30. marts 2016 - 10:08 Der er 8 kommentarer

Dele et regneark i skyen, som kan redigeres i mobile-browser

Jeg står ofte for at skulle arrangere nogle arrangementer, hvor folk skal kunne melde sig til forskellige opgaver. Jeg har tidligere (meget lavpraktisk) benyttet Google-spreadsheet, da jeg så bare kan dele et link i vores facebook-gruppe, hvorefter folk kan gå ind og skrive sig på forskellige opgaver (eks: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JGkGg19p8oFhWC_z0ddBymi1DRkkhb6zoNvAMB0vXf4/edit?usp=sharing)

Problemet er, at folk efterhånden kun går på nettet via deres smartphones og tablets. Og hvis man bare klikker på linket, åbnes regnearket i en browser. Og på Mobil-enheder kan dette ikke redigeres ! :(

docs.google foreslår, at man downloader deres app, hvorefter man kan redigere regnearket heri, men det kræver at man har en Google-konto, ligesom det er omstændigt.

Så mit spørgsmål er: Findes der alternative regneark, som kan redigeres i f.eks. Safari-browser på en mobiltelefon?
Jeg har prøvet alternativer som Zoho.com og Microsofts egen Onedrive.live.com, men resultatet er det samme.

Jeg er også meget åben overfor andre løsninger end lige et regneark; f.eks. Doodle.com (Doodle kan vist ikke bruges helt på den måde!?)

mvh og pfh tak
Thomas
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2016 - 12:31 #1
30. marts 2016 - 13:17 #2
hmm...ikke helt det, som jeg forestillede mig. Det skal være noget som alle i styrgruppen skal kunne finde ud af ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2016 - 14:08 #3
så via live.com (en microsoft konto) opret en online-excel ark, og top/højre er der en 'del' hvor du vælge at få et link så andre kan enten se eller redigere i arket.
linket vil se ud som https://onedrive.live.com/redir? (og en del data) - men du kan også vælge at forkorte link, så det bliver noget i stil med http://1drv.ms/ (nogle få data)
30. marts 2016 - 15:15 #4
Hej Claes,

Som jeg skrev i oplægget, så har jeg prøvet onedrive.live, men det kan heller ikke redigeres på eksempelvis en iPhone uden at skulle downloade en app til det.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2016 - 15:38 #5
har så ikke iphone, men min ipad vil da godt uden app
https://www.dropbox.com/s/mij1emshc2di2vm/image029.png?dl=0
30. marts 2016 - 15:57 #6
Jeg får ikke de valgmuligheder, når jeg klikker på et link til et Onedrive-regneark (jeg har sendt linket på email, som jeg så klikker på fra min telefon)
Den åbner blot i Safari, men jeg kan ikke redigere. Jeg kan klikke i hver celle, men jeg får ikke noget tastatur op og kan heller ikke se hvordan jeg skal kunne redigere....?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2016 - 16:15 #7
når du vælger Del, så 'få et link' og der skal være valgt 'rediger' (ikke 'se'). Det burde virke - men jeg henter jo arket fra min egen konto, så er ikke sikker. Min ipad har jo app, og kender derfor min microsoft-id, så jeg er logget ind.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. april 2016 - 09:06 #8
Jeg mener at facebook har en funktion der kan bruges til dit formål. Så min anbefaling til en nem løsning vil være at kigge lidt i den retning.