Avatar billede scheegell Novice
01. april 2016 - 20:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Åbne en pdf-fil i ny side.

Jeg har et site med foreningens meddelelser og jeg har hidtil kunnet få f.eks. regnskabet, der er en pdf-fil vist som en ny side via et link fra "Medd.php" med koden:

<p><strong><a href="pdf/regn_for_15.pdf" target="_blank">Foreningens regnskab 2015</a></strong><br>

men den kode virker ikke mere efter hensigten, da pdf-filen downloades ved klik på linket og det er slet ikke hensigten.
Jeg har læst at html 5 har fjernet koden:

target="_blank"

Er det korrekt og hvad kan jeg så sætte i stedet??
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2016 - 21:07 #1
target="_blank" er ikke fjernet i HTML5. Det er ikke officielt understøttet i XHTML 1.1, men det er ligegyldigt, da alle browsere understøtter det alligevel. Så du kan altid bruge det, og det virker også fint.

Problemet her er, at du bruger en browser der er sat til automatisk at downloade pdf'er i stedet for at vise dem. Du kan muligvis tvinge dem til at blive vist med en header ("Content-Disposition: inline"), men der er intet at gøre i HTML. Det er browseren der vælger det.
Avatar billede scheegell Novice
01. april 2016 - 21:17 #2
Jeg bruger Firefox og den var ganske rigtigt sat op til at hente pdf-filerne, men det må være standard, da jeg ikke har rodet med det tidligere, men du åbnes pdf-filen i Acrobat Reader og det er fint nok.
Avatar billede scheegell Novice
01. april 2016 - 21:18 #3
Så sker det igen. Jeg kan ikke give point, da der sker noget forkert.
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2016 - 21:28 #4
Ja, det er vist (desværre?) standard i både Chrome og Firefox i nyere tid. Personligt forstår jeg det ikke, og det er altid den første indstilling jeg ændrer, når jeg installerer dem.