Avatar billede TV47 Seniormester
25. marts 2023 - 18:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ASP:Image og JPG/PDF

Hejsa.
Jeg bruger følgende kode i asp:

<asp:Image ID="Image" Height="750px" ImageUrl='<%# Eval("Filnavn") %>' runat="server" />

Der vises imidlertid kun billeder (JPG) og ikke PDF filer.
Ved PDF filer kommer der bare en lille firkant i toppen ved runtime.

Nogen der kender en løsning på det?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2023 - 19:03 #1
det er besværligt - pdf er ikke et billede
men se på https://www.codeproject.com/articles/421645/displaying-the-contents-of-a-pdf-file-in-an-asp-ne

din nuværende kode skal fravælge pdf-filer, og sende dem videre til fx ovenstående
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2023 - 19:44 #2
Det er normalt ikke muligt at vise PDF-filer direkte i en <asp:Image> kontrol, da kontrollen kun understøtter billeder i almindelige billedformater som JPG, PNG, GIF osv.

Hvis du vil vise PDF-filer på en webside, er der flere måder at gøre det på. En mulighed er at bruge et tredjeparts PDF-viewer-plugin, f.eks. Adobe Acrobat Reader eller Foxit Reader, som brugeren skal have installeret på sin computer.

En anden mulighed er at bruge en tredjeparts PDF-viewer-kontrol i dit asp.net projekt, som f.eks. PDF.js eller Syncfusion PDF Viewer. Disse kontroller giver dig mulighed for at vise PDF-filer direkte i en HTML-side ved hjælp af JavaScript.

Her er et eksempel på, hvordan du kan bruge PDF.js til at vise en PDF-fil i en HTML-side:

1    Tilføj følgende script tags i head-sektionen af dit HTML-dokument:

html

<head>
  <script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/pdf.js/2.11.338/pdf.min.js"></script>
  <script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/pdf.js/2.11.338/pdf.worker.min.js"></script>
</head>

2  Tilføj følgende HTML-kode, hvor du vil vise PDF-filen:

html

<div>
  <canvas id="pdfCanvas"></canvas>
</div>

3    Tilføj følgende JavaScript-kode for at indlæse PDF-filen og vise den i canvas-elementet:

javascript

<script>
  // Hent URL'en for PDF-filen fra din database eller hvor du gemmer den.
  var pdfUrl = '<%= Eval("Filnavn") %>';

  // Indlæs PDF-filen ved hjælp af PDF.js biblioteket.
  pdfjsLib.getDocument(pdfUrl).promise.then(function(pdfDoc) {
    // Hent den første side af PDF-filen.
    pdfDoc.getPage(1).then(function(page) {
      // Beregn viewport størrelsen for at skalere PDF-siden til canvas-elementet.
      var viewport = page.getViewport({scale: 1});
      var canvas = document.getElementById("pdfCanvas");
      var context = canvas.getContext("2d");
      canvas.height = viewport.height;
      canvas.width = viewport.width;

      // Tegn PDF-siden i canvas-elementet.
      page.render({
        canvasContext: context,
        viewport: viewport
      });
</script>

Bemærk, at PDF.js biblioteket er afhængig af andre JavaScript-biblioteker, så du skal inkludere disse i din HTML-fil, hvis de ikke allerede er inkluderet. Derudover skal du muligvis justere kodeeksemplet for at passe til dit projekt og dine krav.

----

Alternativt har du brug for at vise PDF-filer i stedet for billeder i din ASP.NET-applikation. Jeg fandt en løsning på Stack Overflow, hvor du kan bruge en tredjeparts PDF Viewer-kontrol til at vise PDF-filer i stedet for billeder. Du kan også bruge en iframe til at vise PDF-filer. Du kan finde mere information om dette på følgende link. Håber det hjælper!

https://stackoverflow.com/questions/17114433/display-pdf-in-image-box-in-asp-net
Avatar billede TV47 Seniormester
25. marts 2023 - 20:40 #3
Tak for svar begge to.

Nu er meningen med det jeg laver, at mine data/filer skal vises samlet på en liste i et gridview. Så derfor er det nok nemmest, hvis alle filer er billedfiler eller alle er pdf-filer.
Nu er det imidlertid lavet sådan, at jeg kører asp:image, altså at vise billedfiler.
Er det nemmeste så at konvertere pdf filer til billedfiler, f.eks. JPG?
Jeg har en upload funktion, hvor brugeren i runtime, kan udvælge filer og uploade.
Måske er det her konverteringen skal foregå.
Avatar billede TV47 Seniormester
31. marts 2023 - 10:24 #4
Tak for svarene.

Er lidt for svært for mig.

Men tak.