Avatar billede Godmand Nybegynder
04. marts 2016 - 12:39 Der er 1 kommentar

Hvordan er det arbejde med indenfor netværk og systemadministration ?

Hi,
Af ren nysgerrighed, hvordan er det at arbejde indenfor netværk (systemadministration)

Er det svært, komplekst løse problemer, der opstår?

Har jeg misforstået, hvis jeg påståt at arbejde med dem blivere nemmere med tiden. For de samme fejl , problemwe opstår med mellemrum?

Er det forkert at ma lærer det ved at arbejde med tingene. Så basisviden kan bruges som indgang til jobbet
Avatar billede Wally73 Mester
04. marts 2016 - 22:08 #1
Netværk og systemadministration er slet ikke let i dag.

Netværk skal konstant overvåges og optimeres, hvilket kan være utroligt svært, da der er mange faktorer der spiller ind og ofte er disse faktorer også afhængige af de produkter man har bygget sit netværk op af.
Typisk er der ikke nogen præcise eksempler, der kan bruges og de eksempler der findes taler ofte i mod hinanden, så det er noget med en god forståelse af de faktorer, der spiller ind og en masse erfaring med ens netværk, der gør at det virker.

Systemadministration er også komplekst.
Der er altid noget der skal optimeres og der er altid nye trusler og sikkerhedshuller, der skal findes og lukkes.
Samtidigt er systemerne sindsygt komplicerede og der er kaskade-effekter, så når et system opdateres, så har det indvirkning på
andre og det er igen ikke til at vide hvordan det opfører sig før man prøver.
Du kan lave alle de test-opsætninger du ønsker og alligevel vil der være komplicerede uoverskuelige problemer når systemet kommer i drift.
Det kan være at logon-tider er for langsomme at der kommer sporadiske og periodiske fejl eller at nogen features eller services, bare ikke virker rigtigt, og ofte er der ikke enkelt grund til dette, men mange.
Igen kan det være svært at rette dises fejl fordi man er bundet af de muligheder, som udviklerne af den software og hardware, man baserer sin systemer på, har valgt at indbygge.

I systemadministration er der i dag også ofte en masse programmering, så man bliver kastes rundt i PHP, ASP, Java, C#, PowerShell, Bash osv.