Avatar billede TitteH Praktikant
19. marts 2016 - 19:49 Der er 9 kommentarer

iPad eller Tablet ?

Jeg overvejer at købe en iPads eller tablet, men er helt grøn på området og aner slet ikke, hvad man kan få og hvad de kan og hvad man skal vælge. Kan I hjælpe med jeres erfaring ?

Den skal absolut ikke være for dyr, så enten billig i nypris eller købes som brugt. Max. omkring de 2.500 kr. ca., gerne billigere.

Den skal ikke være for lille, men heller ikke for klodset stor.

Den skal bruges som alternativ til en ny bærbar computer som studieredskab/kontorredskab til at tage med, (fordi det er nemmere end at tage en bærbare computer med). Jeg regner derfor med at købe et tastatur til og måske også en mus (men har læst et sted, at iPads ikke kan tilkobles mus?)

Den vil måske også blive brugt til fotos og at optage video.

Jeg er ikke den stor filmskuer eller gamespiller, så det er ikke det primære formål, men den skal have en vis lagringsplads til dokumenter (pdf filer og Word primært) og billeder, video osv., så min. 64 GB.

Og den skal kunne kobles op på det wifi, der er i nærheden og evt. også på farten (aner ikke, hvordan man gør? Sætter man så et SIM kort i, som med en mobil tlf. ? og skal man så have købt et særskilt abonnement til?)
Avatar billede Blueeyez Mester
19. marts 2016 - 19:58 #1
Vil nok anbefale dig en ipad, men prisen ved jeg ikke om vi kan holde os under.. Ved faktisk end ikke om du kan købe Android tablets med 64 GB til den pris.. Altså uden at bruge SD kort, men det er ret upraktisk..

https://www.refurb.dk/p/apple-ipad-mini/31730
https://www.refurb.dk/p/apple-ipad-mini/31728

Medmindre de er for små i display tommer...

Du kan som regel købe et ekstra simkort, men de anbefaler at man køber særskilt.. Ved ikke om det skyldes at de tjener på det eller at det fungere bedre.. Alternativt kan du bruge din iphone/smartphone som hotspot og så dele via wifi til din ipad... (Sådan gør jeg ofte med min iphone til min bærbar)..
Avatar billede Blueeyez Mester
19. marts 2016 - 20:02 #2
Humac har dem til ca 1000 kr dyre, men de er os med nyere specs: http://www.humac.dk/produkt/ipad-mini-4-64gb-silver
Avatar billede TitteH Praktikant
19. marts 2016 - 20:35 #3
Jeg tror ikke, det skal være en mini. Tror det bliver for lille en skærm, hvis jeg skal koble tastatur til og bruge som kontorredskab.

Jeg har en ældre model af iPad at sammenligne med, som er 9,7'' Det synes jeg virker som en fin str.

Men kan Tablets/iPAds overhovedet bruges til text-behandling på en fornuftig måde ? Har lige talt med en, som siger, at det vil han ikke anbefale, fordi de ikke er gode til det. Og man skal tilkøbe text-behandlings programmer til. Han siger, at en Tablet/iPad ikke kan mere end en smartphone/iPhone.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. marts 2016 - 21:16 #4
tvivler, har 2 tablets, men eneste opgave de har er at streame film...

jeg ved at Canonical snart lancere en tablet med Ubuntu, dens fordel er at du kan koble mus og tastatur til og vupti så er det en alm pc...

jeg ved dog ikke hvor mange apps der er tilgængelige, men ellers er en bærbar det bedste...

du kan jo købe en slimbook/zenbook som er meget tynde...
Avatar billede TitteH Praktikant
19. marts 2016 - 21:42 #5
Jeg er faldt over denne artikel fra Elgiganten. http://www.elgiganten.dk/cms/kobsguide-tablets/kobsguide-til-tablets/

Windows modellerne virker til at fungere bedst som erstatning for en bærbar, fx disse Lenovo modeller, som kan kobles på et tastatur. Men de er billige, så undrer mig lidt...

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/tablet-og-ipad/LE59413990/lenovo-miix2-2-i-1-10-1-solvfarvet

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80HV001DMT/lenovo-mix3-2-i-1-10-1-tastaturdock

Tror kun det er farven, der er forskellen.
Avatar billede TitteH Praktikant
19. marts 2016 - 21:45 #6
I forhold til spørgsmålet om at købe en tablet kontra en bærbar, så er jeg i tankerne om en tablets, fordi de er billigere end at købe en bærbar/notebook.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2016 - 07:01 #7
jo, men billige betyder os ringere.
Det eneste jeg kan sætte en finger på er små ting, men kunne da godt tænkes man selv skulle købe sådan en, dog for at installere Linux...
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2016 - 12:00 #8
Hvis ikke du i forvejen bruger iTunes og andre Apple-enheder, vil du nok blive lidt irriteret, hvis du vælger en Apple-tablet (iPad). Du kan heller ikke sætte mere lagerplads i en iPad.

Sony's Xperia Z tablets har fået ganske gode anmeldelser, og hvis du kan leve med 32 gb lagerplads samt den lidt ældre Z2 model (deres seneste hedder Z4, snart Z5), får du en meget robust 10-tommers tablet for 2.500 kr med en rigtig god batterilevetid, og som tager rigtig gode billeder, f.eks. i El Giganten:
http://www.pricerunner.dk/pl/224-2971084/Tablets/Sony-Xperia-Tablet-Z2-32GB-Sammenlign-Priser

Sonys tablets og telefoner er i øvrigt fremragende til både Chromecast og Miracast (sidstnævnte kan vise ALT indhold fra en bærbar, tablet eller telefon til en TV-skærm, hvis du sætter en såkaldt Microsoft Display Adapter (koster 300-500 kr) i TV'et).
Avatar billede TitteH Praktikant
24. marts 2016 - 23:51 #9
Jeg er i mellemtiden blevet lidt klogere på tablets og ipads og tænker, at det ikke dækker mit behov. De har åbenbart en del begrænsninger, såsom at det er svært at tilslutte udstyr, fx en mus eller ekstern harddisk, flashdrive osv. Udover det, så er der ikke meget hukommelse og lagringsplads og der er begrænsede muligheder til kontorbrug.

Så nu er jeg mere ovre i at overveje en 2-i-en løsning, som er en bærbar, hvor skærmen er en tablet, dvs kan løsnes fra tastaturet. Men også disse har begrænsninger. Er dog ikke helt blevet klog på det endnu.