2016 - 21:11 #5
Jeg kan se, at jeg ikke kan udtrykke mit problem 100%.

Presset... min chef sagde engang til mig, at mine kollegaer ikke ved hvor de har mig( altså de ved ikke hvad jeg kan !)

Ok, jeg prøver igen.
Jeg har ik den evne mange prøgrammør har. De kiggee på opgaven og taster løs.
Jeg skal tænke meget over før jeg starter på opgaven.

Jeg er langsom til lære. Er der ny slags opgave som jeg har lavet før så tager det tid at lave den.

Har jeg lavet ligende oo
Opgaver før, så er det ik et problem.

Jeg ved f.eks lidt om javascript og jeg fik opgave med f.eks lave et online tastertur ogg det tog mange dage for mig.. ( de andre vil have 1-2 dage til lave den)

Du har ret med logikken. Men det er ik altid forretningen gider lave ligikken for de synes det er oplagt.

Jeg sidder altid streseet og tænker hvordan kolkegaer ser mig.

Så nu tænker jeg for alvor finde andet at lave indenfor IT. Måske giver jeg hurtig op.
Avatar billede Wally73 Mester
03. marts 2016 - 22:56 #6
Du arbejder faktisk helt rigtigt med et projekt.
Et projekt er oftest 50% analyse, 30% design, 10% programmering og endelig 10% test.

Mit forslag er at du får noget projektstyring ind over.
Det vil strukturere dine processer og også give dig en forståelse for hvad du faktisk allerede gør.

Der findes IT-projektstyring som fag på Akademiuddannelserne og også på Diplom-IT og Master i IT.
Der er ikke praktisk talt ikke forskel på studieniveauer, selvom fagene ligger på forskellige niveauer i uddannelsessystemet, da basis for at starte fagene er at man ikke har nogen grundlæggende viden indenfor området.
Der kan dog være en stor forskel på prisen alt efter placering i uddannelsessystemet.
Avatar billede Godmand Nybegynder
04. marts 2016 - 08:25 #7
Måske har i ret. Det er mere mangel på erfaring, der frustrerer mig.

Jeg får nok samme problem, hvis jeg vælger flytte over til Systemadministration/Netværk administration. Måske er græsset alligevel ikke grønnere på den anden side.......

Jeg må bare lærer ikek tage det så tungt og stresse mig med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2016 - 01:59 #8
Mystisk diskussion.

I mine oejne giver det ikke meget mening at skifte arbejdsomraade fra udvikler til netvaerksadministrator, projektkeder eller systemadministrator, hvis man er glad for udvikling.

Hvis udviklere gaar igang med at taste naar de faar opgaven, saa er det enten i den meget lette ende af udvikling eller saa er de haabloest daarlige udviklere.

Med hensyn til den logik som "driller", saa formoder jeg at det ikke er selve forretningslogikken beskrevet i forretningens sprog som er problemet. Det boer en udvikler ikke beskaeftige sig med.

Jeg formoder at det er mellemstadiet mellem denne og koden som driller dig.

forretningslogikken beskrevet i forretningens sprog (typisk tekst paa dansk eller engelsk)

->

en programmeringsmaessig beskrivelse af det samme f.eks. UML klasse diagrammer til at beskrive data, UML UML aktitvitets diagrammer til at beskrivbe flow, pseudo kode til at beskrive kritiske operationer etc.

->

kode

Det er min erfaring at problemer med at komme rigtigt i gang typisk er et problem med den foerste konvertering og ikke den anden konvertering.

Desvaerre er der ikke nogen nem loesning.

:-(

Det kraever nogle evner og noget erfaring.

Nogle har nemt ved det mens andre har svaert ved det. Typisk har folk som er gode til matematik og naturvidenskabelige fag nemt ved det.

Det kan man saa ikke goere noget ved. Men erfaring kan man goere noget ved.

Du kan oeve dig.

Og hvis det er muligt saa faa noget raad og vejledning fra en seniorudvikler i firmaet (en med 10+ aars erfaring).